Roken en zwanger zijn.

Ik vind nog steeds dat je niet kunt oordelen als je zelf niet weet wat het is om verslaafd te zijn aan sigaretten. Je zegt dan wel dat jij ook allerlei dingen moet laten staan, maar dit kun je niet vergelijken. Een broodje filet americain of brie is niet verslavend een sigaret is dat wel.

Mijn vriend rookt zelf ook niet (ik zelf ook niet meer sinds bijna 6 weken) en hij heeft er ook een gruwelijke hekel aan. Ik heb hem ook gezegd dat hij zelf pas eerlijk kan oordelen als hij zelf een jaar lang iedere dag een pakje sigaretten oprookt en dan ineens moet stoppen. Zolang hij zelf die ervaring niet heeft kan hij ook niet zeggen dat ik maar "gewoon" moet stoppen.

Als het echt zo makkelijk zou zijn zou er namelijk allang niemand meer roken.

Hallo,

Ons zoontje kwam ongepland aanzetten en we hadden dus eerst nog niet in de gaten dat ik zwanger was.
Ik was een gezelligheidsroker en mijn vriend rookte een pakje per dag.
Toen we erachter kwam dat ik zwanger was ben ik meteen gestopt. Mijn vriend mocht binnen ook niet meer roken. Eerst rookte hij nog buiten enz. Maar ja dat zou toch naar zijn als papa dadelijk heel de tijd naar buiten moest enz.
En achter de kinderwagen roken en dan soort dingen vind ik echt verschrikkelijk.

Hij is dus van de één op de andere dag gestopt en is er nooit meer aan begonnen.
Wij persoonlijk vinden dat het aan wilskracht ligt.

En dit klinkt misschien hard en ik wil niemand veroordelen. Maar wat is er nu belangrijker? Je kindje of roken? (of drinken en alle andere dingen die slecht zijn).
Zodra je zwanger wilt worden of bent draag je al de verantwoordelijkheid voor dit kindje. Je kiest ervoor dit kindje op de wereld te zetten, dan vind ik ook dat je moet dan wat het beste is.
Want hoe ga je dat dan dadelijk doen als het kindje geboren is? Meeroken is zelfs nog slechter.

Ik vind dat je kinderen voor gaan. Als je er voor kiest weet je dat en moet je doen wat juist is vind ik.

Misschien maak ik veel mensen boos hiermee, maar ik wilde ook even mijn mening meedelen.
Ik vind het namelijk verschrikkelijk als mensen nog roken als ze zwanger zijn of kinderen hebben. Het is zo slecht en wat is er nou belangrijker?

Groetjes Ger.

Ger, ik geef je als verstokt roker helemaal gelijk. Er zit een klein  onschuldig wezentje in mijn buik. IK ben daar verantwoordelijk voor.  Ik begin langzaam aan te beseffen dat er iets in mijn leven komt dat belangrijker zal worden dan ik. En dat nu al helemaal tien keer belangrijker is dan die stomme sigaretten.  

Heb vandaag de  hele dag ingepland om het boek van Allan Carr  nog eens te  lezen. Ik heb het al eens eerder  gedaan, maar dat was altijd zonder resultaat. Waarom ik het boek dan toch weer pak? Omdat ik nu ECHT wil stoppen. Ik wil ook zo'n blije niet-roker worden en ik wil van die angst af dat ik iets ga missen, want heel stiekem ergens achter in mijn  hoofd weet ik dat dit helemaal niet het geval is. Sterker nog: ik krijg er iets  geweldigs voor  in de plaats. Er groeit een wondertje in mijn buik!

Kortom, een stukje wilskracht, maar vooral de wil om te stoppen.  Vanavond  ben ik een niet-roker!  

He Nico,

Grappig dat Diefje dit item opstart en jij degene bent die elke keer reageert. Maar ik heb je stukjes een beetje gevolgd en heb het idee dat je er echt mee aan het stoeien bent. Weet je, uitstel helpt je niet. Natuurlijk heb je er geen zin in, maar dat wordt vanavond, morgen of volgende week echt niet beter. En je schrijft ook dat je maar aan een ding kan denken. Je maakt jezelf gewoon gek. Hup, alles weggooien. En niet  stiekem roken als je alleen bent en niemand het ziet. Je doet het voor jezelf hoor. En voor die lieve kleine baby in je buik. Die rook zit niet alleen in je longen, maar die gaat via je longen via je bloed je hele lichaam door. Komop meid, lees dat boek, geen smoesjes, zorg voor afleiding en eis dat je vriend niet rookt in jouw bijzijn.

Lolaz
34 wk
30 wk erg blij rookvrij

Het was me bijna gelukt, totdat mijn schoonmoeder langskwam
Onzin natuurlijk, zij is een lief mens en ik had gewoon geen reden moeten zoeken om te roken ... Stom dus, 4 x stom geweest!. Heb ook Allen Car weer van de zolder afgehaald, die man moest eens weten!!

Succes allemaal, ik ga er (nog steeds) voor!

Ben inmiddels bij hoofdstuk 14 van het boek van Allen Carr. Heb mij voorgenomen om vandaag niks te doen, totdat ik het boek uit heb. Er is gewoon niets belangrijkers dan stoppen met roken op dit moment. De was, het huishouden, die boodschappen, dat telefoontje, dat kan allemaal morgen ook wel. Het stoppen met roken heeft nu gewoon de meeste prioriteit. Langer uitstellen is zinloos.

Even een klein citaat uit het boek dat ik net gelezen heb. Misschien helpt het andere rokers:

Wat het moeilijk maakt om te stoppen, is de angst. De angst dat we ons makkertje, ons steuntje in de rug moeten missen. De angst dat bepaalde prettige situaties nooit meer hetzelfde zullen zijn. De angst dat we stressituaties niet aan kunnen.
Met andere woorden, het effect van de hersenspoeling is dat we onszelf wijsmaken dat we op een bepaald punt zwak zijn, of denken dat de sigaret iets heeft wat we nodig hebben, en dat er, als we ermee ophouden, een leegte zal zijn. Laat het duidelijk tot u doordringen: SIGARETTEN VULLEN GEEN LEEGTE OP. ZIJ CREËREN EEN LEEGTE!

Succes weer verder (kom op VLA, je kàn het!)

Toch begrijp ik een ding niet en ik zie het vaak terugkomen:
WAAR BLIJFT DE STEUN VAN DE PARTNERS???

Waarom steken die partners toch steeds weer een sigaret op als de a.s. mamma's er zo'n moeite mee hebben om te stoppen? Ik rook godzijdank niet, dus dat is het niet bij mij. Ik had veel moeite met stoppen met wijntjes en borrels drinken. Het heeft enige overredingskracht gekost om aan mijn man duidelijk te maken dat ook hij wel iets mag laten voor de zwangerschap!!! Ik/wij vrouwen moeten al zoveel laten staan en andere dingen juist weer doen. Straks leveren wij het zwangre werk, stellen ons lichaam ter beschikking... Genoeg dacht ik.
Waarom is en blijft het blijkbaar zo moeilijk voor de mannen om ook nu al dingen op te geven, puur om ons te steunen?!?

Hier heb ik me lang boos over gemaakt en mijn man en ik hebben er al veel ruzie over gemaakt (zelfs voor ik zwanger was), maar we zijn er nu uit:
Hij drinkt doordeweeks niet, alleen als hij oefent met de band en daar ben ik niet bij. In het weekend drinkt hij 2 van de 3 dagen. En zelfs op die dagen checkt hij of ik er moeite mee heb. Alleen al door de steun is het nu goed te doen en 'mag' hij eigenlijk altijd wel een lekker biertje pakken.
Is dit nou zo moeilijk? En al is het moeilijk, zwanger zijn is ook niet alleen leuk en makkelijk!!!

(ik ga deze trouwens ook als nieuw onderwerp op het forum zetten, denk ik. Zo sneeuwt het bericht niet onder in de grote hoop van reacties op deze...

Om de doodsimpele reden dat het niet slecht is voor het kindje als de man wel drinkt, rookt, carpaccio, filet american, rauwmelkse kazen en rauw vlees en rauwe vis eet..... En geef hem eens ongelijk...als het niet hoeft, waarom zou je het dan laten? Er zijn ook andere manieren om je vrouw / vriendin te steunen hoor. Ik zou het echt grote onzin vinden als mijn vriend opeens ook spastisch met alles gaat stoppen.

Terug
Bovenaan