Receptjes uitwisselen??

Ik vind het ook moeilijk dat er verschillende advies gegeven wordt maar 30 jaar geleden was het niet erg om te roken en drinken tijdens de zwangerschap, en vandaag wordt dat niet meer gedaan - niet veel in ieder geval. Ik kijk ieder keer wat het advies is van CB, andere instanties in NL, en wat er in Denemarken wordt geadviseerd. Ik vraag af en toe advies hier of van mijn zussen (8 kinderen in totaal) maar uiteindelijk volg ik mijn eigen intuitie. Mijn eigen buik is erg gevoellig en ik krijg regematig diaree zonder te weten waarom - en ben daarom redelijk  voorzichtig betr. Celeste. Tot afgelopen zondag kreeg zij volledig BV en wij gaan nu langzaam  verder met frut, groente en over een paar weken pap. Afgelopen twee dagen heeft zij voor het eerst echt fruithap gegeten - eerste dagen liep het weer uit de mond zeg maar.... En zij heeft die 2 dagen veel last gehad van lucht- in-de-buik-krampjes en veel gehuild voordat zij in slaap viel en heel onrustig geslapen. Haar darmpjes moeten natuurlijk wennen maar ik ben blij dat ik heb gewacht tot nu met de fruit en ik ga mij niet overhaasten met andere dingen. Hopelijk heeft zij niet een gevoellige buik geeerfd van mij

mor 74

Ik vind het ook lastig ja, nou is mijn CB behoorlijk vooruitstrevend volgens mij.
Met 4 maanden begon ik met fruit en was de vraag wanneer ik met groenten ging beginnen........HUH???
En nu, laatst tijdens het wegen, vroegen ze me hoeveel en wat ze at, en ik zei dat ze de fles van 15 uur liet staan. Prima joh, wanneer begin je met brood en vlees??? Nogmaals een grote HUH??? van mijn kant..........ik heb maudy vanmiddag een bord brinta gegeven omdat ze de fles van 12 uur weigerde, ik denk dat brood hier niet lang meer duurt, als ze het lust...........ze weigerde de fles dus net keihard, prima, dus ik pap gemaakt, want ze moet wel iets eten. En toen, in een van haar fameuze krijsbuien zag ik de oorzaak..............een onder hoektandje!!!! althans, een wit puntje en een rode verdikking, mijn kleine grote reusje krijgt tandjes!!!!!

Anyway, een stampotbuffet.......
Voor de kleintjes..........een hutspotje, lekker met wat peentjes en misschien zoete aardappel, ipv gewone aardappel en een beetje magere ham er doorheen.........voor de volwassenen lekker met uitjes en mosterd..........ook met ham.......lekker hoor!
Een rucolastampot voor de vegetariers en kids..........met rucola, tomaatjes en geitenkaas door de stampot heen.
Tuurlijk ook met een lekker jus-tje...............is bij ons altijd een grote hit, die rucolastampot.............is echt erg lekker.
Andijvie stampot, met rauwe andijvie, magere ham en zoutarme kaasblokjes...........ook voor de kleintjes prima te eten.........
Zuurkool, met ananas, spekjes, noten (walnootjes) en lekkere worst..........

Om het jezelf makkelijk te maken kun je kant en klare puree mix voor stampot kopen, ideaal, hoef je niet zelf al die aardappels te schillen............
Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar..........
En toetjes proeven, wat een straf....................

Zo, de keuken lijkt wel ontploft maar ons meisje heeft voor de komende 2,5 week ofzo weer lekker eten...........

Ik heb appelmoes gemaakt, is ze dol op.
Daarnaast heb ik een prakje van worteltjes, aardappel, achterham en appeltjes gemaakt, een prakje van bietjes, aardappel, kabeljauw en appel, en zometeen nog een prakje van rijst, pompoen, brocolli, paprika en kip.................dat is veel werk dus heb ik nog even voor me uit geschoven............maar het belangrijkste van alles, het smaakte erg lekker!!!
Ik hoop dat maudy het met me eens gaat zijn............heb voor vanavond nog een bekend hapje, maar ga haar toch ook even de bietjes laten proeven, heb er een klein beetje van naast de vriezer laten staan............
Ze zal wel effe moeten wennen, maar het smaakt allemaal nog lekker zoetig door de appel.............en die vis (ik lust geen vis.............) proef je nergens meer in terug.
Vond het trouwens shocking duur............een lullig stukje kabeljauw voor 3,40 euro!!!.............zal zorgen dat ze het lekker vindt..............whahaha!!!

Alles op de bekende manier gepureerd en in ijsblokbakjes gedaan............ziet er erg kleurrijk uit!!!

Ehm............ik lees net wat artikelen...............had ik beter van te voren kunnen doen!!

Baby's jonger dan zes maanden: liever geen nitraatrijke groenten (spinazie, bieten ed.) geven en als je nitraatrijke groenten eet dan liever niet in combinatie met vis..............te veel nitraat wordt omgezet in nitriet en KAN ademhalingsstoornissen veroorzaken bij kinderen omdat zuurstof dan minder zou worden opgenomen in het bloed.....................tja. De klassieke combinatie is toch bietjes met vis...............
Ik laat het nog even lekker in de vriezer staan, tot dat maudy ouder dan 6 maanden is............moet ik nog een gerechtje verzinnen want zo wordt de keuze wel erg beperkt........whahaha!!
Nee, ik ga me er wel aanhouden niet vaker dan 2 keer per week nitraatrijke groenten te eten, maar van de combinatie met vis (bleh!!) ben ik niet slechter geworden.........ook krijgt maudy het nu dus nog niet.................

Wilde het toch even met jullie delen..............het is wel erg lekker namelijk!!

Hey Rimke,

Wat een lekkere recepten! Heel erg bedankt voor alle tips. Ik heb Jasper vandaag bruine bonen met appel gegeven, zelf gemaakt en dus niet helemaal tot moes gemalen (maar met wat kleine stukjes erin). Lekker dat ie heb vond.

Heb bruine bonen uit pak gebruikt (gedroogd), want uit pot zat te veel zout in las ik. Ook super van de tip hierboven. Ik ben zelf niet zo'n vis eter, maar we willen onze kleine man als hij wat groter is wel aan vis laten wennen.
We moeten toch een beetje oppassen met wat ie eet nu, hij heeft nogal last van eczeem.

Ik heb hier de hele dag taarten staan bakken voor de verjaardag van morgen. Mn man word 28 en morgen komt alle familie, volgende week dus feest met vrienden. Dat duurt altijd tot veeeeeeeeel te laat, vandaar 2 weekends feest! Hoop Dat die kleine van ons het een beetje gezellig vind. Meestal vind ie feestjes super, hij zit het liefst bij iedereen op schoot. Echt een gezelschapsbeestje.

Groetjes Jen

@knutseljuffie: last van eczeem? de mijne heeft dat ook niet heel erg hoor maar wordt dat door bepaald eten erger? is mij niks van verteld hij had het namelijk ook al toen hij alleen de fles nog maa kreeg.

groetjes

Hoi ukkepuk,

Hier op het CB doen ze ongelofelijk moeilijk.....helaas. Zelfs toen ie alleen nog maar de borst kreeg had hij al eczeem. Hoeft inderdaad helemaal niet aan het eten te liggen. Toen wilden ze al dat ik bepaalde dingen niet ging eten omdat dat zou kunnen doorschemeren in de bv.
Daarna met bijvoeden eerst nutrilon hypo alergeen op advies van het cb, dat haalde niks uit, was alleen heeeeeeel duur. Hij zit nu gewoon op bv en af en toe een fles friso en zn huid ziet er nog net zo uit. Nu riepen ze al dat ie dan maar over moet op de pepti, maar mn kind heeft helemaal geen last van koemelk allergie!!!!!! Ik word een beetje moe van ze.
Ze staan erop dat je niet bijvoed (fruit enzo) totdat het kind 6 maanden is. Ik zeg er gewoon helemaal niks meer over daar. Ik geef hem gewoon zn fruit en groente en hij doet het er prima op. Hij is nu ruim 4,5 maand (technisch gezien al 5 maanden, hij was 15 dagen te laat, haha) en ik vind het wel goed met ze. Hij smult zo!!

Wat doe jij trouwens tegen het eczeem? Bij Jasper zit het vooral op zn gezicht en op zn armpjes.

Groetjes Jen

@rimke: vries je de bietjes en achterham ook in? Mag achterham ingevroren worden? Volgens mij is het bij bietjes niet zo goed...
Maar zeker weten doe ik het niet

Terug
Bovenaan