Nou, Lievertje... ik wou dat jij daar gelijk in had... Mijn eerste is geboren d.m.v. een spoedkeizersnede na een loslatende placenta i.v.m. een ernstig HELLP-syndroom. Tijdens de zwangerschap van mijn tweede ben ik zeer goed onder controle gehouden in het Sophia kinderziekenhuis, een begrip op het gebied van zwangerschapsvergiftigingen en vroeggeboorten. Met 38 weken besloot men mij in te leiden d.m.v. gel. Dit lukte niet snel genoeg en de gel is 4 x achtereen ingebracht. Daarna ontstond er een weeënstorm die zijn weerga niet kende. Niet op te vangen en angstwekkend heftig. Vooraf had ik met de gynaecoloog afgesproken dat ik in geval van hevige pijn een ruggeprik zou krijgen. Die werd mij echter op het 'moment supreme' botweg geweigerd omdat de anaesthesist er zeker een uur over zou doen om er te zijn en het nog heel lang zou duren voor de ruggeprik zou gaan werken. Mijn zoon bleek scheef te liggen en is na 7 uur stormweeën (waarbij ik alleen maar op mijn rug kon liggen terwijl ik alleen maar rugweeën had) uit mij gerukt met behulp van een vacuumpomp. Je wil niet weten hoe grof en onaardig de gynaecoloog tegen me was, ik heb overigens wel een prikje tegen de pijn gehad maar daar werd ik alleen maar een beetje 'high' van. Ik had zoveel bloed verloren dat ik na 3 dagen nog mijn bed niet uitkon van de bloedarmoede, ik viel gewoon al flauw als ik rechtop wilde gaan zitten. Ondanks dat had de gynaecoloog gewoon ingevuld dat ik de standaard halve liter bloed was verloren... Ik ben vrijwel niet ondersteunt, niks massage van de rug of tips hoe ik kon gaan liggen of zitten. Ik kon niet rond lopen (laat staan een cake bakken!!!), ik kon niet eens op een andere bil gaan liggen want dan kwamen die stormweeën weer.
Achteraf bleek dat ik helemaal niet ingeleid had mogen worden met gel vanwege die keizersnede. De weeën kunnen dan zó zwaar worden dat het litteken in je baarmoeder kan scheuren en de baby kan dan in je buikholte terecht komen, levensbedreigend voor moeder en kind. Goh... als dat was gebeurd dan was ik nu dood geweest want de aneasthesist deed er wel een uur over volgens de gynaecoloog om te komen...
Ik ben nu voor de derde keer zwanger en hopelijk zal het nu anders gaan. Ik weet wel dat dit forum bedoeld is om tips te geven tegen de pijn tijdens de bevalling maar er wordt zó makkelijk gepraat over bevallen dat ik me verplicht voelde om mijn verhaal te vertellen. Dit is niet bedoeld als horrorverhaal maar als realistisch, zo kan het dus ook gaan!
Wat mij wel heel goed heeft geholpen is de aanwijzingen van de verpleegkundige opvolgen voor wat betreft de ademhaling. Puffen, puffen, puffen, niet in paniek raken en de pijn toestaan. Verzetten heeft inderdaad geen enkele zin, accepteer de pijn en hou je zelf voor dat de scherpste pijn weer wegzakt.