September 2020 ❤

Heftig zeg, maar wel van harte gefeliciteerd met de kleine en geniet er nu van!
Ik lees wel regelmatig mee, maar reageer bijna niet. Ik heb nu bijna 2 weken verlof en flink aan de poets thuis. Nesteldrang ofzo...
Echter bij de laatste controle is gebleken dat mijn bloeddruk toch elke controle wat oploopt, op dat moment  van vorige controle 130/90. En die 90 zijn ze niet zo blij mee... nu wat vaker controle bij de verloskundige maar de laatste keer kreeg ik wel het idee dat de verloskundige toch denkt aan problemen. ikzelf heb geen enkele klachten, maar begin me nu af te vragen of ook wij dezelfde kant als jullie opgaan.
Hoe verliep dit bij jullie en wat was jullie bloeddruk? Op welk moment werd toch echt duidelijk dat er sprake was van problemen en hoe liep dat vervolgens?

Onderdruk van 90 is bij ons wel reden om doorgestuurd te worden naar het ziekenhuis. Of in geval van twijfel bij de vlk over een stickje plassen om te testen op eiwit in de urine. 

Als je doorgestuurd wordt krijg je waarschijnlijk een ctg en gesprek met de gynaecoloog. Dan wordt op een echo gekeken of alles nog goed is met de kleine qua groei, placenta, vruchtwater enz. Hartslag wordt meegenomen vanuit ctg. Die van jou en je bloeddruk ook. 

Aan de hand daarvan wordt gekeken of je terug kunt naar de verloskundige of onder controle blijft. En vaak moet je nog urine inleveren om te testen op eiwit (iets nauwkeuriger dan het stickje bij de vlk).
Als er eiwit in je urine zit boven een bepaalde waarde is er sprake van zwangerschapsvergiftiging en zul je waarschijnlijk opgenomen worden.
Alleen hoge bloeddruk zul je waarschijnlijk bloeddrukverlagers krijgen (afhankelijk van de overige factoren en hoe ver je bent). 

Wat spannend Rozenmeisje! Hoop dat alles goed gaat / is gegaan! 
Faelexa, hier (nog) geen herkenning in een hoge bloeddruk. Lijkt me wel vervelend, maar goed dat ze het extra in de gaten kunnen houden! Herken me dan weer wel in je poetsdrang en ben blij dat die extreme warmte voorbij is >> dan kan ik het ook weer gaan uitvoeren. 
Afgelopen weken brak het zweet me al uit als ik er alleen al aan dacht om naar boven te gaan om te poetsen oid ;) Heb dan ook 2 weken beneden geslapen. Gelukkig hoeft er ook niet mega veel meer te gebeuren, dus wil de laatste dingetjes deze week afronden. Ben nu bijna 36 weken zwanger en heb ineens haaaaast met afronden :) 

Hoe is het met jullie allemaal en in het bijzonder met Rozenmeisje, al babynieuws?
Hier nu 34+4 en net terug van onze vakantie. Was heel fijn nog even weg en gelukkig ook niet bloedheet. Helaas heeft ons huis wel alle warmte van de week ervoor vastgehouden en is het vandaag dus ook niet te harden. Gelukkig is het na vandaag klaar... Al ben ik wel benieuwd hoelang het duurt voordat we alles weer een beetje afgekoeld hebben. 
Verder heb ik sinds een dag of 4 enorm veel pijn aan mijn linker onderste rib. De billen van de baby liggen daar organen te verdrukken aldus de verloskundige en met name na de nacht doet het mega veel pijn. De afgelopen dagen kon ik het met zwemmen en een warme douche nog wel verminderen, maar vandaag werkte de douche helaas niet. Elke beweging doet pijn, een beetje alsof mijn rib gekneusd is. En daarnet duwde de kleine man zichzelf nog wat harder tegen die rib aan en ik vloog bijna tegen het plafond van de pijn. Pfffff! Ik betrap me erop dat ik lekker in slaap wil vallen en wakker wil worden als het zover is (maar dat ondertussen wel mijn todo-list is afgerond, haha!). Hopelijk kan ik het de komende dagen/weken nog wat meer onder controle krijgen deze pijn. 
Schrok trouwens vanochtend ook van de weegschaal, in 2 weken ruim 3,5 kilo aangekomen, en dat ondanks dat ik op vakantie echt wel lekker actief ben geweest, zwemmen dus en toch nog best wat gewandeld. Ik hoop dat een deel vocht is, al merk ik niet extreem dat ik veel vocht vasthoud, behalve dat mijn ringen niet meer lekker zitten. Aan mijn enkels merk ik eigenlijk niks. 
Beetje een klaagpost dit, zal de warmte ook wel zijn, haha. Afgezien hiervan gaat het goed, baby doet het prima en da's natuurlijk het belangrijkst. 

Ik ben ook erg benieuwd hoe het met iedereen gaat! Eke keer als er een berichtje hier wordt geplaatst denk ik: oooh zal er een baby geboren zijn?
Runbabyrun Oei, dat klinkt naar met je ribben! Is hij al een beetje ingedaald? Misschien dat dat je ribben wat zal verlichten! Wat betreft de kilo's, dat herken ik helaas. Was tot een paar weken geleden maar 2 kg aangekomen. Van de week stond ik weer op de weegschaal en nu is het ineens 6 kg. Bij mij is het voor het grootste gedeelte wel vocht gezien mijn olifantenenkels en worstenvingers?
Met mij gaat het prima! Ondertussen 37 weken en dat voelt wel echt als een enorme mijlpaal! Vanaf nu mag de baby gewoon komen. Gisteren een controle gehad en de kleine is bezig met indalen. Ik merk ook dat m'n buik wat lager zit en ik waggel ook als nooit tevoren haha. Verder heb ik sinds vorige week last van het Carpaal tunnelsyndroom in mijn rechterhand. Het doet (nog) geen pijn gelukkig, maar m'n rechterhand voelt de hele tijd verdoofd en het tintelt. Heb ook geen kracht meer in die hand. Dat is vrij irritant ook, want ik ben rechtshandig. Hopelijk gaat dit zsm na de bevalling voorbij, want dit is echt een nare kwaal ?

Hey meiden, hier gaat het goed! Vandaag precies 36 weken en de dagen wisselen elkaar af met momenten dat ik ZO stik benieuwd ben naar ons meisje en het vervolgens toch ook best wel intens spannend vind allemaal... de bevalling, leven met een Newborn, het hele ouderschap.. Komt allemaal goed hoor, maar soms overvalt het me toch ineens even. 
Qua kwaaltjes begint het ook wat zwaarder te worden (net zoals lopen, omdraaien, opstaan) ik ben die aambei echt helemaal beu en dan moet de bevalling nog beginnen :p Verder veel slapende handen, en steken in mijn lies die doortrekken naar mijn onderrug en bovenbeen (indalingsweeën?).

Runbabyrun, hoop dat de hitte snel uit jullie huis is! Gewoon echt niet fijn.. Ik slaap dus nog beneden op een matras tussen 2 ventilatoren in. 1) omdat ik mijn matras niet alleen terug naar boven krijg en 2) mijn vent vindt een ventilator te koud! Wat balen ook van je rib, wellicht wil ie nog iets zakken de komende tijd en geeft dat weer wat verlichting. Hier zit ze ook nog heel hoog, maar wel veel wisselende posities met dr bibs dus geen gekneusde ribben hier. Lijkt me echt heel naar!
Hnvd, 37 weken alweer! Ben je helemaal klaar voor de komst al? Ik had even een flinke energiedip, dus ga het weekend alle laatste klusjes afmaken. En wat ellendig zeg, zoveel vocht in je handen en voeten! Trekt het nog een beetje weg, kan je er iets aan doen (behalve bevallen?)? Pfff en carpaaltunnelsyndroom is ook echt geen pretje natuurlijk.. gelukkig zijn we al bezig met de eindsprint :) 

Nou, de baby is hier dus al ingedaald (volgens de verloskundige bij de vorige controle vorige week) dus ik heb weinig hoop dat het nog beter gaat worden :S
Maar misschien kan 'ie nog wat verder? Positief blijven denken maar xD Ik waggel nog niet echt, wel had ik inderdaad al een week dat ik nóg sneller moest plassen dan ik al gewend was. 
Hnvd 37 weken jaa zo'n fijne mijlpaal! Ooh maar carpaal tunnelsyndroom lijkt me inderdaad ook super naar! Ik duim voor je dat het idd snel voorbij gaat als je bevallen bent! 
Bo-Belle dat snap ik wel heel goed hoor, dat wisselende gevoel. Hier overheerst de wens dat hij komt omdat ik het nu toch wel zat word en ik gewoon graag weer lekker wil bewegen/sporten, ik mis dat zo! En bovendien ben ik natuurlijk rete nieuwsgierig naar de baby. Maar spannend is het ook wel, gister hadden wij een digitale voorlichtingsavond over het ouderschap en daarin werd gesteld dat je voor de eerste maanden per dag -hou je vast- 10 uur kwijt bent aan hands-on verzorging! 10 uur! Tsjonge. Gelukkig is manlief ook 7 weken thuis. 
Een vriendin van mij stuurde me laatst een heel interessant artikel over de invloed van het eten van dadels op de bevalling. In een aantal kleine onderzoeken (in het midden oosten waar dadels veel gegeten worden) is gebleken dat als vrouwen dagelijks 6-7 dadels eten vanaf 36-37 weken er duidelijk minder vaak ingeleid hoeft te worden en de ontsluitingsfase gemiddeld uren (!) korter is dan bij vrouwen die geen dadels eten. Vind het zo interessant! Ik ga me er toch nog iets beter in verdiepen. Helaas dus wel echt kleine onderzoeken en ook geen westerse onderzoeken over kunnen vinden. En er zaten wel wat limitaties aan de studie, dus of het écht zo is durf ik nog niet te stellen. Maar aan de andere kant.. baat het niet..? Alleen bij zwangerschapssuiker moet je er voorzichtig mee zijn lees ik, maar dat heb ik niet. Dadels vind ik ook niet vies, dus misschien dat ik die wel gewoon ga eten vanaf 37 weken ofzo. Haha. 

Runbabyrun, ik ben helemaal niet zo'n sporter maar ook ik heb zin om weer te sporten en bewegen haha! Als ik daar straks dan nog tijd voor heb... 10 uur per dag! Je weet dat het veel is, maar om het zo te zien staan wel heftig haha :) 
Wat heerlijk dat jullie de eerste tijd echt samen kunnen doen! Mijn partner is 2 dagen vrij, en dan de 3 erna gaat ie alleen de piekuren (van 18 - 21) als het niet anders kan. En daarna ligt het bij mij. Dat wist ik van te voren hoor, hebben we ook goed over nagedacht maar ik krijg er soms wel ineens de kriebels van :') zeker als ik bedenk dat ik vroeger zelf een huilbaby geweest schijn te zijn, finger crossed dat ons dat bespaard blijft! 
En dadels heb ik inderdaad ook gehoord vanuit de zwangerschapscursus! Sowieso om mee te nemen als snack bij de bevalling (geen suikerpiek en -dip zoals bij dextro, wel energie) en ze raadde me aan om er alvast mee te starten ja.  Vind ze gelukkig ook lekker (zeker met wat pindakaas, beetje een snicker-idee) dus ga ze maar even halen inderdaad!

Terug
Bovenaan