Uitgerekend April 2022

@lewis, nope toenstraks een reistabletje ingenomen (zit qua werkzame stof het zelfde in als in emesafene) gingen ook met de auto op pad dus vond het wel prima. Thuis vind ik het niet zo erg als ik me niet lekker voel dan heb je al gauw een wc in de buurt, maar nu op vakantie zie ik dat niet zitten. Dus ga ze denk toch maar de komende dagen nog slikken tot ik thuis ben.

Daar heb je wel een punt wat betreft het nieuws ipv een cadeautje, misschien moet ik er inderdaad ook niet te veel iets van willen maken. Jou familie wist ook denk ik van jou traject af? Is dat dan ook anders dat je het sneller verteld? Puur ook omdat ze weten dat je in het traject zit?
Mijn allereerste zwangerschap was een miskraam met 5/6 weken en ergens vonden we het juist prettig dat niemand het wist. Hoefde we ook niemand "teleur te stellen". Niemand wist toen ook van onze actieve kinderwens.

Misschien ook nog een reactie op de antibiotica dat je extra misselijk bent? Kunnen mensen ook soms best last van hebben. Fijn dat in elk geval die kuur nu voorbij is. En heeeel fijn dat je even kan komen voor een extra echo. Dan ben je ook een beetje gerustgesteld.

@mvdf fijn dat je een goede echo had! Zeker als je weinig klachten hebt is dat een hele fijne bevestiging. Is dit je 2e kindje? Bij je 1e kindje wel veel klachten gehad?

@debb jij ook een goeie echo gehad! Super fijn! Zo kan je met een gerustgevoel op vakantie! ?

Ik vind het wachten nog lang tot de 21e.. ergens baal ik wel dat we op vakantie zijn?

Milu, toch ook wel genieten van je vakantie hoop ik he? ? Is tijdens vakantie wellicht ook makkelijker om naar je lichaam te luisteren en op tijd rust te nemen dan als je een werkdag hebt. Hoe ver ben je nu?
Wij hadden het de vorige keer bij 5 weken wel al verteld aan familie. En toen ik een miskraam kreeg, heb ik dat als erg prettig ervaren. Later heb ik het ook aan mijn beste vriendinnen verteld omdat ik het toch kwijt moest. Denk ook heel persoonlijk hoe iedereen hiermee om gaat..

Had er iemand nog een lijstje gemaakt met wie wanneer allemaal uitgerekend is? Vind het wel leuk een te zien hoever iedereen is. ?

Geen lijstje gezien nog, maar dat lijkt mij ook wel leuk. Alleen moeten we dan een nieuw topic starten denk, want de starter schrijft volgens mij niet meer mee. 
Milu, balen dat je pillenvrije dag wat minder viel. Maar dan heb je het toch maar even voor de hand voor de rest van je vakantie. Het klinkt zo makkelijk he, probeer te genieten, laat het los. Maar als ik eenmaal ergens over pieker of op iets zit te wachten, dan vind ik het ook lastiger hoor. Heb je wel een leuke vakantie? Wij gaan volgende week 2 weken weg. Zin in! 
Ik denk niet dat de misselijkheid erger is door de antibiotica, want het vele spugen begon een week daarvoor al. Door de pillen is het tijdens de kuur juist verbeterd. Ik blijf het een wondermiddel vinden, maar het neemt gewoon niet alles weg. 
MvdF en Debb, wat fijn!! Mooie echo's. Weer even een gerust hart. ? 
Het gaat eigenlijk zo snel. De eersten hebben de termijnecho al achter de rug en zijn alweer bezig met nipt vraagstukken. 
Vanmiddag heb ik een superecho gehad! Heel fijn dat deze bij de echoscopiste van de verloskundige kon. Die is veel uitgebreider en begripvoller dan in het ziekenhuis. Ik ben nu 9+4. Zij berekende 9+5 dus het groeit goed! (Ik weet de dag van de iui dus ik hou het op 9+4). Zo klein en toch al armpjes en beentjes met voetjes. De navelstreng naar de placenta. En wat ik dus echt niet nu al verwacht had: het was flink aan het boksen! ?? Ik werd er echt even emotioneel van om te zien dat alles ondanks de afgelopen weken gewoon goed gaat, en hoe hard het leeft! Wauw! Ik dacht dat we bij mijn dochter pas met 11/12 weken beweging zagen, met de 9 weken echo nog niet. Maar die 9 weken was ook een vlugge in het ziekenhuis, misschien gewoon de tijd niet voor genomen toen.

Hi all, 
Goed om te lezen dat er weer goede echo's zijn geweest! En dat zo'n beetje iedereen ploppende afscheiding heeft, ook ik ben begonnen met inlegkruisjes dragen. (Heerlijk om zo ongegeneerd te kunnen kletsen!)
Ik heb vandaag ook een echo gehad 7+4 en die was aan de kleine kant 6+3. Gelukkig een goed kloppend hartje en het zag er verder prima uit. Over 2 weken mogen we weer. Lichamelijk begin ik nu misselijk te worden, heel vervelend. Moodswings swingen nog lekker even door hier. 
Weer een paar vraagjes aan jullie: 
1. Neemt er iemand deel aan moeders voor moeders? Ik wil graag maar hoe verberg ik dat voor mijn buren? (Woon in een appartement) 
2. Bij de vk vandaag gehoord over een nieuw onderzoek, de 13 weken echo. Ik wil eraan deelnemen, hoe staan jullie hierin? https://www.rivm.nl/nieuws/vanaf-1-september-kunnen-zwangeren-kiezen-voor-13-wekenecho
3. Waar letten jullie op bij het kiezen van een kraamzorg? 
Liefs!

@lewis, wat fijn dat je z'n goede echo had! Dat stelt je zoveel gerust na al die medicijnen en wat super tof dat de kleine dan al zo aan het bewegen is! Bizar he dat het al zo snel een mensje aan het worden is.
Lekker vooruitzicht om nog op vakantie te gaan. Ga je lekker de zon opzoeken? Ik geniet wel van de vakantie hoor! Alleen ben ook erg moe, kleine slaapt niet geweldig en al een paar dagen slecht weer 's nachts. En dat gaat de misselijkheid niet ten goede?

@sje fijn dat er een kloppend hartje is! Kan het zijn dat je een late innesteling had? Wat betreft jou vragen:
1. Vorige keer wel gedaan maar was best omslachtig omdat ik dat kratje rondom huis niet kon verstoppen, dus die hebben we steeds naar de verloskundige gebracht. Dit keer ga ik het niet doen. Vind ik niet handig met onze dreumes en aangezien ik zo misselijk ben heb ik er ook weinig zin in. Verder is het eigenlijk een kleine moeite.
2. Ik denk t wel, heb natuurlijk mijn afspraak nog niet gehad bij de verloskundige maar die zal er ook wel mee komen.
3. Wij hebben in de buurt een bureau met zzp'ers. Zij koppelen iemand aan jou waarvan ze denken dat ze bij jou past. Je hebt van te voren al een kennismakingsgesprek en daarna heb je ook haar nummer. Dus kan je contact houden. Ik vond dat wel echt heel erg fijn. Zo kon ik dingen vragen van te voren en wist ik al wie er kwam. Wil me hier deze keer ook aanmelden ?

Zo weer even bijgelezen! Peuter had mijn telefoon gisteren kapot gegooid dus moest vandaag even voor een nieuwe. Ik heb volgende week intake bij de vk, wel een folder meegekregen over de 13 wkn echo maar nog niet gelezen. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn dochter rond 12 weken de termijn echo had, maar dit is dus weer iets nieuws begrijp ik. Ga me even inlezen. Ik doe mee met moeders voor moeders, ze stond hier gister aan de deur met alle flessen terwijl het huis vol zat met visite... oeps. Kon merken dat ze mijn smoesjes niet echt geloofden. Vandaag ook bij mijn moeder gegeten en die keek ook wel raar op dat ik geen wijntje wilde bij de mosselen. Shirtje voor mijn dochter gekocht die ze aan kan doen met daarop de aankondiging, maar manlief is een weekendje weg en vind het wel fijn om te wachten tot hij er ook bij is. Kraamzorg nog niet geregeld. Ik was de vorige keer niet zo tevreden, heel jong meisje wat eigenlijk niets deed, uiteindelijk stond ik haar broodjes te smeren. En ik stuurde haar ook steeds eerder weg omdat ik het best wel een belasting vond steeds zo iemand in mijn huis die de bank bezet hield. Dus ik denk voor deze keer aan een ZZP'er, dan weet je als het goed is wie er komt en kun je kijken of je een klik hebt. Als ik me na de bevalling gewoon goed voel dan zou ik het bijvoorbeeld fijn vinden als ze mijn man ondersteunt met de oudste. Is niet hun taak maar wellicht te bespreken. Iemand ervaring met een ZZP'er? Er is wel een geboortegolf gaande dus denk dat ik er komende week even werk van ga maken.

Sje, ik doe mee aan Moeders voor Moeders. Je kint inderdaad aangeven waar je wil dat ze de kratjes zetten. Is het mogelijk ze ergens te laten zetten waar het opgesloten staat of ergens achter laten plaatsen? Anders is er ook nog een mogelijkheid een ander ophaalpunt ergens te kiezen, waar jij die kratjes weer kan ophalen. Wat betreft de 13 weken echo, gaan wij hem wel doen. Ik heb hem al ingepland staan voor over iets minder dan 2 weken. Hopelijk geeft het iets van geruststelling en anders is het natuurlijk ook fijn om dingen eventueel al eerder te weten, zodat je je er op kan voorbereiden. Wat kraamzorg betreft weet ik nog niet zo goed wat we gaan doen, al realiseer ik me dat ik daar ook langzaam een keuze in moet gaan maken. We hebben wel wat folders gekregen van de verloskundige.

Sje, wat fijn, die echo! De echo een week eerder zei 5 weken toch? En nu na een week, anderhalve week verder geplaatst. Dat klinkt goed. Ik denk dat je misschien toch korter zwanger was dan je dacht, of een erg late innesteling had. Maar dit klinkt goed hoor!
Milu, die gebroken nachten he? ? Wij zitten er ook nog volop in. Dat maakt deze tweede zwangerschap wel wat pittiger ja! Wij gaan zaterdag naar een mooi natuurgebied in Duitsland. Lekker in een huisje op een erg kleinschalig parkje midden in de bossen. Daar hou ik van! 
MvdF, ik moest wel lachen om je verhaal. Oeps! Ja verklaar die maar even haha! Gelukkig weten de meeste mensen dat een zwangerschap aangekondigd wordt, en dat je er dus niet naar vraagt. 
Moeders voor moeders lukt hier helaas niet. De 13 weken echo staat ingepland als ik terug kom van vakantie. Over 3 weken. En ik ga gewoon weer aanmelden bij dezelfde kraamzorgorganisatie als toen. De eerste die ze toen stuurden was een jonge meid, die alles verder prima deed. Maar ze kon heel lastig omgaan met dat ik me emotioneel heel slecht voelde. Toen we gewisseld hadden, kreeg ik een wat oudere vrouw die gewoon al wat meer ervaring en levenswijsheid mee bracht. Dat stelde me veel meer gerust. Maar beiden waren voor de medische zorg en de baby helemaal prima. Ik had kraamzorg wel echt nodig. Had eerst 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen nog tot dag 10 kraamzorg. Ik kon helemaal niks, dus ze liepen zeker niet in de weg ofzo. 
Afgelopen vrijdag heb ik dan eindelijk de intake bij de verloskundige gehad. Een prettig gesprek over hoe ik mijn vorige bevalling en de kraamperiode zo heftig vond. Ze gaat samen met mij op zoek naar hoe we de angst weg kunnen nemen. Wat er nodig is. Stap 1 is een afspraak met de gyn die me voor de vernauwing behandelt. Om het te hebben over of ik opnieuw vaginaal ga bevallen of dat het toch een keizersnede wordt. De verloskundige zag in elk geval geen probleem. Ze zetten preventief een knip en dat gaat door de vernauwing van de eerdere totaalruptuur heen. Maar aangezien het nog steeds niet goed is down there, vind ik uitscheuren of een knip best een eng idee. De gyn kan me misschien wel meer info geven over wat er gaat gebeuren. 
Ook moet ik tussen week 11-14 starten met asprine slikken om een nieuwe zwangerschapsvergiftiging te voorkomen. Ik heb een verhoogde kans omdat ik die eerder ook had. Ze liet me percentages zien in hoeverre asprine daar invloed op heeft. Ik denk dat ik het wel ga doen. Ik vind het een fijn idee dat ik mogelijk iets kan doen om dat te voorkomen. 
Het wordt hoe dan ook een ziekenhuisbevalling, ook als er geen medische indicatie is, vanwege het 100% zeker uitscheuren of een flinke knip. Maar zonder medische indicatie mag mijn eigen verloskundige mee. Bij een medische indicatie heeft ze een doula waar ze mee samen werkt die er dan op onze eigen kosten bij kan zijn. Ik denk dat ik over een tijdje wel eens met haar ga praten. Want zo midden in de vergiftiging tijdens de bevalling heb ik zo weinig mentale steun in het ziekenhuis ervaren. Er gebeurden heftige dingen en ik heb daar maanden nachtmerries over gehad. Hele werkelijke nachtmerries. Ik wil volgende keer gewoon echt iemand erbij die me mentaal erdoorheen helpt. 
Nou ja. Lang verhaal. Maar ik vond het echt wederom fijn om met een verloskundige te spreken ipv dokters in het ziekenhuis. Zoveel meer begrip. Komende vrijdag de termijnecho en dan lekker op vakantie ?

Terug
Bovenaan