Roken en zwanger zijn.

Nico,
Way to go girl, ik vind dat je gelijk hebt. Denk niet alleen aan het eten en roken en drinken, maar in mijn geval is het ook nog eens zo dat mijn sexdrive achteruit is gelopen. Dat is hij ook niet gewend, is ook moeilijk voor hem. Dus hij past zichzelf al genoeg aan vind ik. Groetjes

IK BEN GESTOPT, IK BEN GESTOPT, IK BEN GESTOPT!!!

Het boek is uit. De laatste peuk gerookt en ik begin er nooit, nooit nooit meer aan! Ik laat mij niet meer verleiden door die stomme nicotine. Vanaf nu heb ik mijn leven weer in eigen hand. Ik ga niks missen, ik ga niet treuren, ik word niet meer somber. Vanaf nu ben ik alleen nog maar blij dat ik gestopt ben met roken en ik zal bewijzen dat mijn wil sterker is dan die nicotine!

Ik rook nooit meer!

Ik ben een behoorlijke roker hoewel ik nu sinds ik wist dat ik zwanger ben niet meer rook. Ik vind het knap van je dat je dat je minder rookt. Ik weet dat dat voor mij niet ging werken en dat ik langzaam aan meer zo gaan roken. Nu vind ik het af en toe heerlijk , maar vaak ook vreselijk stinken en kan ik mij vreselijk eriteren aan mensen die roken. Echter ik zal de laatste zijn die een roker veroordeeld. Zo als ik al zei ik ben en blijf een roker en voor mij is daarom elke sigaret verboden terein. Ik ben dan gelijk weer verslaafd er aan. Ik moet wel zeggen voor dat ik zwanger was, was ik al bezig met stoppen, maar slaagde er iedere keer   er niet in. Sins dat ik wist dat ik zwanger ben ging het me heel gemakkelijk af om te stoppen. Ik denk dat ik alleen een extra reden nodig had om daad werkelijk te stoppen.

Al lang en breed bevallen en nooit gerookt, maar ik ga toch ook even mijn zegje doen. Ik ga even een aantal redenen opnoemen voor de dames die nog roken en vertrouwen op de verhalen van jonge moeders die hebben gerookt en zeggen dat er niets aan de hand is met hun kind. Niet alles is meteen te zien.
Van veel dingen weten ze niet zeker of ze ze zijn ontstaan door het rookgedrag van de moeder, maar ik heb heel vaak het verhaal gehoord van mensen die vruchtbaarheidsproblemen hebben en dat hun moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt.
Hart en bloedvatafwijkingen hoor ik ook nog wel eens de revue passeren. De cardioloog van mijn vriend zegt dat er en grote kans is dat hij zijn afwijkingen heeft gekregen door het rookgedrag van zijn moeder. Zeker weten doet hij het niet maar het valt hem op dat er veel mensen zijn met een periferere doorbloedingsstoornis waarvan de moeder heeft gerookt. En ook komt epilepsie vaker in die groep voor. Harde bewijzen zijn er zover ik weet niet. Maar ik vind het wel opvallend. Zo opvallend dat ik eens wat ben gaan navragen. Ik ken een stuk of 10 mensen met epilepsie en wat schept mijn verbazing. Bij 8 van hun had de moeder gerookt!
Astma krijgen veel kinderen ook pas op latere leeftijd. En daar schijnt wel een verband mee te zijn aangetoond.
Tja... denk ik dan. Als je niet hebt gerookt tijdens je zwangerschap en je best hebt gedaan om alles volgens de 'regeltjes' te doen, dan hoef je je op latere leeftijd nóóit af te vragen zou het anders zijn geweest als ik het niet had gedaan? Je zult zelf nooit een schuldgevoel hebben.

En wat de partners betreft. Ik vind het werkelijk ASIOCIAAL als je gewoon blijft doorpaffen waar een zwangere vrouw bij is. Mijn schoonmoeder heeft van mijn vriend de wind van voren gekregen toen ze in mijn bijzijn een peuk opstak. (Niet zo gek natuurlijk omdat hij waarschijnlijk al zijn lichamelijke ongemakken aan die rotpeuken heeft overgehouden.)

Tja en voor opmerkingen van rokers over dat je niet weet hoe het voelt om te stoppen met een verslaving ben ik niet ontvankelijk. Mijn mening hoe hard ook: je had er nooit aan moeten beginnen. Ik heb zelf last van dwangneuroses dat is vergelijkbaar met een verslaving. En kan dat dankzij intensieve therapie goed onder controle houden nu. Dus ik weet ook hoe moeilijk het is. Maar het is echt pure wilskracht en het besef dat je niet afhankelijk wil zijn van iets. Want daar gaat het om. Roken is geen eerste levensbehoefte en je hoeft er niet afhankelijk van te zijn. Alleen als je echt een sterke wil hebt dan lukt het. En die omslag zit natuurlijk toch echt tussen je oren!

Meiden heel veel succes en geef jullie partners een schop onder de kont. Stoppen is moeilijk, dat gaat beter samen. En ook het meeroken is heel slecht voor je kindje vergeet dat niet!

groetjes,
Wietske

Tijden niet wezen kijken op dit forum en warempel, blijkbaar heb ik toch een veel voorkomend probleem weten aan te kaarten.

Mijn vordering: Ik vrees net zoals Nico. Zolang ik geen sigaret in de buurt ruik, of zie is er niets aan de hand. Maar is dat wel het geval, dan zit ik me weer in allerlei bochten te wringen en zoek ik snel naar afleiding. Maar helaas wil dat ook niet lukken.

Ik kan wel enigzins trots zeggen (en hoe krom is dat) dat ik van de keren dat ik het echt niet meer volhield het bij 1-tje op de bewuste dag heb kunnen houden.

En ik ben het er helemaal mee eens als ik dit lees:

Quote:
Waarom steken die partners toch steeds weer een sigaret op als de a.s. mamma's er zo'n moeite mee hebben om te stoppen?

Dat probeer ik mijn partner ook wijs te maken, maar het wil maar niet doordringen. Vol jaloezie (ook zo'n kromme bewoording) zit ik toe te kijken hoe   hij dan zonder moeite een peukie opsteekt. Zo suf is dat, terwlijk ik juist niet jaloers zou moeten zijn.

Al met al vind ik dat ik het toch goed doe. Sommige dagen weet ik me er doorheen te slaan, andere dagen niet. En met dat in gedachten is er niemand die mij een slecht gevoel kan geven, zoals ik nu bezig ben ben ik er van overtuigd dat ik zelfs die 1-ne   tijdens een verleiding kan weerstaan, met als gevolg dat ik geheel gestopt ben.

Nico... en ik weet dat jij het ook kan.

p.s. vandaag trouwens een echo gehad en die zag er supergoed uit. De dondersteen was zich nog aan het uitsloven ook door even voor ons heen en weer te wiegen...

hoi

wil even de dames die zo druk bezig zijn met stoppen een hart onder de riem steken, en even zeggen dat ik vind dat ze het heel goed doen!!

Verder wil ik ook even zeggen dat mijn vriend en ik nog steeds regelmatig bonje hebben om zijn roken. Ik irriteer me eraan. Wil niet meer dat hij rookt, en heb ook gezegd dat als hij zonodig door wilt roken dat hij maar buiten moet gaan roken en het niet moet proberen binnen te roken als het kindje binnen is over een tijdje. Mijn partner wilt het maar niet zien dat roken (MEEROKEN) slecht is voor het kindje, wou dat hij dat eens ging inzien.

Dames die bezig zijn met stoppen ga zo door Succes!!!

Groetjes Claudia
22 wkn & 3 dgn 1e

ik was hier es ff aan t lezen , ik ben zelf gelukkig een niet roker en als ik dit allemaal lees bem ik zooooo blij dat ik er nooit aan ben begonnen, k wil alle rokers hier dan ook alle kracht wensen om te stoppen!!! maar wat ik echt niet kan begrijpen is dat er parners zijn die gewoon gaan roken bij hun zwangere vrouw [wel of niet rokend of stoppende] sorry hoor maar tis toch maar een hele kleine moeite om uit respect voor je vrouw en [ongeboren] kind ergens te gaan roken waar zij er geen last van hebben! mijn vriend is bij mn zwangerschappen vanzefsprekend buiten gaan roken, onze dochter is nu 6, maar hij heeft nog nooit in haar bijzijn gerookt en hij en ik vinden dat eingelijk niet meer dan vanzelfsprekend ,iedereen weet dat t slecht is[ook meeroken] en je wil toch t beste voor je kind!     nogmaals allemaal heel veel succes met stoppen, hoop echt dat t jullie allemaal lukt zodat jullie zonder schuldgevoel kunnen genieten van jullie zwangerschap! groetjes

Terug
Bovenaan