Uitgerekend April 2022

Heb je zelf ooit waterpokken gehad? Dan maakt het niet uit. Beter nu dan als de baby net geboren is dan. 
Zelf heb ik het gehad toen ik 3 was, dus ik hoef me er gelukkig niet veel zorgen over te maken. Volgens mij kunnen ze het zien in je bloed als je het niet zeker weet. 
Wel naar om je kindje zo te zien he? Hier moeten we er nog doorheen, kijk er niet naar uit!

We gaan straks zwemmen. Ik heb toch maar een zwangerschapsbadpak gekocht. Ik ben een badpakkenvrouw. En mijn normale begint nu wel een extra sexy decollete te krijgen whoehaaa! En ik wil niet maanden lang aan de zijlijn staan met zwemmen met mijn meisje. 
De verloskundige vertelde me van de week dat het zeker een goed teken is dat ik geen verkorte baarmoederhals heb deze zwangerschap. Maar omdat ik eerder te vroeg bevallen ben, is de kans dat dat weer gebeurt ongeveer 20%. Als je nooit eerder te vroeg beviel is die kans maar 3%. Dus dat is wel wat hoger. Volgens haar is er geen reden tot zorgen, zolang alles goed gaat. Maar nu knaagt het toch wel weer een beetje, die onrust over of het weer zo gaat lopen. En wat als ik de echt te vroeg laat vallen?
Nu ik wat benauwder begin te worden heb ik toch wel echt een grondige hekel aan die mondkapjes gekregen hoor. Ik weet dat je nog steeds net zoveel zuurstof krijgt. Maar het gebrek aan frisse lucht... Voel me als een vis op het droge. Steeds maar hoesten ook door de vele verkoudheidjes... Naja. Niet het ergste in de wereld.
Verder is er geen verandering in de bekkenpijn en banden die steken. Heb niet echt het idee dat fysio aanslaat. Ben er maar weer mee gestopt. Even kijken hoe het zich ontwikkelt. Ik mag van mijn baas zoveel thuiswerken als ik wil, wat ik nog niet veel doe. Maar dat lucht wel op. Hoef je niet de ziektewet in als het toch veel erger wordt.
Met de baby gaat alles super, ik voel haar vaak en duidelijk nu. Heb een babynestje gekocht voor deze. En we zijn in huis rustig aan aan de slag gegaan. De naam ligt nu ook echt vast. ? Hierdoor voel ik me weer een stuk vrolijker.
Hoe gaat het met jullie en de klachtjes? 

Wat fijn Lewis, dat je die ruimte krijgt van je werk! Hier is die mogelijkheid er ook, dus dat is fijn om te weten. Zeker zo tegen het eind zal ik dat ook wel gaan doen verwacht ik.

Hier waterpokken al gehad, bij zoontje viel het mee moet ik zeggen. Wel even last en een aantal plekken die wel jeuk veroorzaakten maar hij zat ook weer niet van top tot teen onder gelukkig, wel iets slechtere nachten maar vond het goed te doen. Liever nu dan later idd. Dus het kan ook meevallen gelukkig ?

Hier gister even een mindere dag gehad. Had een drukke week op werk, maandag en dinsdag waren heel druk (dinsdag 5 uur lang in Zoom gezeten.. ?) en best lange dagen gemaakt, waardoor ik me woensdag al best slecht voelde.. toch naar kantoor gegaan en het werd wel iets beter in de middag maar fijn was het niet. Donderdag dagje thuis met zoontje maar toen vrijdag, nou voelde me echt klote...emotioneel, gewoon niet fit ook, en het ergste, had best erge buikpijn/-kramp. Mijn buik is flink gegroeid de laatste week en ik dacht ook dat zal het wel zijn.. maar het was echt best vervelend aanwezig en het hield ook heel erg lang aan ? hele ochtend echt flinke last gehad. Totaal dus maar 3 uurtjes gewerkt en verder proberen te rusten..dat hielp wel wat gelukkig maar ik dacht nou misschien is het wel een blaasontsteking.. dus even naar HA gegaan, bleek dat ik ook verhoging had..en wat bloedcellen in urine.. en voelde me gewoon niet lekker. Dus ben meteen naar ziekenhuis gestuurd door de zekerheid ? heb met de eerste nooit zoiets gehad (was ook zomer dus sowieso ook geen virussen gehad en werkte toen ook nog niet veel dus ja), maar jeetje ze nemen echt 0 risico als je zwanger bent zeg ? haha super goed natuurlijk, maar toch wel onverwachts. Helemaal alles is gecheckt, echo, bloedonderzoek voor ontstekingswaarden, baarmoederhals, alles, en gelukkig was alles helemaal goed.? Voel ons meisje ook elke dag, dat is zo fijn. Ik denk dat mijn lichaam echt aan het eind van de week duidelijk het signaal gaf dat de week te veel is geweest... plus misschien de combinatie van een groeispurt (gewicht en omvang) die mijn banden aan het oprekken waren.. Dus ga dit eens voorleggen aan mijn verloskundige maandag. ? Heb echt helemaal geen zin om uren te minderen maar toen ik daar 2 uur in het ziekenhuis lag, pff dat baby'tje is echt het belangrijkste.. Na zoiets besef je je dat nog eens extra ?

Oh wat schrikken KB, hoe gaat het nu met je? Wel fijn dat ze er snel bij zijn en alles goed checken. En inderdaad op tijd rust nemen en luisteren naar je lichaam is zo belangrijk. Moet ik nodig zeggen haha, man is afgelopen week op vakantie, komt dinsdag pas terug en ik zit dus met een peuter met waterpokken, zelf vroeger gehad gelukkig. Niet echt tijd om uit te rusten ofzo. Maar gelukkig lijkt ze er na 3 dagen minder last van te hebben (klop af). Havermout badje helpt goed en verder gewoon lekker vertroetelen. Ben nog in twijfel om morgen te gaan werken. Ik sta voor de klas en de een na de ander raakt besmet met covid. Studenten maar ook collega's. De mogelijkheid om thuis te kunnen werken hebben wij helaas niet meer. Ik heb me nog niet ziekgemeld deze zwangerschap... twijfel twijfel. Donderdag hebben wij dan ook de 20 wkn echo... begin nu wel echt benieuwd te worden. Ik denk een jongetje.

Jeetje Kb, dat is even schrikken he? Gelukkig is het zodat alles gecontroleerd word, maar het maakt wel indruk ja! Ben je nu even ziekgemeld? Het is zo belangrijk om te luisteren naar je lijf als je zwanger bent. En met al een kindje om je heen gaat dat al zo moeilijk. Het is niet als zonder zwangerschap, dat je even doorbijt en van het weekend wel weer bijkomt. Je bent gewoon eerder op, en het heeft grotere gevolgen. Maar gelukkig bleek het "gewoon" door vermoeidheid te komen, en niet door enge complicaties. Hopelijk heb je wat meer rust kunnen vinden. 

MvdF, dat lijkt me wel eng. Nu werken in het onderwijs met een zwangere buik. Zeker met dat onderzoek naar de placenta die nog wel eens aangetast wordt met zelfs milde besmettingen. Mag je je wel ziek melden omdat je niet wilt werken met dat risico op een besmetting? Worden er op je werk nog maatregelen genomen om de kans op een besmetting voor jou minder te maken? 

Ik ben vandaag 20+1 
Vond het wel een bijzonder moment, ik ben echt alweer over de helft. En als deze ook te vroeg komt, al lang over de helft. 
Ineens voel ik ook meer nesteldrang. Wat nou als 3 maanden niet genoeg is om het huis te veranderen?? Lol, dat is echt zat! haha!

Ik merk wel dat mijn emoties echt all over the place zijn hoor. Herkennen jullie dat?

Twee weken geleden zwaar in de put. Nu weer vol goede moed.
Maar ook de kleinere dingen. Ene dag denk ik: wauw zie mijn mooie grote borsten! hihi! (normaal is het maar een b/c cupje) En dan vind ik het helemaal gaaf dat mijn buik al zo mega is.
En de andere dag heb ik 5 keer in mn broek geplast, en voel ik me net een vette koe en maak ik me zorgen over het (gewoon precies gemiddelde) aankomen. Of ik vind dat mn buik nu niet zo mooi is als bij de eerste, hij hangt lager. 
En dan zit ik weer vol liefde te voelen hoe ze schopt. 2 uur later, tranen in mijn ogen bij het idee dat ze zomaar kan sterven.
Na een goede nacht super productief en niet zo moe, eind van de middag, shit ik was wel moe en nou helemaal op. Kapot op de bank. 

En ik vergeet zoveel woorden he.... steeds maar het verkeerde woord gebruiken. Mijn man ligt in een deuk daarom. Dat is echt een goeie grap geworden. :p :)

Bij mijn eerste was ik gek op mijn lijf, zonder onderbrekingen, en was ik emotioneel gezien juist stabieler dan normaal. Dus dit is wel anders. Maar we lachen er maar om. 

Nou... de waterpokken net gehad. Nu manlief positief getest op Corona nadat hij van vakantie terug kwam. Hij is het huis 'uitgevlucht'. Dus nauwelijks contact met mij en gelukkig onze dochter al helemaal niet gezien. Nu moet ik dus ook 5 dagen in quarantaine, dus thuisonderwijs geven. Wel jammer dat ik nu alleen naar de 20 wkn echo moet gaan, maarja dan maar video bellen. Dat van die emoties herken ik nu wel hoor haha. Ben nu al ruim een week alleen met onze meid en nu dus nog langer, hartstikke gezellig hoor maar merk ook wel dat de combi van zorgen en werken in m'n eentje even genoeg is geweest. We houden vol.

MvdF, phoe, vervelend zeg, eerst die waterpokken en nu ook nog je man die corona heeft. Ik heb inderdaad ook gehoord dat als je zelf waterpokken gehad hebt, het voor jezelf in ieder geval niets meer uitmaakt. Mijn schoonvader had laatst last van gordelroos (blijkbaar familie van de waterpokken), dus mijn schoonmoeder even gecheckt bij de huisarts en aangezien ik vroeger zelf waterpokken had gehad, kon het voor mij dus geen kwaad. Balen dat jullie nu niet samen naar de 20-weken echo kunnen, is toch een spannend moment. Al past natuurlijk het videobellen wel helemaal bij deze tijd ;), maar toch even balen. 

KB, schrikken zeg, gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Lastig he, dat rustig aan doen. Ik merk ook dat het niet mijn sterkste kant is, maar heb nu ook geleerd naar mijn lichaam te luisteren, hoe moeilijk en vervelend het soms ook is, maar zoals je aangeeft dat babytje is het belangrijkste!! Ik doe nu ook gewoon een stapje terug als ik merk dat ik weer te veel bezig ben of uitgeput begin te raken. In ieder geval fijn dat alles serieus wordt genomen en meteen gecheckt is, is wel schrikken, maar ook meteen een geruststelling, vind ik dan. 

Lewis, fijn dat deze keer de baarmoederhals niet te kort is! Echt weer een geruststelling, lijkt me! En ook fijn dat je weer wat beter in je vel zit!

Tja, die klachten, ik merk zelf ook dat ik toch her en der wat pijntje begin te krijgen/houden. Alles kost echt ontzettend veel energie en als ik eens een beweging maak die niet helemaal gecontroleerd is, voel ik het meteen. Vanmorgen gaf de fysio ook nog aan dat het wel klonk als bandenpijn wat ik benoemde, dus dat is ergens ook wel weer een geruststelling, want het is "normaal". Zeker ook omdat mijn buik afgelopen week 2/3 cm gegroeid is :O. Ik ben echt iedere avond bek af en dan doe ik niet eens zo heel veel, omdat ik nog steeds voorzichtig ben, na die harde buiken van een paar weken geleden. 
Gisteren nog wat "grote" dingen gaan kopen/bestellen. We hebben nu ook een kinderwagen, autostoel en meegroeistoel :). Hopelijk kunnen we komende week de slaapkamer verder afmaken en dan zijn de meeste grote dingen als af/gekocht. Lekker op tijd! Moeten dan nog voornamelijk wat kleine dingetjes. 
Wat betreft de luiers hebben we besloten een paar verschillende merken die ons aanspreken te bestellen en dan gewoon even uitproberen in de eerste weken. We hebben toch nog een paar pakken wegwerpluiers gekregen in die pakketen, dus dan kunnen we prima met een paar wasbare luierens uitproberen in het begin en aan de hand daarvan gaan beslissen welke we gaan gebruiken. 
De kleine voel ik nu ook echt iedere dag, al een aantal weken. De eerste 2/3 weken dat ik haar elke dag voelde was het vooral bij de blaas en nog best wel hard soms. Nu lijkt het alsof ze anders is gaan liggen, want de stompjes zijn wat zachter geworden en niet meer altijd in mijn blaas (woehoe!). 

Lewis, heb jij ervaring met welke maat broekjes nodig zijn bij wasbare luiers? Past een maatje 50 ook gewoon of begin je vrijwel direct met 56? Ik neem aan dat omdat de luiers wat dikker zijn, de broekjes snel te krap zijn?

Terug
Bovenaan