PCOS, Letrozol

https://ibb.co/Fz1bz5H
Voila.. hier de lading al binnen en vanaf de nieuwe menstruatie officieel over. Voelt wel een beetje gek omdat ik nog in deze ronde letrozol zit haha. Prikinstructie videos ff kijken deze maand en dan mag ik beginnen.

Goed gesprek gehad. En wat jij ook zegt Milou.. 2x vroege miskraam is gewoon pure pech. Bij 3x zouden ze dat verder onderzoeken. Wel vind ze mijn bijwerkingen van de letrozol echt teveel dus vandaar ook de overstap nu naar de gonal. Ze gaat nog even overleggen met mijn huisarts of ze iets kunnen betekenen voor de migraine (qua medicatie).

Wel een beetje bagger. Ik moet een hsg ondergaan. Wie van jullie bekend mee? Aub vertel je horror verhalen...want ik lees niks anders. Heb dit onderzoek altijd voor me uit kunnen stellen (ook bij zoontje) en toen was het natuurlijk die ronde raak. Nu stelde ze voor om dit al direct te gaan doen en zag ze mijn paniek? ik zei ja maar het is nu toch 2x achter elkaar gelukt en ik ben in totaal al 4x zwanger geweest de afgelopen 5 jaar. Ja zei ze.. ik geloof ook niet direct dat daar het probleem zit maar je bent verhoogd vruchtbaar na zo'n onderzoek en dat wil toch wel net je kansjes verhogen. ? nu afgesproken dat ik 3x gonal mag spuiten en na de 3e keer een hsg krijg.

Ze heeft wel een duidelijk "stappenplan" gemaakt zodat we toch weten wat er gaat gebeuren mocht het niet lukken. Vriend moet toch nog even zijn laatste potje binnenbrengen. 3x gonal ronde.. dan hsg.. dan nog 3x gonal en dan een evaluatiegesprek voor de overstap naar ivf.

Op zich vind ik het wel een heftig idee..ivf is wel het laatste wat je wil en klinkt een beetje als een laastste kans/stap. Die dan weer redelijk snel aan bod komt (6/7 maanden). Maar aan de andere kant mag ik toch hopen dat het voor die tijd (blijvend) lukt.

Duimen jullie voor me dat het gewoon in die 3x lukt of beter nog deze ronde ! ?? maak me nu al druk om de hsg namelijk. Ben daar echt een mietje in.

Trouwens die pregnyll gaat tegenwoordig volgens mij meerendeels de zwart/grijze markt op voor bodybuilders. Google maar eens op pregnyl anabolen. Dan zie je het mega aabod van pregnyl ,Word gewoon online verkocht?

@camhay wel een verhelderend gesprek dus als ik het zo lees! Fijn! hopelijk is dat allemaal gewoon niet nodig en lukt het gewoon met de spuitjes! Snap dat het allemaal heel spannend is!! We duimen weer mee! Ook nog voor deze ronde met letrozol!!??
Die pregnyl achja, als het ziekenhuis het wil en kan  regelen prima! Durf het zelf zo niet online te kopen hoor.. vraag me dan toch af of het precies hetzelfde is ??
Volgens ons ziekenhuis is dit probleem met de pregnyl al langer.. en stom genoeg is er in NL nog geen alternatief erg vreemd vind ik ook hoor! Vond onze arts overigens ook maar het is nu eenmaal zo, ze had daar zelf geen invloed op zei ze...ben al wel heel blij dat ze het zo op kunnen lossen ?
@milou ja benieuwd!! wanneer heb je de echo? ?

@Camhay, zo! Daar kun je mooi mee starten straks! Wat fijn dat ze duidelijk zijn en mee denken. Maar ik snap ook dat dat spanning mee brengt. En ivf de laatste optie is waar je naartoe wil… Dat gevoel herken ik wel. Maar elke ronde is een goede kans! Blijven geloven! Hopelijk overleef je deze laatste ronde op Letrozol een beetje!
Wat betreft de hsg; die dans ben ik toen net ontsprongen omdat ik die maand overhoop lag omdat de letrozol niet werkte. Dat vond ik niet heel erg, want ik hoorde alleen maar nare verhalen.. Maar heb inderdaad ook gelezen dat het voor sommige dames de kansen tijdelijk vergroot. Mijn gynaecoloog heeft daar niets over gezegd. Ik denk wel dat ik bij de intake in het andere ziekenhuis of kliniek alsnog de hsg krijg hoor.

Ik heb inderdaad ook gehoord van mijn gynaecoloog dat Pregnyl niet meer geleverd wordt. Vandaar de ovitrelle zei ze. Maar verder ben ik er niet mee bekend! Wat was het verschil tussen die twee middelen?

Jaa je moet t ook niet zelf kopen hoor haha dat bedoelde ik niet, zeker niet! ? Maar bedoel meer op milou haar verhaal over MVM, ik heb ook meegedaan maar na al die berichten en het feit dat bijna geen een ziekenhuis meer pregnyl geeft maar ovitrelle, vraag ik me dus ook af waar de urine voor word gebruikt en ik zie en hoor dat het momenteel.vooral rondgaat in dat circuit. Het beland uiteindelijk sowieso op die markt indirect dus zou zelf ook twijfelen of ik weer mee zou doen. Ik had toen heel erg een verplichtingsgevoel omdat ik zelf door pregnyl zwanger was geraakt. Nu vind ik het "moeite" voor niks. En lastiger omdat je niet weet wie je er nou mee helpt.. ik denk dat ik er zelf nu niet meer aan mee zou doen.

Pregnyl word gemaakt van de urine van zwangere vrouwen. Daar kun je dus aan mee doen bij moeders voor moeders door als zwangere je urine in te leveren, gedurende een aantal weken (piek hcg).
Ovitrelle is tegenwoordig de synthetische vorm met exact dezelfde werking.?

@just-me. Ja we kunnen aan de gang haha. Moet nog wel ff uitvogelen hoe of wat. Maare die hsg heb jij dus ook altijd kunnen ontwijken? erg zeg. Ik lees ook alleen maar rot verhalen over de ingreep zelf. Maar wel veel positieve verhalen erna...
Ene kant denk ik..nie zo mauwen en gewoon doen. Maar aan de andere kant voelt t nu ff nog een stap te ver met alles wat al gaande is.

Iemand anders wel een hsg of hyfosy gehad?

@Camhay, ah thanks voor de uitleg! Ja, stom hè.. Ik hang er ook tussen in, enerzijds zie ik het niet zitten. Dat gedoe aan mijn lijf, al die mensen tussen je benen ben je soms ook wel een keer zat. En het is voor veel vrouwen best pijnlijk. Bij mij is er niets gezegd over kansen vergroten, alleen dat ze dan het eea kunnen uitsluiten. Anderzijds denk ik nu nog wel eens: het is 20 minuten, waarvan ongeveer 5 pijnlijk en de rest in onprettig.. Dat overleef ik ook wel weer. Maar aangezien ze er zelf ook nog niet over begonnen zijn, vinden ze het misschien nog niet per se nodig ?

Wat betreft het spuiten, dat komt wel goed! Zoek tzt voor jezelf een tijdstip dat je dagelijks uitkomt. De instructies zijn simpel, kwestie van naaldje erop zetten, dosis afstellen, plekje kiezen en prikken. Ga eerst deze ronde maar eens afmaken, de rest komt daarna wel! Gewoon stap voor stap! Ik was achteraf blij dat ik twee weken had tussen het besluit en het daadwerkelijk beginnen, dat gaf wat rust en haalde de spanning er grotendeels af. Was wel gewend aan het idee zeg maar toen het zo ver was. Ook al was de eerste keer echt prikken alsnog spannend. Nu is het gek, voelt alsof ik al heel lang prik maar is pas 10 dagen ?

@camhay Ik voel me goed, alleen heel moe. Maar ik twijfel of dat tussen mn oren zit of van de zwangerschap komt? heb echt zóveel geslapen zowel gister als vandaag overdag.. ik vind het nog wel heel spannend hoe dat is op mn werk, afgelopen week vond ik vrij pittig ?.  Werk in de zorg en ook nog op een uur rijden?, dus thuis werken vanwege vermoeidheid zit er niet in. 

heb jij ook zo'n last van migraine?? Ik had toen ik letrozol gebruikte elke 3 weken een migraine aanval, echt niet te doen! En tussen de aanvallen door ging ik opgegeven moment ook vlekken zien, voortdurend sterretjes in mn rechterooghoek, best creepy. In de periode met gonal f (3 rondes) één aanval gehad en geen gekke sterretjes meer in mn ooghoek. Veel fijner! En ik denk ook wel dat een zwangerschap meer kans van slagen heeft als ik me gezond voel?. 
wat een voorraad heb je meegekregen zeg van de gonal-f!! Ik kreeg altijd gewoon 1 pen met 900 erin. Van de laatste pen heb ik maar 22,5 ofzo gebruikt, echt zonde. In mn pen daarvoor zat nét niet genoeg om 'de ronde af te maken'.
Bij mijn laatste evaluatiegesprek (na 6 rondes) raadde ze ook aan om een hsg te doen. Niet omdat ze dacht dat er iets niet goed was, maar omdat het de kans op een zwangerschap significant verhoogd. Ik heb toen besloten om het de volgende ronde te gaan doen, want ik doe er álles aan om kansen te vergroten, gezond leven, voedingssupplementen, al die medicatie etc. Dus ik vond dat ik iets waarvan bewezen is dat het de kans vergroot dan ook moest doen! En ik zei steeds tegen mezelf dat het misschien een minuut flink zeer doet, maar een minuut is ook zo weer voorbij, even doorbijten en het is klaar. Snap dat jullie er geen zin in hebben hoor?? had ik ook niet.. 
@zonnestraaltje Ja heel fijn dat ze het op deze manier kunnen regelen, dat je de pregnyl krijgt. Ik heb mn eerste echo komende vrijdag, dan zou ik precies 7 weken moeten zijn!
@justme het verschil staat hierboven dus al uitgelegd ?. Ik heb pregnyl gebruikt dus kan niks zeggen over de bijwerkingen van ovitrelle. Wel voelde ik me steeds bestwel opgefokt na pregnyl en sliep ik slecht, maar dat was het. Weet niet of dat met ovitrelle hetzelfde zou zijn..

Terug
Bovenaan