[quote quote=10163954]Ladies, Even een vraagje van mij. Ik voel me best wel ‘overwhelmed’ met alles wat ik moet uitzoeken en regelen de komende tijd. [/quote]
Hoi Kim-keertwee. Wij hebben bij de eerste de kraamzorg wel al vrij vroeg aangevraagd, direct na de termijnecho. Je moet dit uiterlijk voor 16 weken doen, dus je hebt er gelukkig nog wel de tijd voor! Met alle andere zaken waren wij de vorige keer echt super laat. Wij hebben serieus met 32 weken pas onze kinderopvang uitgezocht en ons kind daar ingeschreven (ben met 38 weken bevallen) en gelukkig gingen ze net in januari met een nieuwe groep starten waardoor wij terecht konden. De meeste mensen doen dit blijkbaar al rond de 20 weken (wisten wij veel, toen). Het scheelt dat onze eerste nu al op de kinderopvang zit, dus de tweede schrijven we nu iets eerder in - maar die gaat gewoon naar dezelfde opvang waar ze al weten dat ik zwanger ben. Hier heb ik de tip gekregen om kraamzorg dit keer echt meteen na de termijnecho aan te vragen, omdat ik natuurlijk in augustus moet bevallen. Blijkbaar zijn er hier in de buurt veel uitgerekend in augustus en je zit dan in de vakantietijd, waardoor kraamzorg op tijd geregeld moet zijn. Bij de organisatie waar wij onze kraamzorg aanvragen, kun je gewoon online inschrijven, dus dat is in 10 minuutjes gepiept.
Wat betreft verlof, daar ben ik ook wat lakser in geweest de vorige keer. Nu moet ik zeggen dat ik me op het eind goed voelde en dus gewoon 4 weken van te voren (wat 'normaal' is) met verlof gegaan. Mijn tijdelijke contract liep al eerder af, wat niet verlengd werd, waardoor ik uiteindelijk 3 weken langer verlof heb gehad (hè, wat vervelend nou), maar dus 3 weken officieel in de werkloosheidswet heb gezeten voordat mijn verlof in ging. Volgens mij kun je met je verlofdata nog best lang wachten, ik meende dat ze dit uiterlijk 4 weken van te voren willen weten bij het UWV - maar dat kun je ook eventueel nog opzoeken. Op je werk is het misschien wel handiger om het eerder uit te zoeken en te bespreken, maar dat hoef je echt nu nog niet te doen. Als ze maar genoeg tijd hebben om vervanging te zoeken (mocht dat nodig zijn). Succes met alles!
P.S. Wij hebben vanmiddag de termijnecho! Zo leuk om ons druifje weer te zien. Afgelopen vrijdag hebben we thuis het hartje al gehoord (10+5 was ik toen), wij hebben van de vorige zwangerschap nog zo'n doppler thuis liggen. Kon het niet laten, whaha.