Receptjes uitwisselen??

He!! Heb m'n mail net gelezen, en je een antwoord gestuurd, onze dank is enorm! Erg lief van je!
Die bietjes zijn echt een aanrader hoor, de vis proef je nauwelijk terug, en met een appeltje er doorheen is het helemaal heerlijk!
Ik heb ook een potje met rijst gemaakt, maar rijst is idd lastig te pureren en het hele potje is een beetje aan de droge kant geworden............ik maak hem nu warm met wat flesvoeding, probleem opgelost.
Wat ik dus met de pasta doe, is de saus wel invriezen en de 10 pastasliertjes (...........) vlak voor dat ze gaat eten, koken.............zo blijft het toch nog smeuig, die pasta pureer ik niet maar snijd ik in kleine stukjes............ze vondd het erg lekker, en ze krijgt het zometeen weer..............gister weer de bietjes gegeven (max tweemaal per week, hoewel ik gister een discussie met een van de artsen op het werk had, dat de laatste studies uitwijzen dat het allemaal nog wel mee valt met nitraatrijke groenten enzo.........gewoon niet meer dan twee keer per week, dan is er geen probleem.......) en die at ze dus weer prima! Ze vindt het echt lekker, dus ik hoop Mika ook!!!

Nou, hier ook een kokkinnetje....nou ja, kokkin...we rommelen wat aan in de keuken...

Ik heb allemaal ingevroren groentes: sperziebonen, wortelen, pompoen. Maar eigenlijk allemaal zonder vlees of aardappelen. Alleen groente vind ik ook zo saai, dus ik wil er wat bij doen.  Nu heb ik vandaag mijn groentetas bij de natuurwinkel opgehaald en daar zat bataat in. Volgens mij is dat hetzelfde als zoete aardappel.
Kan ik dat gewoon koken en bijvoorbeeld door de pompoen mikken? Kippetje erbij? Volgens mij is dat best lekker.

groetjes Letty

Hoi Loesje!

Bataat is idd zoete aardappel en kun je overal door heen gooien, alle groenten zijn er lekker bij, Maudy heeft er iig van gesmuld!
Gewoon bereiden als een aardappel, goed stampen et voila!
Heerlijk, moet je zelf maar eens proeven.

Gr. Rimke

Speciaal voor de pasta liefhebbers onder ons en op verzoek van Jacoline!!
Mijn pasta bolognese saus voor Maudy.

1 Pot gezeefde tomaten, zout arm...........ik heb hem gekregen bij de biologische boer bij ons in het dorp.
1 Gele paprika.
1 courgette.
100 gram biologisch mager gehakt.
Tijm.

Alles in kleine stukjes snijden en roerbakken in de koekenpan.
Gehakt rul bakken in de koekenpan.
Pot tomatensaus er bij, en even laten pruttelen tot paprika en courgette redelijk gaar zijn.
Wat tijm overheen strooien en alles met de staafmixer pureren.
Saus in porties invriezen.

Elke keer als Maudy pasta eet, kook ik 10 sliertjes (............) pasta en die snij ik heeel fijn...........en die door de saus heen.............voila!!!!

Probeer er voor te zorgen dat je zoutarme gezeefde tomatensaus vindt...........baby's mogen nog geen toegevoegd zout..............

Hoi Rimke,

Ik heb gister het feest gehad met de vele eters (uiteindelijk 11 volwassenen en 3 kinders) en ze hebben gesmuld van de stamppotten. Ik had op ah.nl nog een recept voor hutspot met gembersiroop, geitenkaas en walnootjes gevonden. en vooral de volwassenen hebben daarvan gesmuld.
De kinders waren ook super blij met de stamppotten. Wat grappig om te lezen dat je ook biologisch eet. Ik ben daar ook zo mee bezig. Wij hebben een biologische markt hier in almere iedere zaterdag en een soort van bio bezorgservice . We hebben helaas geen winkel met bio spul hier.
maar rimke, nogmaals bedankt voor je tip van een stamppotten buffet !!!! het was een succes!

Groetjes Jen

Hoi hoi!
Ben ik nou een slechte moeder omdat ik altijd potjes geef... ... (heel af en toe maak ik fruit zelf).
Jullie zijn echt creatief! Ik ben zowiezo al niet zo'n kookwonder.
Koken jullie heel veel tegelijk en vries je het dan in? Want hoeveel groente, aardappels en vlees geven jullie bij 1 maaltijd?

Liefs Marina

@Marinha; je bent geen slechte moeder hoor! Die potjes zijn ook prima qua voedingsstoffen, toch? Al die culinaire kunsten waar je hier over leest is ook een beetje hobby-gebonden, denk ik. Ik vind koken en bakken sowieso leuk, dus ook voor m'n baby. Als jij niet zo'n kookwonder bent, dan laat je dat toch lekker over aan Olvarit? (of een van de concurenten...)

Ik  maak meestal een flinke hoeveelheid groente en/of fruit tegelijk klaar. Ik vries het dan in ijsblokvormpjes in. De volgende dag haal ik de blokjes uit de vorm en zet ze in een bakje weer terug in de vriezer. Zo kan ik groente/aardappels/fruit met elkaar mixen en precies de hoeveelheid pakken die Mika eet. Momenteel eet hij zo'n 3 a 4 eetlepels (3 a 4 blokjes) groente of fruit per keer.

Ik las trouwens ergens in een magazine dat je gekookte rijst ook kunt invriezen. Iemand hier ervaring mee? Of maak je een kant-en-klaar rijstgerechtje (met kip en groenten ofzo) en vries je dat dan in?

oh ja, nog een vraag;

zijn er hier moeders die ervaring hebben met het geven van wat kruidiger eten aan je dreumes? Ik weet dat sommige culturen (oosters/surinaams misschien?) daar meer gebruik van maken. Met tuinkruiden als basilicum, thijm, rozemarijn, selderie, etc zie ik niet zoveel problemen. Dat is allemaal vrij mild. Maar wanneer kan een kindje specerijen als kaneel, kerrie, paprikapoeder, komijn, chilipoeder aan?! (in heel kleine hoeveelheden natuurlijk; de stoom hoeft niet uit de oren te komen!)
En wat te denken van kokos? Niet kokosmelk, maar gewoon geraspte gedroogde kokos.
Ik heb wat ideeen in m'n hoofd voor rijstgerechtjes, maar om die interessant te maken zou ik wel iets meer smaakmakers willen toevoegen, dan alleen de groenten, kip en rijst zelf.

Terug
Bovenaan