Hoi Anoniem,
ik snap je wel, ik heb zelf ook ruim 15 jaar stevig gerookt. Ik dacht ook altijd, zwanger worden is de beste stimulans! Nou ben ik vier maanden geleden gestopt met roken, en na 1 maand niet roken was het raak! Dus nu ruim drie maanden zwanger (we waren al wel langer gestopt met de pil, dus dit is echt een kadootje)
Achteraf ben ik blij dat ik de eerste moeilijke weken al achter de rug had, ik had er niet aan moeten denken dat in de eerste maanden van m'n zwschap te doen. Stress genoeg lijkt me zo.
Ik vind het ook jammer dat je mede forummers zo heftig reageren, het is ieders eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je zelf een miskraam hebt gehad of er iets is met je kindje en je niet hebt gerookt, het wel oneerlijk over kan komen als iemand die wel rookt een zorgeloze zwschap heeft (algemeen, dus niet op jouw bedoeld)
Mijn allerbeste vriendin is 30 weken zwanger en rookt ook. Ik respecteer haar keuze, heb er dus ook begrip voor. Wat ik wel jammer vind zijn de 'goedpraatjes'van rokende zwangeren: stoppen brengt me meer stress, een kleiner kindje baart makkelijker etc. Roken tijdens je zwschap is niet goed, dat weet iedereen. Je kiest ervoor om het wel te doen prima, maar dan kies je dus ook voor bepaalde risico's. Ik vind het ook te vroeg voor jou om te juichen. En ik hoop dat je in de toekomst wel kunt stoppen. Enne... Moeilijk? Dat blijft het, zelfs na vier maanden en zelfs als je zwanger bent.
Succes!