start iui voor Linda en anderen

Hoi wenser,

Endometriose krijg je niet door een hsg.
Je hebt het of je hebt het niet het is een chronische ziekte.

Iedere maand bouwen hormonen het baarmoederslijmvlies op. Bij elke cyclus wordt dit baarmoederslijmvlies afgestoten en ontstaat de menstruatie. Normaal gezien blijft dit slijmvlies in de baarmoeder. Wanneer zich dit nu buiten de baarmoeder gaat verspreiden en hecht op allerlei andere organen als darmen, blaas, eierstokken spreekt men van endometriose (endo=binnen)
Hoe vroeger de diagnose wordt gesteld, hoe groter de kans is dat je vruchtbaar blijft en zwaardere ingrepen voorkomen kunnen worden. Er is een aantal oorzaken voor het uitblijven van een zwangerschap aan te wijzen. Eén daarvan is dat de endometriose zich vastzet op de eierstokken, zo dat het 't loslaten van een eicel verhindert.
Een andere oorzaak kan zijn dat de eileiders verkleefd zijn geraakt, dat wil zeggen dat de wanden van de eileider aan elkaar vastzitten.

Ook is het mogelijk dat de eileider weinig beweeglijk is (bijvoorbeeld door verklevingen of littekenweefsel), waardoor deze zich niet naar de eierstok toe kan bewegen om het eitje op te vangen.
Ten slotte kan het bevruchte eitje door een cyste belemmerd worden bij het innestelen in het slijmvlies van de baarmoeder.

Hierboven dus een korte omschrijving van endometriose en dus een antwoord op je vraag waarom het onvruchtbaarheid kan veroorzaken.

Gr suusje

Wow, dat wist ik niet. Dat betekent dus dat eigenlijk de restanten van wat eigenlijk je menstruatie is blijven hangen en zich verspreiden? Bah dat klinkt niet lekker.

Weet je dan ook of jet het kunt zien aan je mensturatie? Ik ben bijvoorbeeld eigenlijk bijna altijd 5 dagen ongi en verlies helder rood bloed (met een het einde wat bruin. Ik begin dus nooit met bruinverlies. Ik ging er dus van uit dat dat allemaal wel goed zit.

Ze kunnen het dus niet altijd zijn op HSG en echo's? Dus een K.O. is eigenlijk de enige manier om dit te beoordelen. Pffff ik dacht eigenlijk dat ik wel veilig zat, omdat mijn menstruatie gewoon goed is en de HSG ook.

Bedankt voor de info.
Zit jij nu in de wachtperiode weer? Sterkte. Ik moet nog een dag of 5 tot mijn NOD helaas. Dat is de rotste tijd vd. maand.

Wenser

Hoi wenser,

Nou mijn menstruatie is ook altijd gewoon helderrood klinkt indd. niet zo lekker he,maar ja niks aan te doen.
Ik heb nooit klachten ondervonden en dus nooit gedacht dat ik dit zou hebben.

Ze kunnen wel verklevingen en cystes zien bij echo,maar endometriose kunnen ze alleen doormiddel van KO vast stellen,maar wees niet bang endometriose is dan wel chronisch,maar als endo weg gehaald wordt tijdens KO dan heb je weer evenveel kans om zwanger te raken en zelfs zijn er genoeg vrouwen die zwanger raken terwijl ze endometriose hebben.
Na meestal 8mnd a een jaar kan endometriose terug zijn.Soms kan het zelfs ook niet terug komen.

Ik krijg a.s maandag of dinsdag IUI en dan begint voor mij de 2wachtweken.Vreselijk is dat ja.Je voelt van alles aan je lichaam en hebt zoveel hoop dat het raak is.
Volgende maand starten wij (als deze poging mislukt) met hormonen, waardoor kans ook weer vergroot wordt op zwangerschap.

Sterkte met je wachtdagen nog pfff slopend zijn die laatste dagen he?Voel je al krampen?

Gr suusje

Nee ik voel nog niks, m aar bij mij is het altijd patsboem flink raak, hoogstens een dag tot een paar uur van te voren, dan raken mijn darmen ok van slag en worden mijn borsten slapper. Maar het is geen regel, want je merkt toch dat elke maand weer anders is.

Nou nog minimaal 2 dagen wachten, dan zit ik op dag 26 en de afgelopen maanden was mijn cyclus altijd minder of maximaal 25 dagen. Rekenen jullie trouwens ook de cyclusduur als je op dag 26 ongesteld wordt als 25 dagen? Want dan is dag 26 toch dag 1 van de volgende cyclus?

gr.
Wenser

Hoi wenser,

Ja ik heb dat ook wordt van de 1 op andere dag ongesteld en voel niks aankomen heel irritant.
Als je op dag 26 ongesteld word dan is dat tevens dag 1 om te tellen van je nieuwe cyclus.

gr suusje

Ha Suusje,

Veel succes vandaag met je IUI en daarna met de wachtweken.
Over het vorige bericht had ik nog een vraag:
als je op dag 26 ongesteld wordt, is je cyclus dan 25 dagen geweest?

Nou nog twee spannende dagen voor mij, morgen mijn NOD...

x
Wenser

Hoi wenser,

Dankje,maar het is niet vandaag hoor morgen.
Om een antwoord op je vraag te geven Nee het telt gewoon als dag 26 dan. Ondanks het ook voor dag 1 van je nieuwe cyclus geld.

Voor jou nog even spannend.
Ik duim voor je meid.

x suusje

Nou, dan heb je m nu wel achter de rug, je tweede IUI. Hoe is het gegaan, viel het weer mee? De volgende wordt (als het dan nog nodig is) pas met hormonen toch? Dat lijkt me toch wel een stap weer.

Nou hier nog geen zicht op ongi. Borsten zijn nog redelijk gespannen en ik heb pijn in mijn tepels, al een paar dagen.

Dat maakt het weer spannend, je gaat er toch weer hoop aan ontlenen. Vandaag is dag 26, mijn standaard NOD dag sinds een half jaar. Maar het varieerde daarvoor tussen dag 22 en dag 28 dus ik moet nog even geduld hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.
xxx
W.

Terug
Bovenaan