Uitgerekend April 2022

Oh ja maagzuur, verschrikkelijk. Komt meerdere keren per week voor hier. Keel raakt erdoor geïrriteerd soms en inslapen ook al 2x beetje half rechtop moeten doen ? Rennies helpen gelukkig wel. ? Had er vorige keer ook last van en het wordt bij mij wel getriggerd door bepaald voedsel dus daar moet ik maar op letten.

Hier ook eerst bv en een co-sleeper, daarna naar eigen kamertje ? net als met ons zoontje toen.

Vind het laaste weken ook heel snel gaan hoor. Afgelopen zaterdag een super 20-wekenecho gehad, blijft leuk en zo bijzonder om te zien. Ze is heel beweeglijk ook, voel haar echt heel vaak per dag en dat voelt echt fijn en gezellig. ? Merk wel dat mijn buik echt wat dikker en zwaarder is geworden (standaard 1x per nacht even plassen nu..) dus kan mijn zoontje echt niet meer tillen nu (ik bedoel voor mijn eigen bestwil). ? Even heel erg genieten van deze periode voordat het straks fysiek toch allemaal wat zwaarder wordt ?

Herkenbaar KB. Het wordt zwaarder. Mijn dochter moet ook snel zelfstandiger worden in bepaalde dingen. Oefenen met zelf traplopen. Zelf op de stoel klimmen. Zelf bij me op de bank klimmen als ze een knuffel wil. Zelf op de kruk voor handen wassen. Op zich wel leuk om te zien hoe ze dat heel goed oppikt en het zelf doen ook reuze interessant vindt. Maar wel lastig op momenten dat ze valt en huilt, of driftig en dwars is. Een schoppende dreumes onder je arm de trap op is best pittig met een grote buik ?
Benauwd, maagzuur, bandenpijn... Jeej! De buik groeit! ? Dat denk ik dan maar. Roomijs helpt mij trouwens fantastisch voor heel eventjes van mn maagzuur af. En niet te grote vette maaltijden eten. 
Onze dochter sliep tot 8 mnd in de cosleeper, en vanaf 3 mnd dronk ze flesvoeding. En ook overdag pas na 3/4 mnd in haar eigen ledikant op haar kamertje. Eerder duldde ze de afstand niet. Liever op mij, naast mij, in de draagdoek enzo. Je hebt er niet altijd een keuze in. De eerste maanden was haar kamer een opbergruimte waar ik wel eens een luier verschoonde. 
Met deze meid wil ik het cosleepen zeker weer doen, want ik vond het het zelf ook wel fijn hecht. En het is zo makkelijk met snachts troosten en voeden, ook met de fles. Nachtlampje, thermoskannetje, poedertorentje en wat extra flessen binnen handbereik en je hoeft er niet uit. Ook sussen steek je enkel even een arm voor uit. Toen ze na 8 mnd echt wel klaar was voor haar eigen kamer, was het erg wennen dat je er elke keer naartoe moest lopen. 

Poah ja maagzuur.. Ik heb het vooral 's avonds. Zuivel en pepermunt helpt voor mij wel aardig.

Ik verwacht trouwens een jongetje. Ben ik tot nu toe de enige? Ik las alleen nog maar meiden dacht ik.

Nee hoor Mintie, wij krijgen ook een jongetje:) aanstaande vrijdag hebben we de 20 weken echo. Ik kan niet wachten om hem weer te zien:)
We zijn al begonnen met spullen voor de babykamer kopen. Ik wil het liefst dat die lekker op tijd klaar is, als ik dan echt een dikke buik krijg dan hoef ik in ieder geval niet zo veel meer.
Ik heb nog niet zoveel last van klachten zoals bijvoorbeeld maagzuur. Lijkt me heel vervelend inderdaad. Hopelijk blijft het zo en nemen jullie klachten toch af.

Ah leuk Tanjamies!
Hoever ben jij tijdens de 20 weken echo?
Ik was net 19 weken en hoor van meer mensen dat ze het voor de echte 20 weken al hebben.

Wij zijn ook druk bezig met de babykamer. Behangen, meubels uitzoeken.. Het begint steeds concreter te worden.

Ja, ik merk toch ook wel dat ik meer last begin te krijgen van alles. Veel meer last van mn buik/banden/bekken en inderdaad ook af en toe maagzuur, al valt dat gelukkig nog mee. Misselijkheid is, nadat het met 18 weken weer begon, ook weer minder aan t worden.

Ik weet nog niet wat we gaan doen met slapen in het begin eigenlijk.

Heeft iemand van jullie ervaring met wasbare luiers? Wij zijn er namelijk aan het denken om die te gaan gebruiken, maar er zijn zoveel opties. Heeft iemand tips? Ik heb een site een pakket gevonden van tootsbots bamboozl wat me wel inetressant leek en we wilde hier dan eerst een paar losse van bestellen en daarna eventueel het pakket. Maar misschien hebben jullie betere ervaring?

Ik ben vrijdag 20 weken plus 2 dagen. We konden ook al eerder maar mijn vriend is nog in het buitenland voor werk dus we wilden zelf ook iets later. Ik ben echt aan het aftellen:p

Hier geen ervaring met wasbare luiers nog. Wij gaan voor gewone luiers, gewoon even makkelijk. Het wordt al lastig genoeg straks om te wennen met een kleintje en alles dat nieuw is denk ik:)

Mylwen, wij gebruiken vanaf de geboorte wasbare luiers voor onze oudste. De Totsbots Bamboozle hebben wij vooral voor de nachten gebruikt. overdag gebruiken we vouwluiers, dus een overbroekje met een doek die je in drieen vouwt. Voor de eerste 3/4 maanden hadden we een newborn pakket, dat was ook een voorgevormde luier en een broekje eroverheen. Maar met onze huilbaby vonden we het uiteindelijk fijner om een luier alvast "compleet" te vouwen en dan in een keer om te kunnen doen. En die eerste maanden is nog geen nachtluier nodig, omdat je met voedingen toch wel verschoont. 

Ik zou je aanraden om eens bij een wasbare luierhandel op consult te gaan, zodat je kan zien welke systemen er allemaal zijn en wat je zelf het fijnste vindt werken. 

Ik vind het zelf helemaal niet moeilijk. Aan de commode hangt een grote wetbag waar we een dag of 3 luiers in verzamelen. Als die vol zit, is dat precies 1 was. Op 60 graden met extra spoelen in de machine, alle binnenluiers in de droger en de broekjes even ophangen, klaaar! 
Poep vangen we op op een popolini inlegvel. Als ze niet gepoept heeft was je die gewoon mee. Dus geen vieze poepluiers met de hand uitspoelen (op de incidentele diarree luier na). Weken in een emmer is slecht voor de luiers, dus niet doen. 

Opa en oma's waren eerst sceptisch, want die dachten aan die ouderwetse dingen. Maar toen ze het in de kraamperiode gezien hadden, waren ze ook enthousiast over de vooruitgang. Kraamzorg deed gewoon mee, we waren niet de eersten. Opvang werkt ook mee, zolang we gevouwen luiers meegeven. Daarom hebben we een paar overbroekjes extra. Ik heb 3 kleine wetbags om vieze luiers onderweg in te bewaren. Stinkt en lekt niet. 

De luiertas moest wel iets groter zijn, en broekjes en rompers ook. Want de luiers zijn dikker dan wegwerp. Het is verder niet slecht voor bewegen ofzo. Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat heupen van kinderen in wasbare luiers minder vaak problemen hebben. Het komt omdat de heupen wat meer gespreid gehouden worden doordat het dikker is. 

In de zomer fungeren de overbroekjes dubbel als leuke korte broek. :)

Terug
Bovenaan