Gefeliciteerd Liesforum, klinkt als een droombevalling! Welkom Siem!
Ik herken wel wat je zegt over dat de peuter pittiger kan zijn dan de baby. Als ik alleen met de baby ben is het allemaal zooo relaxt, totaal anders dan met de eerste waarbij je hele leven op de kop staat. Je groeit dus enorm mee met je kinderen.
Voor alle geïnteresseerden: ik heb bij de tweede ook voor een geplande keizersnede gekozen. Mijn eerste bevalling was uiteindelijk een spoedkeizersnede vanwege stagnerende ontsluiting op 9cm en foetale nood. Het herstel daarna is voor mij enorm zwaar geweest.
Doorslaggevend was voor mij dat mijn gezin met twee kinderen compleet voelde, en ik niet nog een kinderwens had. Verder was nooit duidelijk waarom de ontsluiting niet vorderde, en was er een redelijk grote kans dat het niet paste (ligging was goed etc.). Ik wilde daarom niet nogmaals een zware bevalling doen en dan helemaal uitgeput een keizersnede ondergaan.
Achteraf gezien een hele goede keus geweest. De operatie was ontspannen, zelfs leuk met een gemoedelijke sfeer op de ok. Ik heb mijn baby geboren zien worden en direct op de borst gekregen. Het herstel was ook vele malen minder zwaar. Het was zo goed te doen dat ik mij nu, 5 maanden later niet eens goed kan herinneren wat er allemaal naar aan was. Natuurlijk was het een uitdaging omdat ik mijn oudste niet kon tillen, maar dit heb ik creatief opgelost door haar bijv zelf overal op en af te laten klimmen en veel op de grond te doen. Ook was mijn man 4 weken thuis. Mentaal was het wel zwaar omdat ik een korte periode geen leuke dingen kon doen buiten de deur met onze dochter, maar dat vliegt ook voorbij. Ik was al snel weer op de been, de baby overal mee naartoe in de draagzak en peuter in de wagen. Al zijn jullie kindjes nu alweer een stuk ouder en zelfstandiger als de baby's geboren worden, dat scheelt enorm!
Ik wens jullie heel veel succes met deze keuze, ik heb lang getwijfeld en uiteindelijk pas bij 32 weken de knoop doorgehakt, toen viel er echt een last van mijn schouders. Neem de tijd en volg je gevoel!