PCOS, Letrozol

@yvonneceline ah oke. Was je vermoeden ongv goed wanneer je ovulatie was en nu je menstruatie? Zat er ongv 14 dagen tussen? Ik hield in mijn agenda bij wanneer mijn menstruatie was. Mijn menstruatie met letrozol was soms wat verschillend (tussen 28 en 33 dagen). Dus toen schreef ik het wel op.
We waren net overgestapt op hormooninjecties en de eerste ronde raak. Toen miskraam en nu even niets. Mijn lichaam moet nog herstellen. Volgende week maandag moet ik wel naar het ziekenhuis. Dan gaan ze kijken of het schoon is en hoor ik wat de stap is. Of menstruatieopwekkers of beginnen met spuiten. Ik verwacht het eerste eigenlijk. Dus op dit moment niks dan alleen maar balen en het gevoel hebben dat de afgelopen 2 maanden zonde van de tijd was :(
@charlieD hoe was je echo? 

Hoi hoi,
Ik lees al een poosje mee, maar wil toch graag ook aanhaken om hopelijk wat steun of antwoorden of hernieuwd geduld te vinden.
Ruim 1,5jaar geleden gestopt met de pil vanwege kinderwens, maar na 10maanden (op 2x 2 dagen spotting na) niet ongesteld te zijn geworden en ook niet zwanger bleek het bij mij ook PCOS. Bleek op echo ook vrij fors, met 20-30 cystes per stok. Toen gelukkig redelijk vlot verwezen naar de fertiliteitsarts en begonnen met letrozol +provera. Maar het wil nog niet echt helpen en merk dat ik vandaag even een dipje heb... :'(
Vanochtend gehoord dat ook deze dosis (5mg) geen effect heeft gehad op follikelgroei, gewoon nul. Had best wel bijwerkingen, dus voelt als een extra domper dat er dan niet eens een "kans" op zwangerschap is... Merk dat ik dat het lastigst vind, dat mijn lijf niet eens een poging tot zwanger worden kan realiseren. 
Nu dus weer aan de provera en duimen dat letrozol 7,5mg wel wat doet. Houd mn hart vast. Heeft iemand enig idee hoeveel succeskans letrozol eigenlijk heeft? En of er nog opties zijn als er ook met 7,5mg geen follikelgroei is?
Alvast heel erg bedankt. X Lisanne

[quote quote=10615095]Hoi hoi, Ik lees al een poosje mee, maar wil toch graag ook aanhaken om hopelijk wat steun of antwoorden of hernieuwd geduld te vinden. Ruim 1,5jaar geleden gestopt met de pil vanwege kinderwens, maar na 10maanden (op 2x 2 dagen spotting na) niet ongesteld te zijn geworden en ook niet zwanger bleek het bij mij ook PCOS. Bleek op echo ook vrij fors, met 20-30 cystes per stok. Toen gelukkig redelijk vlot verwezen naar de fertiliteitsarts en begonnen met letrozol +provera. Maar het wil nog niet echt helpen en merk dat ik vandaag even een dipje heb… :'( Vanochtend gehoord dat ook deze dosis (5mg) geen effect heeft gehad op follikelgroei, gewoon nul. Had best wel bijwerkingen, dus voelt als een extra domper dat er dan niet eens een “kans” op zwangerschap is… Merk dat ik dat het lastigst vind, dat mijn lijf niet eens een poging tot zwanger worden kan realiseren. Nu dus weer aan de provera en duimen dat letrozol 7,5mg wel wat doet. Houd mn hart vast. Heeft iemand enig idee hoeveel succeskans letrozol eigenlijk heeft? En of er nog opties zijn als er ook met 7,5mg geen follikelgroei is? Alvast heel erg bedankt. X Lisanne[/quote]
Hey Lisanne,  Ik had precies hetzelfde, bij 2.5 mg en 5 mg gebeurde er te weinig, waardoor ik ook erg verdrietig was.
Maar toch ineens werkte 7.5 mg wel heel goed en was het direct die ronde raak! Het is nog heel pril en ga over 2 weken (bij 7,5 week) voor de eerste echo, dus wel spannend nog!
Als 7.5 mg niet werkt moet je geloof ik zelf de hormonen injecteren ipv tabletjes zodat ze de dosering beter kunnen afstellen.  

@ninna bedank voor het vragen. Vanmorgen de echo gehad en tot nu toe alles goed. Er was een kloppend hartje te zien dus we zijn in ieder geval blij dat er geen slecht nieuws was, echt helemaal blij durven we nog niet te zijn. Ze dacht dat ik nu 6,5 weken was al is dat natuurlijk lastig te meten omdat het mm werk is en we niet precies weten wanneer mijn eisprong was. Over 10 dagen mogen we weer terug voor een echo, dus nog steeds spannend allemaal. 
Hoe gaat het nu met jou? Na je afspraak van volgende week maandag weet je dus weer wat meer qua waar jullie aan toe zijn. Ik kan me voorstellen dat je vanaf dat moment misschien ook weer wat meer vertrouwen hebt aangezien er weer een soort van nieuw plan is. 

@Ninna, ik hoop op goed nieuws maandag voor je. Hopelijk krijg je dan weer een wat beter gevoel en terug iets om naar toe te werken, want zo afwachten lijkt me ook niet echt deugd doen. Behalve natuurlijk als je echt even een pauze inlast om tot rust te komen.
@Lisanne, hebben ze bij jou de AMH in je bloed bepaald? Ik had bij mijn initiële echo ca. 30 follikels per eierstok en mijn AMH > 16 ng/ml. Ik reageer ook niet echt zoals ze verwachten op letrozol: eerste cyclus (5x 2.5 mg + 5x 5 mg) en tweede/huidige cyclus (5× 5 mg + 3x 7.5 mg + 5x 5 mg) met op cyclusdag 27 eindelijk response. Helaas, hoe meer follikels (hoe hoger AMH waarde), hoe meer er competitie is waardoor het moeilijker is voor een follikel om uit te groeien tot een dominante follikel. Ik heb dus dezelfde schrik als jou (gehad). Mijn arts stelt ovariële drilling voor, maar dit willen mijn partner en ik liever niet. Spuitjes wilt ze precies niet proberen owv de grote kans op overstimulatie.
Ik verwacht deze week mijn eisprong. Er werd me eerst verteld dat ik een injectie ovitrelle mocht zetten om de eisprong op te wekken maar mijn bloedwaarden waren hiervoor niet goed. Dus we moesten het spontaan laten gebeuren. Ik heb echter sinds vandaag pas een verandering van mijn afscheiding gemerkt dus denk dat het de tweede helft van de week is ? maar morgen een echo om te kijken of er een eisprong geweest is ?‍♀️
@CharlieD, leuk om wat goed nieuws te horen. Ik begrijp helemaal dat jullie er nog voorzichtig in zijn. Ik denk dat ik pas gerust zal zijn als ik een kleintje in mijn armen heb, al beginnen dan de andere zorgen. Veel succes!

@lisanne hopelijk slaat de hogere dosis wel aan. Er zijn ook nog andere opties hoor. Ik heb ruim een half jaar letrozol genomen. 2.5mg deed wel zn werk, maar geen gewenst resultaat. Dus ik heb de hormooninjecties nu. 
@charlieD wat fijn dat de echo positief is! Kan me wel voorstellen dat jullie voorzichtig ermee zijn. Maar dit is al een goed begin toch?
Ja hopelijk na volgende week weer wat 'vooruitgang'. Nu is het echt stilstaan. Ookal was het qua psychisch misschien ook wel nodig.. Nog steeds weleens moeilijke momenten. Maar dat zal wel blijven.
@mirelly spannend morgen!

@Ninna, heb gisteren inderdaad gerekend van; startdatum menstruatie, ongeveer 14 dagen ervoor zou mijn eisprong dan idd zijn. Dan zou het rond 10/4 geweest moeten zijn. Dat klopt dan weer niet, want op 11/4 had ik m'n echo en nog geen eisprong. Maar, suprise suprise, mijn 'menstruatie' is weer gestopt na gisteren ochtend. Dus het blijft lekker vaag. Zit nu op CD 28 en ik ga straks even bellen naar het ZKH voor advies. Wel een testje gedaan gisteren maar was negatief. Heeft iemand hier trouwens ervaring mee, wel een eisprong maar menstruatie bleef uit?
En wat enorm balen zeg. Ik wens je veel kracht toe en ik hoop dat je lichaam en jijzelf een beetje kunnen herstellen. En hopelijk heb je snel goed nieuws en kunnen jullie verder.   
@CharlieD, van harte met je zwangerschap! En wat fijn dat de echo er goed uit zag! 
@Lisanne, vervelend dat het bij jou niet direct werkt. Vooral als je er veel last van ondervind, hopelijk werkt de 7.5mg wel voor jou. Ik weet dat 60-80% van de vrouwen een eisprong krijgt van Letrozol, waarvan de helft zwanger wordt binnen 6 maanden. Mijn gyn vertelde dat de kans op zwangerschap een beetje gelijk loopt aan die van vrouwen zonder Letrozol.
@Mirelly, spannend! Succes vandaag :)   

@eva Dankjewel voor je berichtje, dat geeft hoop. En van harte gefeliciteerd natuurlijk!! Ik zal voor je duimen dat alles goed zal (blijven) gaan. Hoe voel je je?
@mirelly mijn AMH was 60pmol/l, dus ik weet niet wat dat in ug is, maar was aan de hoge kant, passend bij PCOS zei de arts.Voelt ergens wel geruststellend of naja gesteund dat meer van jullie dit hebben doorgemaakt. Hoe is het nu met je? Was er nog een eisprong geweest?
@nina wat naar dat je een miskraam hebt gehad. Ik hoop dat jullie het een plekje kunnen geven en hopelijk binnenkort een mooi mensje mogen verwelkomen. Veel sterkte!
@yvonne Dankjewel voor de cijfers, die kon ik eigenlijk nergens echt vinden en had daardoor misschien toch te veel hoop dat t gelijk iets zou doen. Maar goed, geduld en doorzettingsvermogen;) Hoe is het bij jou gegaan? Heeft je menstruatie nog doorgezet? En nog uitleg/advies gehad vanuit het ziekenhuis?

Terug
Bovenaan