PCOS, Letrozol

@evol fijn dat je eerst 7.5 mag proberen. Wie weet lukt het hiermee! Fijn dat ze het gaan checken. Heb je toch wat meer zekerheid!
@zeeuwsmeisje welkom! Fijn dat je in je langr cyclussen toch al een zoontje heb mogen krijgen! Wachten is lastig he ;) 

Dag iedereen, 
Na 10 weken bloedverlies te hebben ben ik vervroegd naar de gynaecoloog kunnen gaan. Deze heeft geen idee waar het bloedverlies vandaan komt. Bij de echografie heeft de gynaecoloog ergens het vermoeden dat er mogelijks sprake is van PCOS. Hij zag namelijk verschillende follikels op beide eierstokken. Doch, ik voldoe niet echt aan de uitwendige kenmerken van PCOS. De arts vertelde dat dit vaak zwaardere dames zijn en dat zij sneller last zouden hebben van acne. Ik ben net aan de magere kant en heb een vrij droge huid. Hij heeft een bloedonderzoek voorgeschreven en vertelde dat mocht PCOS bevestigd worden dat er na een maand of 2 kan gekeken worden om evt te starten met Clomid. 
Het is even verschieten en ik weet nu niet goed wat denken.. ik vind verschillende zaken omtrent PCOS.

Is dit een ernstige moeilijkheid om zwanger te worden?
Hebben jullie tips?
Hoe wordt Clomid ervaren?
ik lees regelmatig iets over suikers en een dieet. Kan dit een grote hulp zijn (zonder het vermageren dan, heb nu een BMI van 19,5)?

@Ntje en @camhay, bedankt voor de reacties. vanmorgen was m'n temperatuur wat hoger dus ??‍♀️ Hopelijk blijft het stabiel. Dat ik een innestelingsdip kan merken, als die er is uiteraard. 

Hi! Ik ben nieuw hier en klets ook graag mee als dat mag.
Wij zitten sinds januari in een fertiliteitstraject, na daarvoor al 2 jaar proberen. Vorige maand voor het eerst oooit gemenstrueerd (en dus een eisprong gehad) n.a.v. Letrozol 5 mg. Nog nooit zo blij geweest om bloed te zien, haha. De dosis van 2,5 mg deed niets voor mij, maar nu dus wel resultaat!
Ik geloof dat ik m'n ovulatie deze maand op dag 14 heb kunnen voelen. Zit nu op dag 22 en als ik uitga van mijn laatste cyclus, is het aanstaande maandag of dinsdag m'n NOD. 
Ik vind de bijwerkingen van Letrozol best heftig, vooral mentaal. Alle emoties keer tien. Hoe ervaren jullie dit? En op welke dag testen jullie meestal voor het eerst? Ik hoop zo erg dat het raak is! Iedereen heel veel succes gewenst! 

@Ntje
Ja spannend ik hoop echt dat mijn lichaam nu goed reageert. Inderdaad fijn dat ze me willen blijven monitoren! 4mm slijmvlies was inderdaad te dik ze zeiden dat het beter was om helemaal schoon te zijn voor nieuwe start letrozol. Helaas dus weer 2 weken erbij op maargoed als dat beter is dan moet het maar. 
Hopelijk voor jou dan mag je direct starten na je bruiloft, ben erg benieuwd hoe het jou met de injecties vergaat. Ik hoop dat je enorm geniet op je bruiloft!!

@gebruiker104 ik voldeed ook niet echt aan het profiel voor PCOS, er is bij mij ook geen verder onderzoek gedaan en ik weet dus ook niet wat er bij mij precies aan de hand is waardoor ik geen eisprong heb. Toch mocht ik gewoon met letrozol starten. Waarom moet er bij jou perse PCOS bevestigd worden voor je met een behandeling mag starten?

@Ikdoeeenwens wat fijn dat de dosering voor jou aanslaat. Bij mij was dit ook telkens maar dan de tweede ronde deed het ineens niets meer, ik mag over 2 weken beginnen met 7,5 mg. Spannende dagen voor jou! Ik teste gewoon op de NOD zelf om teleurstelling en onzekerheid al eerder te voorkomen. Ovulatie voelen is altijd wat lastig om met zekerheid te zeggen, heb je ook ovulatietesten gedaan?

Ik vind het ook lastig hoor met alle emoties, en niet alleen door de letrozol maar ook omdat het gewoon een hele lastige situatie is waar je in zit. Telkens heb je hoop, dan weer niet omdat het niet lukt maar je moet direct weer verder. Je moet echt super veerkrachtig zijn en dat is soms echt heel moeilijk. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar wij hebben het aan een aantal goede vrienden en familie verteld. Dat luchtte echt enorm op en nu kunnen we het er soms ook over hebben als het even niet goed gaat.

@evol
O wat naar dat het bij jou zo misleidend was! Ik kan me helemaal voorstellen dat je dan goede hoop hebt, dan is een mislukte tweede ronde echt een klap in je gezicht. Ik hoop heel erg dat 7,5 wel voor je werkt! En frustrerend he die primolut er telkens tussendoor om menstruatie op te wekken.. 
Wat betreft de ovulatietesten: mij is - o.a. door m'n gyn - verteld dat ovulatietesten in combinatie met letrozol en PCOS niet echt betrouwbaar zijn. Wat ik voelde op dag 14 was een paar uur een soort menstruatiekramp aan één kant van m'n onderbuik. Dat wordt door veel mensen omschreven als ovulatiepijn, maar goed, je brein kan ook gekke dingen doen als je iets graag wilt haha. 

Ik denk inderdaad dat het best fijn kan zijn om naar sommige mensen open te zijn over wat je doormaakt op dit vlak. Wij hebben dit ook gedaan. Toch is het niet hetzelfde als praten met mensen die in hetzelfde schuitje zitten, daarom lijkt een forum als deze me ook prettig. 

@Ikdoeenwens:
Ja wel spannend toch weer ik hoop echt dat die 7,5mg blijft werken, en hopelijk is het maar 1 ronde nodig natuurlijk :)!
Ik moest wel met Letrozol ovulatietesten doen, maar ik ben niet gediagnosticeerd met PCOS dus ik weet niet of daar verschil in zit? Ik hoop in elk geval dat het voor jou lukt deze maand.

Nee je merkt toch dat mensen het op een gegeven moment misschien weer even vergeten (bijvoorbeeld met zwangerschapsaankondigingen ofzo) of dan ineens nergens meer naar vragen of niet durven te vragen. Is ook wel lastig natuurlijk.
Ik vind het ook heel fijn inderdaad om hier te kunnen kletsen met anderen die in elk geval weten hoe het is. 

@ikdoeenwens wat fijn dat je je menstruatie heb na lange tijd! Ik heb niet echt bijwerkingen van de letrozol. Soms emotioneler rond de eisprong en natuurlijk balen als ik ongesteld word!
Bij mij hebben ze het uberhaupt niet over ovulatietesten gehad.. Maar kheb wel pcos..

Terug
Bovenaan