September 2020 ❤

Heeeeerlijk, verlof! En inderdaad Hnvd goed onthouden, wij gaan nog weg! We zouden eigenlijk naar Duitsland en België maar hebben het België-deel nu geannuleerd. Het hotel zat nog niet in een oranje gebied maar we wilden het toch niet erop wagen. 
Dus nu in plaats daarvan iets langer Duitsland. Wel relatief dichtbij, 2.5 uur rijden geloof ik. Heb er wel heel erg zin in! 
Hier nu 33+3 en zojuist weer controle gehad, baby is al ingedaald met hoofdje naar beneden, dus helemaal top! Fijn om te weten ook. 
Met klachten valt mee, ik heb een flink beurse plek bovenin mijn buik, verloskundige gaf aan dat daar precies zijn billen zitten dus daar wordt gewoon iets verdrukt. Zeker als ik zit, dus dat is nog wel vervelend.
Qua hitte ging het tot gisteren eigenlijk best aardig maar gister wist ik echt even niet waar ik het zoeken moest. 's Ochtends zetten wij alles open om het binnen wat af te laten koelen, maar er was geen zuchtje wind dus het begon al bloedheet en werd alleen maar erger. Werd er behoorlijk chagrijnig van. Voor het slapengaan een lauw-koude douche genomen en toen ik om half 1 moest plassen en het opnieuw bloedheet was nog een keer, gelukkig toen wel goed kunnen slapen en vanochtend was het een stuk beter te harden. Het is hier gelukkig ook bewolkt buiten, wel benauwd maar het allerergste is eraf. 
Hebben jullie nog grote bijzonderheden of specifieke wensen in het bevalplan? Wij willen de navelstreng laten uitkloppen voor 'ie wordt doorgeknipt (tenzij er eerder medische zorg voor baby nodig is natuurlijk) en afnavelen met een cordring. Verder vind ik alles prima zolang die baby er maar gezond en wel uitkomt (en bij voorkeur ik ook). We gaan nu uit van poliklinisch maar ik sta ook open voor pijnstilling o.i.d. als dat toch nodig blijkt. 

Fijn voor wie er verlof heeft! Bo-belle en Hnvd geloof ik (vorige pagina en geheugen als een zeef dus excuus als ik het fout heb). 

Runbabyrun heb erin staan:
- begeleid persen om kans op inscheuren te verkleinen
- cordring en uitkloppen navelstreng idd. Doorknippen door mijn man. 
- alle medische ingrepen in overleg, indien niet mogelijk met mij dan met mijn man. 
- wensen mbt pijnstilling 
- wensen mbt visite achteraf (meer voor mijn man haha)

Verder vandaag 37 weken, baby ingedaald en er helemaal klaar voor! Wel onder extra controle mbt hoge bloeddruk, vooralsnog bij de vlk en geen eiwit maar als het komende keer weer te hoog is word ik denk ik doorgestuurd.. Wie was dat hier ook alweer met te hoog? Hoe hoog was het en hoe is het verder gegaan?
Ik begin echt alles te vergeten zó gek! Ga iets naar mijn ouders brengen ben ik halverwege: precies dat wat ik ging brengen ligt nog thuis ? Gisteren naar de vlk kom ik thuis: zowel achterdeur als poort niet op slot gedaan ? En zo gaan we nog wel even door..

In ons plan staat ongeveer: 
- medische handelingen in overleg en graag bespreken van alternatieven met mij en/of partner. Dit geldt ook voor de oxytocine prik (voor de placenta) en in geval van inleiden > wat zijn de mogelijkheden ipv meteen een infuus eraan. 
- niet elk uur perse toucheren, vertrouwen op lijf. Dus ook toucheren in overleg / op aanvraag van mij. 
- ik wil graag blijven wisselen van positie tijdens weeën opvangen. Lopen/zitten/bad/douche. Bij een ctg kijken of er een mobiele beschikbaar is. 
- mijn ideale bevalhoudinh is waarschijnlijk niet liggend. Ik wil graag staand/zittend proberen. 
- tijdens persen warme doeken op perineum 
- navelstreng laten uitkloppen en afbinden met navelkoord. 
- na geboorte indien mogelijk eerst een uurtje rust bij mij (en anders bij partner) bloot op de borst, pas daarna starten met reguliere onderzoeken
- wensen mbt pijnbestrijding (ik wil even aankijken zonder maar sta er niet negatief tegenover, wil vooral weten welke opties ik nog heb) 

Heerlijk dat de warmte nu wat afneemt hé dames! En ook ik heb sinds vanmiddag verlof! Wat een lekker gevoel. 
Ik heb nog niet echt een plan gemaakt maar het belangrijkste wat er bij mij in komt te staan is dat ik wil dat er eerder een gynaecoloog bijgehaald wordt als het persen niet vordert. Dat duurde de vorige keer echt te lang, gaf de verloskundige ook toe. Veel van de dingen die jullie noemen had ik niet in een plan staan maar gebeurden in het ziekenhuis wel automatisch (zoals het uit laten kloppen van de navelstreng en het eerst uur bij mij liggen). Qua houdingen heb ik gewoon verschillende dingen geprobeerd met de verloskundige en ik voelde op dat moment meteen of iets fijn was of niet. Dus ik vertrouw vooral op m'n gevoel op dat moment en schrijf eigenlijk niet teveel in een plan op. Ik ben niet zo van het plannen hihi. 

Lalana jaaaa zo fijn! Echt vannacht al zoveel betere nacht gehad vannacht en ook een heerlijke dag vandaag. Geniet van je verlof!! 
Ik sta er hetzelfde in als jij. De meeste dingen gebeuren in mijn ervaring automatisch wel. Navelstreng uitkloppen hoefde er niet eens perse in omdat mijn verloskundige praktijk dat (als de toestand van kind het toelaat) altijd al doet. 

Medische ingrepen alleen in overleg vind ik persoonlijk niet nodig om extra te noemen in mijn bevalplan, want dat is iets wat een essentieel onderdeel is van opleiding van artsen/verloskundigen, dat je altijd informed consent (dus toestemming) moet hebben van een patient. De situatie moet wel bijzonder uitzonderlijk zijn als dat niet gebeurt. Ik vertrouw er echt wel op dat dat niet zomaar gedaan wordt, maar als arts vertrouw ik daar misschien makkelijker op, dat snap ik. Zomaar inknippen om de bevalling te bespoedigen is bijvoorbeeld ook echt niet meer van deze tijd, ondanks dat er echt nog wel horrorverhalen op internet te vinden zijn. En na de geboorte direct een uurtje bij jou is ook standaard gelukkig (tenzij het met kind niet goed gaat). Reguliere onderzoeken worden gedaan bij 1-5-10 minuten en kunnen dan ook prima als kind bij moeder op de borst ligt, dus daar vertrouw ik ook op. 
Zeker laten staan in jullie bevalplannen dames, maar ik denk dat je dus niet bang hoeft te zijn dat ze daar geen gehoor aan geven, omdat ook bij de dames die dit niet in hun plan hebben staan het over het algemeen gelukkig wel zo gaat :) 
Qua houdingen ben ik er echt nog niet uit, mijn preutse zelf vindt zo'n kruk of op handen en knieen geen fijn idee, dus die gaat er liever bij liggen, maar ik realiseer me dat dat juist weer wat minder bevorderlijk is om het kind er daadwerkelijk uit te krijgen, haha. Lastig. Ik laat het dus lekker van dat moment afhangen wat ik dan fijn vindt. Verloskundige vertelde dat ze ook wel eens vrouwen had gezien die in het plan hadden gezet dat ze veel wilden rondlopen e.d., begon de bevalling midden in de nacht en wilden ze liever liggen in bed, ging iedereen de hele tijd vragen of ze niet toch wilden lopen of eruit 'want dat stond in het bevalplan' oooh dat lijkt me echt horror.  

Hoi iedereen!
Ik ben hier even niet meer geweest maar heb een zeer pittige periode achter de rug.
Ik ben nu nog in het ziekenhuus dus moet alles op een klein schermpje tokkelen ipv op een laptop, dus kan niet meteen iedereen individueel beantwoorden!
Intussen zijn wij trotse ouders geworden van een klein, maar dapper meisje, Victoria, op vrijdagmorgen 10u30 na een helse nabevalling ? onze mini ligt wel op neonatologie maar doet het zeer goed, ze is nu al de luidste van de groep hihi.
Ik heb dus eerst 8dagen op de MIC afdeling gelegen met preclampsie. Daarna mocht ik onder strenge voorwaarden thuis verder rusten tot week 37/38 om ingeleid te worden. Helaas is die periode niet vlot verlopen en ben ik donderdagavond via spoed opgenomen met koorts en gebroken vliezen.  Gezien mijn infectiewaarden te hoog waren en dito bloeddruk, hebben ze beslist de weeen verder op te wekken in de vroege vrijdagochtend. de bevalling op zich was top (op 15min er uit geperst) maar de nabevalling was hels. Mijn placenta zat volledig vast aan mijn baarmoederwand, en kwam na een uur nog niet los. Vier man heeft er op mijn buik zitten duwen, en uiteindelijk heeft de gynaecoloog met zijn handen de placenta moeten losmaken omdat ik 1l bloed verloor en wegviel. Ik ben dus nu vol aan het recupereren (emotioneel en fysiek) met heel wat medicatie en bloedzakjes.
Ik wens jullie allemaal een supergoede verdere zwangerschap toe en vlotte bevalling! Ik zal hier wel nog blijven volgen ?? 

Wauw gefeliciteerd Boldotje! Wat fijn dat ze er gezond en wel is! Maar wel pittig voor jou deze periode. Rustig aan lekker herstellen. En wat een mooie naam. Geniet van jullie kleine meid ❤️

Boldotje Gefeliciteerd met jullie dochter Victoria! Die nabevalling klinkt inderdaad heel heftig. Fijn dat jullie kleine het goed doet! Geniet ervan en een goed herstel gewenst! ?

Terug
Bovenaan