PCOS, Letrozol

Lieve Sofia (en alle andere dames die hierover meepraten), Wat naar dat je met PCOS werd gediognostiseerd. Ik zie dat je berichtje uit 2019 komt, een aantal jaar geleden alweer. Ik hoop heel erg dat het je ondertussen is gelukt om zwanger te worden, en dat het traject erheen niet al te ingewikkeld is geweest. Ik had niet de kans om alles terug te lezen, omdat er op het moment dat ik dit schrijf al 743 pagina's aan reacties zijn. Wat ik wel weet, en wat de 743 pagina's ook maar weer eens laten zien, is dat het een onderwerp is wat bij veel mensen speelt en een grote impact op je kan hebben. Maar dat het ook zeker niet het einde betekent! Er is tegenwoordig nog zo veel mogelijk. De dokter zal vele van jullie vast al hebben ingelicht over de opties en medicatie, maar wil je toch nog wat meer informatie of even wat dingen nalezen, bekijk dan vooral ook eens onze pagina over Clomid en Letrozol. En lees je dit mee, kort nadat je de diognose hebt gekregen, dan kan deze pagina misschien helpend zijn, daarin bespreken we alles wat je wilt weten over PCOS (en meer). Voor iedereen die hiermee worstelt: heel veel succes met alles en hou de goede moed erin!

Groet, Hannah - Ouders van Nu

@mirelly wat gek. Heb je nu in dezelfde cyclus al zoveel gewisseld van dosis? Voor mij was 2.5mg wel goed maar met de hormooninjecties was de eerste dosis ook niet goed en moest ik ook ophogen in de cyclus.
@charlieD oh wat fijn! Nog een weekje wachten en dan weet je het! Ik duim met je mee! Laat je het ons weten? 

Ik heb eerst 5 dagen 5 mg mogen nemen, dan 3 dagen 7,5 mg en nu terug 5 dagen 5 mg (niet allemaal direct achter elkaar), dus toch wel een behoorlijke afwisseling? 

Hi lieve dames,
Na een tijdje te hebben gespiekt op dit forum en (een deel van) jullie verhalen te hebben gelezen, dacht ik; ok, ik maak ook een account aan en ik vertel ook mijn verhaal. Ik merk namelijk dat ik steun ervaar bij het lezen van jullie verhalen en ook weer wat wijzer word. Enorm mooi om te zien dat sommige van jullie zwanger zijn geraakt, daarnaast ook dat jullie elkaar zo steunen. Super belangrijk in zo'n ingrijpend en emotioneel traject.
Over mij (sorry, beetje lang verhaal): ik weet sinds 2 maanden ongeveer dat ik PCOS heb. Gestopt met de pil eind 2021 en sindsdien 3 keer een menstruatie gehad. Begin 2022 doorverwezen naar centrum voor kinderwens. Mijn vriend en ik hebben een (beginnende) kinderwens dus een logische stap. Vond het wel enorm indrukwekkend en spannend, al die inwendige echo's en informatie. Gestart met eerste dosis Letrozol 2.5mg in februari, vanaf mijn 5e dag menstruatie. Was toevallig dat ik ongesteld was dus de arts wilde het toch  proberen. Helaas gebeurde er niks.
Daarom 10 dagen Duphaston geslikt en op de derde dag van mijn menstruatie gestart met 5mg Letrozol. Dit was eind maart. Vorige week een echo gehad en daar was een follikel van 22mm te zien. Gisteren progesteron geprikt en die was 40.2. Dus ik heb een eisprong gehad, dat is goed nieuws. Nu afwachten, ik mag testen vanaf 16 dagen na mijn eisprong geloof ik? Hebben jullie daar ervaringen mee? Ik weet namelijk niet precies wanneer mijn eisprong is geweest. Ik voel mij ook helemaal niet anders dan normaal dus ik heb er een hard hoofd in ;)
Leuk kennis te maken! Fijne dag vandaag :)

Hey YvonneCeline,
Welkom! Jammer dat ook jij PCOS hebt, maar alvast goed dat je reageert op de 5 mg. Ik kan je helaas zelf niet zo geweldig helpen want ik heb zelf nog maar 1x een eisprong gehad onder letrozol. Ik probeerde toen de viscositeit van mijn afscheiding in de gaten te houden en ik deed toen ook ovulatietesten waarmee ik duidelijk een eisprong gevonden had. Als ik terugkijk is toen na 16 dagen mijn menstruatie begonnen (kan natuurlijk altijd een paar dagen schelen) maar ik had al een paar dagen eerder wat buikkrampen. Ik geloof dat mijn arts gezegd had dat ik 2 weken na mijn eisprong mocht testen.
Maar inderdaad moeilijk als je niet ongeveer weet wanneer je eisprong is geweest? ik had ooit gelezen denk ik dat een follikel kan springen als ze rond de 20 mm zijn? Heeft je arts geen schatting gemaakt wanneer hij dacht dat je eisprong zou zijn?
Iig, spannende periode! Ik duim voor je!
Bij mij ook beetje goed nieuws, eindelijk een response (op cyclus dag 27). Twee follikels van ongeveer 11 tot 12mm. We geven de medicatie toch nog een kans na deze ronde maar we plannen onze second opinion wel al in.

Hi Mirelly, 
Thanks voor je reactie! Op 11/4 had ik m'n echo en toen zei de gyn dat het goed zou zijn om nog een keertje te 'feesten' die avond ;). Dus ik ga een beetje uit van eisprong op 12/4 of 13/4. Dan zit je qua menstruatie / testen op het einde van de maand. Nou, ja we wachten wel even af. En dat klinkt ook als goed nieuws voor jou. Ook een spannende tijd dus. We duimen voor elkaar :)

@yvonneceline welkom! En je zou in principe 14 dagen na je eisprong kunnen testen.. Ikzelf wacht op mijn menstruatie en als die niet komt test ik. Dus dan zit ik idd ook ongv op 16 a 17 dagen na ovulatie. Ik raad het af om een vroege test te doen. Die kan positief aangeven en dan kan je soms alsnog een Menstruatie krijgen. Dan ben je voor niks zo blij geweest. En idd volgend mij rond de 20mm staat ie op springen dus zou rond die tijd een beetje aanhouden ?
@mirelly wat goed! Dus toch een response! 

Hi Ninna, Thanks voor je berichtje. Inmiddels ben ik net ongesteld geworden; van het weekend rommelde het al en ik was even in de veronderstelling dat het een innestelingsbloeding was. Een lekker rommelig weekend dus :D
Verder voel ik mij prima, ik weet nu waar ik aan toe ben en we gaan door naar de volgende ronde. Ik vind het op zich wel fijn om niet direct zwanger te zijn, omdat we pas net zijn begonnen met alles. Misschien heb ik nog wat tijd nodig om alles te laten landen. Ik merk ook dat het wel veel ruimte in mijn hoofd inneemt. Ook heb ik weer een lijstje in mn telefoon gemaakt om alles bij te houden, doen jullie dat ook?
En jullie al een update, @Mirelly / @Ninna? 

Terug
Bovenaan