Receptjes uitwisselen??

@anvh: appel, peer en banaan is toch ook goed? Ik geef ook niet elke dag de gekste fruitsoorten. Wat je ook kunt proberen is mango, kiwi en pruimen. En natuurlijk soms een leuke mix van verschillende soorten maken. Alleen even snijden en mixen/prakken en klaar is de fruithap!

Hoi Rimke en anoniememama,

nog bedankt voor jullie reacties!
Heb het boekje opperdepop toch besteld, ben benieuwd. Vorige week at mijn zoontje heel erg slecht, wilde bijna geen fruit amper zijn flessen en groente kreeg ik er al helemaal niet in. Sprongetje?  Waarschijnlijk wel maar  maakte me toch wel een beetje zorgen.
Nou moest ik ook naar het bureau en kreeg daar de opmerking van de arts dat hij niet zo veel gegroeit was en dat hij nu onder het gemiddelde zit. Waarop mijn vraag was, wat moet ik daar mee doen? zo doorgaan was het advies, de volgende keer (over 6 wkn) hoor ik van de verpleegkundige wel hoe ik kan uitbreiden met de voeding.
Eenmaal thuis zat ik er toch wel mee, stom dat ik toen niks heb gezegd, en maak mij toch wel wat zorgen. Gelukkig eet Kevin sinds een paar dagen weer goed, alle flessen gaan er in, fruit en groente gaan er in als pap. Die tip om de groente wat aantrekkelijker te maken met wat appel oid heeft goed geholpen!
Toch knaagt het wel aan me dat Kevin nu zo licht is, hij is 6 mnd 71 cm en 7430 gram (bij geboorte 52cm en 4000gram).
Zo het lucht even op om het van me af te schrijven, als er iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag!
groetjes Antina

Hoi Anvh,

Misschien is Kevin gewoon wat lichter gebouwd joh, je zegt nu dat hij weer goed eet en dat alles er in gaat als pap............zal je zien dat hij nu weer wat meer gegroeid is.......
Ik ga morgen even tussen door wegen op het bureau want ook Maudy eet slecht de laatste tijd............die is volgende week 6 maanden, maar is ook nog eens bijna 2 weken te laat geboren, dus zit midden in een sprong vrees ik. Slecht eten, slecht slapen............komt wel weer goed.

Ik zou Kevin niet gaan dwingen om te eten, kan ook niet, maar maak er maar geen gevecht van...........dat krijgt hij misschien alleen aversie tegen eten en dat wil je helemaal niet.
Misschien kun je hem iets meer vettere dingen geven, of net een extra schepje voeding in een flesje met dezelfde hoeveelheid water............krijgt hij net iets meer voedingsstoffen binnen, aan de andere kant, ieder kindje volgt zijn eigen groei-lijntje.............komt vast goed joh, ga maar niet in de zenuwen zitten...........

Sterkte ermee,
liefs Rimke

Nee dwingen om te eten heeft zeker geen zin en werkt inderdaad averechts...
Ik geloof ook wel dat het allemaal goed komt enzo maar soms kan ik zo onzeker zijn en twijfelen over van alles en nog wat. En dan zo'n fijne opmerking van het CB maakt het er niet beter op. En had vandaag ook nog eens een dipdagje... Dus een oppepper kon ik wel even gebruiken!!
Heb vandaag maar Bambix pap gehaald voor ontbijt, hij heeft dan echt honger na een hele nacht, ook extra liga door het fruithapje en de groente hap deze week ook eens uitbreiden en dan moet het wel weer goed komen!
Fijne avond nog!
groetjes Antina

Hoi Antina ea,

fijn he... het CB!!
Ben er vandaag ook geweest en kwam ook onzeker terug, met meer vragen dan dat ik er heen ging. Inderdaad ook over eten. Ja, ze is nu 7,5 mnd en moet dan nog min 500cc melk krijgen. Maar ze wil niet meer.... Advies: de avondfles laten vervallen(die kon toch meestal de gootsteen in) en dan overdag 500cc (2 flessen en jawel... een bekertje opvolgmelk). Pardon, heb je weleens een kindje van 7,5 mnd een beker drinken gegeven?? Een slokje vindt ze wel prima, 10 slokjes ook nog wel. Maar volgens mij doe je over een halve beker een half uur ofzo.
Ik ook weer in de stress. Heb een schoonzusje gevraagd en wat adviseert haar huisarts: 300cc melk op een dag. En die krijgt ze. Ze groeit goed: 8295gr., 69,5cm. Die van mn schoonzusje (prematuur, maar volgens de uitgerekende datum schelen ze een maand) woog bij de controle van 9 maanden (dus vergelijkbaar met ons dochtertje nu) 8035 gr en was 67cm.
Dus niks geen ge-emmer over te weinig drinken graag. Bah! Had er echt de balen van. Je doet hardstikke goed je best en wordt daar altijd onzeker gemaakt.
Dus heel herkenbaar, maar nergens voor nodig. Want die van jou, daar maak ik me qua gewicht en lengte ook echt geen zorgen over!!!!
En van een kindje van 9 maanden die 10 kilo weegt, wat wordt daar over gezegd??

Die mensen doen ook hun werk en proberen dat ook goed en verantwoord te doen, maar ik vind het heel vervelend dat ik daar altijd zo onzeker van word.
(Ook ik een dipdag, had vannacht 4 uur wakker gelegen en word daar echt niet goed van!! Terwijl ons dochtertje 1 nacht wel doorsliep. Idee van de wijkverpleegkundige: misschien is ze snachts onrustig omdat ze een te volle maag heeft? En dan wel overdag meer geven?? DOEI!)

Nou een heel verhaal, maar er zit nog wat frustratie....

Succes en je kindje geeft aan wat hij wil eten. Dwingen werkt niet, want er zit nog steeds geen knopje op van 'slikken' en dat is maar goed ook. Ik zou het ook niet prettig vinden als ze eten bij mij naar binnen stouwen.
Relativerende opmerking van schoonzusje: eet jij wat de schijf van vijf voorschrijft? Nee, nou je kindje ook niet.

Hoi anvh, hier komen de gewichten overeen! Hier een geboortegewicht boven de 4,2 kilo. En met 6 maanden ongeveer hetzelfde gewicht. Inderdaad iets onder het gemiddelde maar hier kreeg ik de geruststelling dat het zijn eigen stijgende lijntje was. Als het maar blijft stijgen. En als hij vrolijk en alert is dan hoefde ik geen zorgen te maken.

Nou, ik heb net Maudy even laten wegen..................was bang dat ze niet goed groeide omdat ze haar flessen laat staan...........ze moet ze gewoon weg niet...........terwijl ze enorme flessen dronk.............
Maar goed, maudy was bij de geboorte 4200 gram en 54 cm.................en nu, 5,5 maand oud, 8370 gram en 70 cm.....................jemig..................die wortels komen goed aan................

Terug
Bovenaan