Roken!?!?

hoi,
ik snap dat het moeilijk is om te stoppen, heb even wat info van de stivoro-site gekopieerd:

Risico's van roken tijdens de zwangerschap:

Miskraam

Als je plotseling je ongeboren kind verliest, noemt men dit een miskraam. Vrouwen die roken, hebben meer kans op een miskraam.
Vroege miskramen komen nogal vaak voor. Van elke tien zwangerschappen eindigt er één in een vroege miskraam. In Nederland betekent dit dat jaarlijks ongeveer 20.000 vrouwen een miskraam krijgen. De kans op een miskraam wordt groter als een vrouw ouder is en als een vrouw rookt. Voor zwangere vrouwen is het verstandig zo gezond mogelijk te leven. Dat betekent gezond en gevarieerd eten, geen alcohol drinken, niet roken en geen medicijnen innemen zonder overleg met een dokter.

Vroeggeboorte

Vrouwen die roken, hebben meer kans op een kindje dat te vroeg wordt geboren.
Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die roken meer kans hebben op een te vroeg geboren kindje. Een kindje is te vroeg geboren als het voor de 37e week van de zwangerschap wordt geboren. Dit betekent dat de baby zwakker is en daarmee heel kwetsbaar. De baby heeft een slechtere conditie en heeft meer kans om ziek te worden.

Lager gewicht baby

Baby’s van moeders die roken, wegen minder dan baby’s van niet rokende moeders. Ze zijn ook minder sterk.
Een baby in de buik krijgt voedsel en zuurstof via de moeder. Als de moeder rookt, komen ook giftige stoffen als nicotine en koolmonoxide in de baby. De baby krijgt daardoor minder zuurstof. Dat maakt de baby zwak en het groeit minder goed. Baby’s van rokende moeders zijn vaak lichter in gewicht dan baby’s van niet-rokende moeders. Wordt de baby geboren, dan weegt hij of zij ongeveer 200 gram minder. En is dus minder sterk.

Gevolgen voor de ontwikkeling

Als een moeder rookt, dan heeft haar baby meer kans op een gezondheidsprobleem.
In de eerste drie maanden worden alle organen gevormd. De rest van de tijd groeit het kind. Via de navelstreng krijgt het kind zuurstof en voedingsstoffen. Soms is er bij de geboorte van een kind iets niet goed. Een kind heeft bijvoorbeeld een hazenlip of klompvoetjes. Dat komt vaker voor als de moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap. Het kind moet dan na de geboorte worden geopereerd.

Wiegendood

Als een baby tijdens het slapen overlijdt, heet dit wiegendood. Roken maakt de kans hierop groter.
Het komt voor dat kinderen tot 2 jaar plotseling overlijden in hun slaap, ook al leken ze gezond. Als de moeder rookt, dan heeft de baby twee keer zo veel kans op wiegendood. Als een zwangere vrouw niet rookt, dan wordt de kans op wiegendood na de geboorte kleiner.

en deze van nu.nl

Roken tijdens zwangerschap funest voor baby

Uitgegeven: 24 mei 2006 11:15
Laatst gewijzigd: 24 mei 2006 12:34

AMSTERDAM - Dat vrouwen gedurende hun zwangerschap beter niet kunnen roken, was al bekend. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat roken tijdens de zwangerschap veel ernstiger gevolgen heeft voor het kind, dan aanvankelijk werd aangenomen.
Zo is gebleken dat deze kinderen vanaf hun twintigste levensjaar een hogere kans op hart-en vaatziekten hebben. Ook stijgt vanaf hun jeugd het cholesterolgehalte sneller bij overgewicht.
Het Rotterdamse onderzoek, Generation R, volgt sinds december 2001 zo'n tienduizend kinderen en hun ouders. Een kwart van de moeders in spe rookten op het moment dat ze zwanger werden. Zeventien procent van hen rookte door tijdens de zwangerschap. De kinderen worden vanaf twaalf weken na de bevruchting tot hun twintigste levensjaar onderzocht. Twee onderzoekers promoveren woensdag op de voorlopige resultaten.

Verschillen

Uit het onderzoek blijkt ook dat al na twintig weken significante verschillen zijn te constateren tussen de vruchten van rokende en niet-rokende moeders. Bij meer dan negen sigaretten per dag verschilt al na twintig weken de lengte van het bovenbeen aanzienlijk.

Na dertig weken zijn er al verschillen aan te wijzen als de moeder minder dan vijf sigaretten per dag rookt. Ook de omtrek van het hoofdje en buik blijven dan achter. Opvallend is dat deze negatieve effecten er niet zijn bij vrouwen die stoppen met roken wanneer ze er achter komen dat ze zwanger zijn.

Beschadigingen

Volgens de onderzoekers zijn er aanwijzingen dat de foetus beschadigingen aan de belangrijkste organen zo lang mogelijk uitstelt.

Wanneer een moeder in spe rookt tijdens haar zwangerschap, komen de schadelijke stoffen via de longen van de moeder in haar bloed terecht. De stoffen komen via de navelstreng ook bij het ongeboren kind. Bij het kind is de hoeveelheid nicotine in het bloed zelfs hoger dan bij de moeder. Daardoor gaat ook de conditie van de ongeboren baby achteruit.

Kleiner

Al eerder was bekend dat baby's van rokende moeders kleiner en eerder worden geboren. Gynaecoloog Eric Steegers zegt in de Volkskrant dat dat gegeven veel moeders weinig zegt. "Het lijkt ze wel makkelijk bij de bevalling, een kleiner kindje. Ze beseffen niet wat ze aanrichten", aldus Steegers. Hij pleit dan ook voor meer en indringender voorlichting over de nadelige gevolgen van roken tijdens de zwangerschap.

hallo dames,

hier ook een rookster.
ik heb geen zin om me te gaan verdedigen of verontschuldigen,
dit heb ik namelijk tijdens de zwangerschap constant gemoeten.
Randy ik wil je heel veel sterkte toewensen voor je verdere zwangerschap.
ik zou graag zeggen "geniet ervan", maar dit lijkt me inderdaad ontzettend moeilijk na wat jij hebt meegemaakt.
doe waar jij je goed bij voelt en laat je niet gek maken door wat anderen zeggen.

ps mijn zoontje woog bij de geboorte 7,5 pond, echt niet te klein dus.
al mijn familie en bekende die niet rookte tijdens de zwangerschap kregen een kleinere baby.

groetjes ilonka

Precies! Roken is slecht, punt uit! In voorgaande reacties lees ik steeds uitvluchten (jamaar het mag van de gynacoloog, ik rook lichte sigaretten, die-en-die heeft ook gerookt en toch een gezond kindje gekregen, etc).

Of je blijft doorroken, is een tweede. Daar kun je allerlei voors en tegens voor bedenken. Maar laten we alsjeblieft niet ter discussie stellen OF roken slecht is.

Ik wens je veel sterkte met je strijd, dat kun je zo te horen wel gebruiken! Je hebt veel meegemaakt en dat maakt het extra lastig! Ik hoop dat je deze keer meer geluk hebt in het leven.

Verder wilde ik je nog even meegeven dat als je een topic opent, je daar dan ook reacties op krijgt. En niet altijd in jouw straatje. Dat is het idee van een forum.

Nogmaals veel succes.
Groetjes, José.

Toch nog even een reactie...

Lezen is het halve werk, ik heb de topic niet geopend.... en verwacht helemaal geen reacties die in mijn straatje liggen.
Op dit topic had ik gereageerd, maar krijg naar mijn hoofd geslingerd dat ik mij verschuil achter het feit dat ik rook omdat mijn bloeddruk omhoog zou gaan...

Nee mijn bloeddruk is te hoog van zichzelf en door stress door wat ik heb meegemaakt.
En we hoeven hier niemand duidelijk te maken dat roken slecht is want dat weten we allemaal...

Maar ik luister naar mijn 3 gynaecologen.... en niet naar de rest van de wereld.
Als die gestopt zijn of sowieso niet roken, petje af....en wees blij dat je dan kan zeggen "ik heb er alles aangedaan"

Ik drink niet, ik eet gezond, heb mijn beweging en rust en verder kan ik zeggen ik heb gedaan wat IK MOEST DOEN van mijn gyn's.

Het is een behoorlijk topic geworden.

Toch wil ik ook mijn reactie even kwijt. LAAT IEDEREEN IN ZIJN WAARDE!

Het is zo moeilijk je voor te stellen hoe het is om als NOOIT-ROKER te stoppen met roken. Als je nooit hebt gerookt dan mis je het ook niet zoals een ex-roker.

Ik ben een ex-roker. Heb voor mijn vorige zwangerschap gerookt, ben gelijk gestopt bij het vernemen van mijn zwangerschap ook ik had alles goed gedaan, gezond gegeten, foliumzuur geslikt maar mijn kindje had trisomie 9, niet levensvatbaar buiten mijn baarmoeder.

Toen ik de zwangerschap heb moeten af breken heb ik weer een sigaret gehad. 13 weken was ik niet zwanger en heb ik zij het weinig gerookt. Alles waar ik doorheen ging (mijn baas deed ook mijn contract niet verlengen), kon ik niet zonder sigaret. Ik rookte er 5 of 6 per dag.

Toen mocht ik weer opnieuw zwanger zijn. Nee ik ben niet direct gestopt, was geminderd naar 2 per dag. Ik zat met mezelf in tweestrijd en ik ben kunnen stoppen.............. maar het viel me zwaar.

Randy, ik snap volkomen wat je zegt. Dus meid als jouw gyn dat zegt, ga er dan vanuit. Hij weet waar hij over praat en misschien komt er wel een dag dat je zegt die 3 sig heb ik ook niet nodig.

Voor anderen niet rokers of exrokers die heer tekstjes gaan kopieren van stivoro of andere sites: dat vind ik maar zielig hoor! Elke roker weet heus dat roken slecht is, dat belerende is niet nodig.

Ik denk dat je het beste bewust kunt roken. Daar bedoel ik mee te zeggen: niet zonder na te denken een op steken. Plan je een maximaal per dag (niet meer dan 5) en probeer dat te minderen. Wees trots op jezelf als je dat lukt, kwel jezelf niet teveel als het niet lukt. De dag dat je wellicht helemaal geen nodig hebt, is misschien dan korter bij dat je denkt.

Meiden succes.

talke

Hier even een berichtje van een zware ex-roker.
Wat een kritiek, wat weinig tips.

Iedereen weet heus wel dat roken niet gezond is, dat hoeft niet tig keer gezegt te worden.
Misschien hebben jullie iets aan deze tips, gewoon om te minderen of om te stoppen.

Ik rookte zeker een pakje per dag, toen ik er achter kwam dat ik zwanger was.
Ik heb altijd gezegt, ik ga minder roken of zelfs stoppen zodra er een beeb op komst is.
Dat is gemakkelijker gezegt dan gedaan. En echt, als je een niet roker bent, kun je je dat bijna niet voor stellen.

Hoe heb ik dit aangepakt.

Ik heb 3 weken lang alle plaatsen waar gerookt wordt gemeden.
(kroeg, cafe, sportkantine etc.)
Wanneer ik zin had in een sigaret, nam ik een water ijsje.
(klinkt stom, maar je hebt wat in de hand en je doet er ongeveer even lang over dan een sigaret.)
Ik eet nu nog steeds 5 ijsjes per dag. (dit zijn er wel 15 geweest)
En oh oh, wat was ik chagarijnig en wat heb ik nog vaak een trekje van een vriendin genomen.
Maar echt, na een week of 4 begin je het smerig te vinden en krijg je er steeds minder moeite mee de sigaret te laten liggen.

En om mijzelf te belonen, kocht is van het geld dat ik bespaarde, zo'n 40 euro per week allemaal leuke dingen voor de baby en voor mezelf!! (er moet tenslotte wat tegenover staan.)

Ik hoop dat iemand wat aan mijn tips heeft, stoppen is echt moeilijk, maar ik ben zo blij dat ik er nu (na 15 jaar!!!!) af ben.
Morgen ben ik uitgerekend en hoop ik eindelijk het mensje te zien waarvoor ik het heb gedaan.

Allemaal heel veel succes, en een prettige zwangerschap gewenst.

Groeten van Gea 39/6

hallo dames!!!!

laat toch iedereen in hun eigen waarde en als ze een sigaret willen roken dan moeten ze dat ook beslist doen. als we het over de gezondheid van de baby hebben dan mogen zwangeren bijna niks meer als het aan de "deskundige" ligt even wat voorbeelden: geen franse kazen, geen rauw vlees, geen pate, geen filet american, geen cola, geen dingen waar kaneel in zit en dat zijn veel dingen.. speculaas. peperkoek, appeltaart, enz enz, niet teveel koffie of thee, manderijntjes schijnen ook slecht te zijn ivm de hersen ontwikkeling van de baby, bespoten groente, dus we zouden allemaal biologisch fruit en groente moeten eten en zo zijn er nog een aantal dingen wat we allemaal niet mogen, wat blijft er dan over!!!!!!! dus als iemand rookt laat diegene dan lekker een sigaretje roken.   o ja en alchol niet te vergeten...

ik hoop dat iedereen van zijn zwangerschap geniet!!!

veel liefs joy

Terug
Bovenaan