@Lara, het lijkt me zeker lastig om als volwassene te leren skiën of snowboarden. Het voelt toch een beetje onnatuurlijk ofzo met van die dingen aan je voeten van een berg af. Wat dat betreft ben ik mijn ouders dankbaar dat ik het op jonge leeftijd geleerd heb. Want als het lukt is het zo ontzettend fijn en leuk.
@Julia, ik vond het zelfs een toevoeging om m'n zoon mee te nemen vanaf dat hij zo klein was. Je maakt zo'n vakantie dan zelf ook op een andere manier mee. Stiekem vind ik het alleen wel leuker nu hij zelf een stuk bewuster is van wat hij meemaakt.
@Nathalie, ja ik had best veel aan dat plaatje. Ik houd zelf onderhand al meer dan een half jaar m'n slijm en temp en evt andere kenmerken bij. Dus al voordat ik met dit traject begon. Gelukkig ben herken ik m'n vruchtbare periode daardoor al een stuk beter.
Toen we nog probeerden op eigen houtje zwanger te worden ben ik het boek Taking Charge of Your Fertility gaan lezen. Daarin staat een hele uitgebreide en, naar mijn mening, interessante uitleg over de Fertility Awareness Methode (FAM) en de werking van het vrouwelijk lichaam.
Het schijnt dat je hier Nederland ook cursussen kan doen die gaan over die methode. Dat heet Sensiplan. Is wel best duur, maar je zou dan zeker veel leren over het herkennen van soorten slijm etc. Deze methode wordt nl. ook veel gebruikt als natuurlijke anticonceptie en dan is het bijna nog belangrijker dat je heel goed alle kenmerken van vruchtbaarheid bij jezelf herkent. Het is niet voor iedereen. Dat besef ik me, maar het geeft mij een veel groter gevoel van controle. En omdat ik niet tegen hormonale anticonceptie kan is het iets waar ik echt iets mee kan als ik in de toekomst niet meer zwanger wil worden.
Misschien zijn jullie hier allang van op de hoogte, maar het leek me toch de moeite waard om te delen.
Het zou trouwens kunnen dat lang niet elke gyn het (volledig) met de FAM eens is. Ik las pas dat het nl. niet is opgenomen in de wetenschappelijke/medische literatuur als betrouwbare methode. Dus zeker artsen die alles volgens het boekje doen zijn er misschien niet heel enthousiast over.