Uitgerekend April 2022

Oh en de investering was incl newbornpakket wel veel geld in een keer. Maar als ik dat naar 2,5 jaar uitreken naar een maandelijks bedrag, dan is het met 1 kind ongeveer net zo duur als wegwerp. (met kruidvat eigen merk ofzo misschien iets duurder). Dat is incl waskosten. Wij gaan voor de tweede weer deze luiers gebruiken, en vervangen enkel de overbroekjes overdag, want dat elastiek is echt wel minder geworden. Zelfs incl die nieuwe investering weer, zijn we dan verreweg goedkoper uit dan 5 jaar wegwerp kopen.

ik was zelf wel nieuwsgierig of het verkooppraatje klopte, over dat het goedkoper is. Bij 2 kinderen wel, en bij 1 kind maakt het dus niet zoveel uit. 

Nu hebben wij dus wel een newbornpakket, en hebben we meer vouwluiers en overbroekjes dan wordt aangeraden. Dat moet ik er wel bij zeggen.

Lewis, dankje voor de uitgebreide info! Ja, we hadden ook al eens een inschatting gemaakt wat betreft de kosten en kwamen voor 1 kind idd op ongeveer dezelfde prijs uit. Nu willen we het niet zozeer doen voor het geld, maar meer voor het milieu. Ik heb zelf namelijk ook al wasbaar maandverband en ben daar echt heel tevreden over! Ik ga nog eens wat dingen erover opzoeken en dan jouw info er ook bij houden, dankje!

Leuk, succes!

wat ik me trouwens wel nog bedacht: op vakantie gebruiken we soms wel wegwerp. Dat hangt een beetje af van waar we op vakantie gaan. Als het een huisje met wasmachine is, dan gaan de wasbare mee. Maar laatste keer was er alleen een gemeenschappelijke in het hoofdgebouw. Opzich kon dat ook, maar ik wilde het risico niet lopen dat die net in gebruik was als ik de luierwas echt moet doen. En als je in een B&B zit ofzo, dan is wassen niet echt een optie. Buren hebben ook wasbaar, en tijdens hun 3 weken backpacken hebben ze ook wegwerp gebruikt. 
Maar verder nooit van ons geloof gevallen haha! Wij vinden het ook fijn voor het milieu ja. 

Ook wij zijn ons ana het oriënteren op wasbaar en wasbare billendoekjes. Bij nappys kun je een consult plannen. Dat wil ik nog gaan doen. Even een vraagje. Ik zie dat die bamboozle luiers enkel met klittenband bestaan. Nu zou mijn voorkeur uitgaan naar drukknoopjes omdat ik lees dat klittenband sneller verslijt. Hoe ervaar jij dit Lewis?

En beter voor een luier met daarover een overbroekje of zo'n SIO?
Wordt het niet heel dik van een luier met overbroekje zoals die van bamboozle?

Debb, ja, ik neig zelf ook eerder naar drukknoopjes ivm slijten, maar heb ook al ergens gelezen dat kindjes op een gegeven moment sneller de klittenband zelf kunnen open krijgen, dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar de ervaring. Ik neig zelf eerder naar z’n snapin systeem voor overdag en uiteindelijk als het nodig is de nachtluiers als voorgevormde luier met overbroekje. Ik had toevallig op Kaatje Katoen daar een pakket voor gevonden, die dat ook zo deden. Dus dat je voornamelijk van die inleggers gebruikt en dan eventueel op den duur voor de nachten de voorgevormde luiers. Wat betreft die consulten vindt mijn vriend dat maar raar, dus die trek daar nog niet zo heen en vond dat hij op internet ver genoeg kon komen met info lezen….
Lewis, wat betreft dat op vakantie gaan, heb ik inderdaad ook al over nagedacht om dan wegwerp te pakken, als er geen wasmogelijkheid is. Hetzelfde met verbouwing van onze badkamer. Waarschijnlijk lukt dit niet meer voor de bevalling, dus dat moet erna, maar de wasmachine staat dus op de badkamer... Dus ook dan wordt het een paar weken wegwerp, jammer genoeg, want mijn moeder zal niet zo blij worden van elke 2/3 dagen poepluiers te moeten wassen ??

Er zijn zoveel verschillende systemen en je hoeft ook niet het overbroekje en de binnenluier van hetzelfde merk te gebruiken. Ik kan een consult, of in elk geval een winkelbezoek erg aanraden hoor. 
Mijn grootste miskoop was eigenlijk 4 all in one luiers. Dacht handig voor de opvang. Maar die lekten dus wel af en toe door. Terwijl ik nog nooit een lek heb gehad met de tweedelige systemen. Zelfs niet van een spuitluier of in de nacht. 
Het pakketje om de billen is sowieso dikker dan wegwerp. Maar dat ligt vooral aan de binnenluier. Wij hebben over de Totsbots altijd Mother Ease Airflow broekjes gebruikt, en die zijn superdun. We gebruikten ze voor de nacht tussen 4 mnd en anderhalf jaar. Maat 2. Onze dochter is echt groot. En ze werden gewoon te klein. Klitteband werkt nog prima, maar de elastieken gingen stuk. Ik heb dus recent wel een andere echte nachtluier in maat XL aangekocht en een maatje groter van dezelfde overbroekjes. Zoals het ernaar uit ziet heeft dochter 2 daar tzt ook wel weer lol van. Die is ook nu al groot, haha! 
De dagluiers overbroekjes zitten nog prima. Maar die hoeven ook over een minder dik pakket heen dan over een nachtluier. Deze zijn wel met drukknoopjes. Maargoed ik vind het klitteband niet echt slijten. En als er een overbroekje met drukknoopjes overheen zit, hoef je je over open maken ook geen zorgen te maken. 

Overdag is onze combi Close Popin broekjes met drukknoopjes met Lulu nature inleggers die je in 3 vouwt en dan in het broekje legt. 
Voor de nacht hebben we nu Lulu Nature Dodo Bamboe, maat L en voorheen Totsbots Bamboozles, maat 2 (wel een extra inlegger). Beiden met Mother Ease Airflow overbroekjes. Eerst L en toen XL. Die grotere maat is alleen nodig als je een erg grote dreumes hebt straks. En de Lulu nachtluier is met drukknoopjes en ook een maat kleiner te krijgen. 
In alle luiers leggen we een inlegvel van Popolini. Die was je dus mee als er geen poep in zit en anders gooi je de poep extra makkelijk weg met dat vel. 
Ons newborn pakket is van Milovia. Maar die zijn gestopt. Deze kunnen we nu weer een paar maanden gebruiken. Want de meegroeiluiers zijn de eerste maanden wel heel erg groot vond ik. Maar het is niet noodzakelijk. 

Hier een peuter met waterpokken... jeetje wat een ellende is dat zeg! Zo zielig! En kan er zo weinig aan doen. Dus niet geslapen hier vannacht. Hier al ervaringen met waterpokken? Ik las wel dat het alleen gevaarlijk is tijdens het 1e trimester in de zwangerschap, die zijn we gelukkig dan al voorbij. Maandag toch maar even de vk bellen. Ben wel 'blij' dat ze het nu al heeft gehad, en niet straks met een new born.

Terug
Bovenaan