Uitgerekend April 2022

Meer heftige verhalen hier zeg. Bevallen is ook niet niks. Zelfs als alles wel goed en mooi gaat, dan heb je er misschien geen naar gevoel aan overgehouden, maar dan maakt het nog steeds op een wat mooiere manier grote indruk. 
Het uitscheuren zelf vond ik niet zo spannend hoor. Ik was al bijna 3 uur aan het persen en voelde het bijna niet. Ik voelde heel kort even zo'n soort pijn die ijzig aanvoelt. Maar het was bijna niet aanwezig. Toen ze moesten hechten wist ik ook niet wat voor scheur het was. Voelde het helemaal niet in het totaalplaatje. Pas toen de collega van de verloskundige, de arts assistent en toen een dienstdoende gyn moest komen kijken of het op de verloskamer gehecht kon worden begon het me pas te dagen dat het best wel uitgescheurd was. De volgende dag hoorde ik pas dat het een totaalruptuur was. En ik dacht: oh oke, nou dan weten we dat ook weer. 
Het was meer de combinatie van alles en het pijnlijke herstel, plus het feit dat mijn man en ik vanwege de ontstane vernauwing nog altijd geen seks kunnen hebben. De combinatie die ik heftig vond is dat ik erg beroerd was van de vergiftiging tijdens mijn bevalling, waardoor alle focus lag op slangetjes, infusen, kabeltjes, pilletjes en andere medicatie. Ik kwam aan met een weeenstorm, maar de vergiftiging was belangrijk, dus geen coaching daarbij. Ik kon niet mijn bed uit door alles. Daarom koos ik remifentanyl als pijnbestrijding. Daar wordt je een beetje woozy van. Ik kan vanaf toen vooral flarden herinneren. Flarden paniek, enge dingen over de vergiftiging die tegen me gezegd werden, het persen dat zo verschrikkelijk lang duurde. Toen ik in paniek vroeg of er al beweging in zat nadat ik al 2 uur bezig was, was het antwoord: neehoor, het zit nog erg hoog, je moet echt nog wel wat werk verrichten. Geen hand vasthouden, geen je doet het zo goed. 
De eerste dagen in het ziekenhuis gingen nog wel. Ik kon alleen niet slapen vanwege de enge flarden van de bevalling die ik niet op een rij kreeg. Maar eenmaal thuis begonnen ook andere problemen. Onze dochter kwam bijna een maand te vroeg en deed het thuis niet supergoed. De melk kreeg ze niet op gang, waardoor we dag en nacht elke 2 uur moesten proberen te voeden, kolven en vingervoeden. Dit duurde bij elkaar een uur, en dan was er 1 uur rust waarin ik niet kon slapen. Ik had heel veel last van kraamtranen en maakte me veel zorgen. Ik kreeg meerdere hele enge nachtmerries per nacht waardoor slapen kut ging. Na een week dronk ze voldoende. Maar het werd een huilbaby. Ik kon de eerste maand niet goed lopen of zitten. Voelde me heel erg gescheiden van de baby. Omdat het enige dat ik met haar kon doen, voeden op mijn zij, niet goed ging en heel veel pijn deed. Ik heb 3 maanden aangemodderd en heel veel gehuild. En toen pas was ik sterk genoeg om mijn intuitie te volgen. De fles erin, en schema's voor voeden en slapen loslaten, kinderarts (ze bleek een kma te hebben). Nog vraag ik me af waarom ik bepaalde dingen niet eerder zo helder kon zien. Het ging daarna zoveel beter. Ik ging daarna ook vooruit met de pijn en de nachtmerries werden minder.
Dus het was niet 1 ding. Maar gewoon de combinatie van een hoop dingen. Ik denk dat ik de bevalling zonder remifentanyl heel anders verwerkt had. Dat spul hoef ik niet meer. Ik hoop dat ik deze ervaring los kan laten en de komende bevalling als een nieuwe ervaring in kan gaan. Daar heb ik nog wel wat stappen in te zetten. Het liefst skip ik gewoon alles tot 4 maanden oud ?
Milwen, gek idee he? Preventief iets slikken. Je weet niet of je het uberhaupt krijgt, en dat asprine werkt is geen gegeven. de verloskundige zei 25% van de vergiftigingen wordt voorkomen daarmee. Maar als het kan werken. Het is geen kattenpies, dus ik slik het ook maar. Waardoor heb jij een verhoogde kans? 
Ik ben ook geen sporter. Maar ik wandel wel heel veel, met dreumes en de honden, zo 2 uur achter elkaar. Hoop dat ik dat nog lang vol kan houden. Vorige zwangerschap was het op het eind meer van bankje naar bankje wandelen haha! Maar het schijnt wel heel goed voor je bekkenbodem te zijn. 
Milu, irritant hoe je hoofd een loopje kan nemen met je he? Ik herken dat wel. Dat je dan door iets kleins getriggerd wordt en een hele dag nerveus kan zijn ervan. Hopelijk wordt je gauw gerustgesteld met een echo. Steekjes enzo horen er bij mij in elk geval bij. Ik voel momenteel dat mijn baarmoeder gaat groeien, pijnlijke liezen, de zijkant van mn buik trekt een beetje. Protest! Van mijn lijf haha! Maar er komt dan wel een mooi buikje tevoorschijn. Hopelijk is dat bij jou ook het geval. 

Milu, jazeker fijn dat er iets tegen te doen is. No, moet toch van 12 tot 37 weken geslikt worden, dus toch nog redelijk lang, maar als daarmee te kans kleiner wordt, doe ik t graag.

Jeejtje Lewis ik weet niet wat ik hier op moet zeggen?? wat ontzettend heftig moet dat allemaal zijn geweest. Heb je het wel allemaal een beetje kunnen verwerken? Was je al onder behandeling bij de gyn voor de vernauwing? Kunnen ze daar überhaupt iets aan doen?
Als het zo slecht met jou ging, waarom hebben ze er niet voor gekozen om een keizersnede te doen? Als je dan ook nog eens 3u moet persen als je zo ziek bent?
Ben er nog steeds van ontdaan..

Nou inderdaad.. je kan je soms even zo onzeker voelen in je zwangerschap. Zeker in het begin als je de kleine nog niet voelt. Het gaat nu weer beter. Net ook wat steken aan de andere kant dus zal allemaal wel goed zitten? Heb het idee dat ik er ook nog een foodbaby bij krijg? De foto van deze week zal niet helemaal reëel zijn denk ik?

Pfff inderdaad wat heftig zeg Lewis! En dapper van je om dan alsnog redelijk snel aan een 2e te beginnen. Is een geplande keizersnede voor jou geen optie deze keer? Al lijkt me dat ook niet ideaal.

Haha Milu, een foodbaby. Dat gevoel heb ik ook wel eens. Mijn darmen zijn in staking, en zo opgezet. En die eeuwige honger!!! ik ben nog steeds afgevallen tov mijn startgewicht, maar het loopt nu wel weer op. meteen onzeker of ik niet veel te veel eet. Maar ik ben nu dus constant op strooptocht naar eten!

Ik wil verder niemand bang maken met mijn verhaal hoor, zo gaat het meestal niet! Maar zo is het wel duidelijker waar mijn angst precies vandaan komt. Ik heb de eerste 6 maanden geroepen dat er nooooooit meer een baby bij zou komen. Mijn man wilde altijd graag meerdere kinderen, en voor deze ervaring wilde ik dat ook. Toen we een super leuk meisje van 6 maanden hadden en ik zat lekkerder in mijn vel, wist ik al dat die wens er echt wel zit. En dan moet ik er nog maar een keer doorheen. Alleen zijn we nu dus wel heel erg op zoek naar hoe we bepaalde dingen kunnen voorkomen, of beter voorbereiden, hoe ik met de angst om moet gaan. ik heb in die tijd wel veel begeleiding gehad, maar toch brengt het idee van een volgende bevalling en kraamperiode weer een hoop omhoog. 
ik ben nog geopereerd aan de vernauwing, wat het al een heel stuk beter maakte. Nu passen tampons en een inwendige echo bijvoorbeeld al wel weer. Ik stond op de wachtlijst voor een tweede operatie om het echt goed te maken, maar ik bleek zwanger. Nu is het plan van de gyn dus bevallen, want dan scheur ik uit en kan het beter gehecht worden en goed herstellen. Daar wil ik dus nog even meer over horen begin oktober. Zelf dacht ik eerst dat ik een keizersnede wilde (dat nooit meer!), maar ik begin wel steeds meer te wennen aan het idee van bevallen. Als dat echt de kans heel groot maakt dat de vernauwing opgelost is.... tja, dan nog maar een keer uitscheuren. Wat ik zei: uitscheuren an sich was het probleem niet, ik zie het nu wel als een onderdeel van een veel groter verhaal. Misschien moet ik het maar gewoon doen. Vaginaal bevallen. 

@lewis, mijn darmen werken nu juist eindelijk weer goed. En die foodbaby wordt nog lekker gevoed hier? Fijn dat je nu weer wat aan begint te komen! Geloof echt niet dat je zomaar te veel eet. Zeker niet als je honger hebt. Je kan denk ik beter iets te veel (maar wel enigzins gezond) eten, dan te weinig en je eigen dan ook niet lekker voelen.

Als ik het zo lees zou voor jou een vaginale bevalling in vrijwel alle opzichten beter zijn. Kunnen ze meteen de vernauwing verhelpen, hoef je daar geen operatie voor en hoef je ook geen keizersnede. Maar dat is als buitenstaander natuurlijk heel simpel gezegd, wat je zelf al zegt nu alles weer soort van dichtbij komt, komt het ook weer naar boven toe. Kan je door de gehele "situatie" wel gewoon met je eigen verloskundige bevallen? Kan die dan ook hechten zoals het moet? Klinkt stom, maar bedoel meer dat is misschien iets anders dan als iemand geen vernauwing heeft.

Wij hebben ons aangemeld voor de kraamzorg en zijn al geaccepteerd. Wel vrij vroeg, maar de vorige keer waren we op het nippertje. Dus dachten melden ons maar aan en als het volgende week niet goed zit hebben we het altijd nog afgemeld.
Nog een weekje wachten tot de echo. Ben zo ontzettend benieuwd!?

Ik heb de aanmelding voor de kraamzorg klaar liggen voor als de termijnecho goed is. Vorige keer ook zo gedaan en dat ging prima. maar ik snap je wel hoor. Wij hebben dan alweer een aanmelding voor kinderopvang gedaan toen ik 7 weken was. Omdat toen we onze dochter aanmeldden bij 12 weken zwangerschap, het echt op het nippertje was dat ze 4 maanden na de bevalling plek had. En nu willen we wel dat deze bij zijn grote zus op de opvang kan. Soms is het niet anders. Die 12 weken staan ook niet in steen gegrift. 

Ik kan vooralsnog wel met mijn eigen verloskundige bevallen, maar dat hangt natuurlijk wel af hoe de rest van de zwangerschap loopt, er kan altijd wat gebeuren natuurlijk. Het wordt wel hoe dan ook een ziekenhuisbevalling ivm het hechten. 

Het is nu half 2 en ik heb al mn meegebrachtte eten van vandaag alweer op haha!

Zijn er hier trouwens meer die hun bekken een beetje beginnen te voelen? Ik ben nu bijna 11 weken en ik heb wel last van mijn stuitje en linker si-gewricht/bil. Ik meen me te herinneren dat ik dat bij mijn dochter ook had, en dat het na een week of 15 weer weg trok toen de baby goed omhoog ging groeien het bekken uit. Daar hoop ik nu ook een beetje op. Misschien voel ik het meer omdat het de tweede is en mn bekken al eerder een klap heeft gehad? Het is nu nog goed te doen in elk geval, alleen met inspannende dingen als stofzuigen een beetje lastig. 

Heb me zojuist ook aangemeld bij kraamzorg. Wel een pakket op maat aangevraagd, dus flexibele uren. Mocht het dan weer niet zo goed bevallen dan zit ik er niet maximaal aan vast en betaal ik ook niet als ik de hulp wegstuur. Wat betreft bekkenpijn herken ik gelukkig niets. Sowieso heb ik deze keer echt nog steeds geen klachten. Morgen staat de intake met de vk ingepland, wel telefonisch want ik had nog vakantie toen ik mijn afspraak maakte en nog geen rooster.

Terug
Bovenaan