Receptjes uitwisselen??

Ja al lang aardappels, vanaf de tweede week groente (4mnd) en ook rijst en zijn laatst ook met de pasta begonnen. Morgen is Idamirthe 6 maanden (o nee, nu dus want het is al zaterdag, maar nog erg vroeg). Ze eet zoveel mogelijk met de pot mee, of een overgebleven hapje van gisteren, zodat wij iets anders kunnen eten.
Dus al die creativiteit met die hapjes ken ik niet, maar het is leuk om te lezen wat sommigen voor dingen doen zeg, daar denk ik niet eens aan! Ik ben gewoon van de appel(moes), peer, sinaasappel, banaan, gisteren kiwi gedaan, en me dan maar uitleven met de vork en sinaasappelpers. Beetje mengen hier en daar, soms iets van een potje er door heen. Koop ook wel eens zo ´n pot moezzzzz van hak. En heb ik kleine moesjes bij de junbo gevonden, staan naast de hakmoesjes, maar dan vele malen goedkoper, 4 voor 90 cent ofzo in de smaak appel/banaan en appel/abrikoos. Ok handig om mee te nemen.
En qua groente gewoon een soort, dus bloemkool, brocolli, wortels, bonen, erwten, appelmoes (groente? Ja bij ons wel, we hebben iets van 8 appelbomen, en dat spul moet toch een keer op!), spinazie, ed.
Heel gewoon dus, dus echt receptjes heb ik niet.....

Janine

Ik heb ook officieel weer m'n staafmixer en ijsblokvormpjes uit de kast gehaald. 'K had een paar maanden geleden al eens een partijtje peren verwerkt tot babyvoer, maar toen at Mika het nog niet. Ik had al eerder willen beginnen, maar doordat Mika's schema nog zo'n zooitje was en hij vorige week ook nog eens ziek werd is het wat later geworden. Nu is z'n schema wat beter en kunnen we wat makkelijker fruit en groente erin passen.

Dus... gisteren weer een pannetje wortels en een partijtje appelmoes gemaakt. Komende week nog wat bonen, bloemkool en bruinebonen/appel erbij maken en dan hebben we alvast weer een leuke voorraad in de diepvries.

Ik maak er zelf geen mega-culinaire hoogstandjes van. We eten zelf ook vooral aardappels, groente en vlees. En dan ook geen dingen als artisjok, papaya, aubergine enz. Dus dat maak ik voor m'n kindjes ook niet eigenlijk. Maar 't is wel leuk om te lezen wat jullie ervan maken!
Ik ben trouwens wel altijd zoekende naar leuke oven/stoofschotels die ook voor kids lekker zijn (gepureerd, geprakt of gewoon zo). Ik weet dat Jamie Oliver en zijn vrouw Jools daar ook wel mee bezig zijn. (zie Jools boek "Van min negen tot plus een").

Afijn, ik ben ook weer van de partij als het aankomt op babyvoer koken!

Haha leuk die foto erbij!! Zelf doe ik het in kleine bakjes maar dat maakt natuurlijk niks uit. Ik vind het zelf lastig om te weten hoeveel je nodig hebt in vriezer bakjes. En dan doe ik er nog maar 2x mee volgens mij.
Een tip: bakjes van avent zijn ideaal. Zo'n bakje heeft ongeveer de grootte van een olvarit potje en er zit een schrijfvlak op. Na gebruik kun je het zo weer uitgummen. Het kost wat maar ik vind ze echt ideaal. Trouwens dat schrijven kan ook op andere bakjes met een mat vlak erop. Zo doe ik het ook bij aldi bakjes die vorige week of deze week in aanbieding zijn.
Heeft iemand nog een leuke tip voor een fruithap met bosvruchten? Misschien dat ik het eens met een beetje yoghurt probeer.

Hej hej culinaire kokkinnen!

Tjonge jonge ik ben onder de indruk van jullie.... Ik was al erg blij met het NL boek Opperdepop, die heb ik mijn schoonmoeder mee laten nemen toen ze hier kwam. Ik heb ook een boekje van ons BVC (=CB) met recepten en tips. Hier wordt bv. geadviseerd om tussen de middag het warme eten te geven en 's avonds een lichtere warme maaltijd. 's Lands Wijs 's Lands Eer zeg maar. Met sauzen..... en ook diepvriesvruchten, omdat die net zoveel vitamientjes bevatten als de verse maar nu misschien even niet vers te koop zijn ivm seizoen.
Aangezien onze Linde pas net lekker begint te eten (8 maanden...) heb ik eigenlijk alleen nog dit geprobeerd: broccoli (favoriet) met aardappel of (pasta en gekookte kip), nog steeds fftjes gemixt met de staafmixer. Wortels (niet favoeriet, helaas) Bloemkool, appelmoes zonder suiker (wel favoriet), en vanavond heb ik spaghetti bolognese gemaakt voor t hele gezin, aangepast op Linde. Nou.... niet lachen.... VIES!!!!!!!!!!!!!!!! Ha,ha,ha, maar Linde vond t LEKKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ha,ha,ha, dus voor haar heb ik t in ijsblokjes   gedaan, en de rest voor de hond.....  SMULLEN die hond!!!! Ha,ha,ha. Manlief blij dat hij uit eten moest!!!! De oudste at zijn bord leeg en vond t best erg lekker, zei hij dapper. (Maar  ja, die had een zwemtraining gehad, en dan moet t eten vooral veel zijn!)  De jongste zoon zei: nou, mam, ik ben bang dat ik t niet meer kan eten.... :)) Voor deze keer dan maar laten staan knul.
Mag ik wel een toetje dan mam?? Nou, voor déze keer dan lief, want het is inderdaad niet zo lekker..... Volgens recept van ons BVC gemaakt. Weet je het was niet supervies, maar een bord vol was gewoon niet zo'n brillant idee. Tja, het leven van een zwoegende moeder gaat niet altijd over rozen, ik zeg t wel eens vaker de laatste tijd, hebben jullie dat nou ook??  We zullen doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pompoenen zijn hier niet te krijgen, jammer want ik vind ze zalig! Mango vond Linde niet zo bijzonder.
Leuk die foto van die ijsblokjes, ga ik ook s doen voor Linde haar boek.
Succes met kokkerellen, ik lees wel weer mee. Liefs Pippi

hoi,

Joris lust echt alles, met 5,5 maanden ben ik begonnen met groente en toen moest hij echt wennen, maar vanaf 6 maanden zei het cb dat ik alles mocht geven en dat doe ik dus ook. en lekker dat hij alles vind. alleen zalm lust hij volgens mij niet meer graag, omdat hij door de rs heel vaak heeft overgegeven en vaak was dat na zalm. dus die krijgt hij niet meer. ik kook iedere zaterdag 3 groentes, en 1 keer vlees 1 ei kook ik en wat vis en dan aardappels en / of rijst. en daar maak ik allemaal porties van, iedere week weer anders en die vries ik in, en zo heeft hij de hele week lekker vers (diepvries) eten. sinds dit weekend, doe ik het niet meer met de staafmixer maar prakken. hij is morgen 8 maanden.
hij eet
courgette
witlof
wortel
brocoli
bloemkool
bonen
erwten
tomaten
kabeljauw
zalm
ei
kip
gehakt
tartaar
en deze week wil ik beginnen met spinazie en bruine bonen.
ik mix trouwens van alles met elkaar, is iedere keer anders, zodat de variatie ook anders is. en ik probeer hem zoveel mogelijk aan pure smaken te laten wennen, zo lust hij ook volle yoghurt zonder iets erin, maar danoontje is favoriet, hahahah.

kook ze.

gr floor

Ha Floor, ben benieuwd hoe het geprakte eten ging. Hier namelijk nog niet geprobeerd maar wel zelfde leeftijd.
Ik gebruik veel uit het lijstje hierboven. Verder ben ik vorige week ook begonnen met een keer 2 plakjes ham door het eten en een keer geraspte kaas. Dit ging er beide ook goed in.

Hallo,

Ik lees dat jullie allemaal jullie fruit koken om het daarna in te vriezen. Moet dit ivm bacterieen ofzo? Kun je het niet vers pureren en dan invriezen?

Wat betreft groenten zit ik nog met mijn dochter van 7 mnd op 1 groente per keer. Ik meng nog niks door elkaar. Doen jullie dit wel al? Geven jullie bijvoorbeeld al vlees?
En geven jullie ook al volkoren brood of ontbijtkoek? Mag dit wel al ivm de ontwikkeling van de darmen?

groetjes alske

Terug
Bovenaan