Uitgerekend in December 2016!

Ik ben nu 31 weken zwanger en begin ook langzaamaan wat meer kwaaltjes te merken. Net een tikkeltje misselijk gevoel, bewegingen van m'n zoon worden iets pijnlijker/voel alles veel beter, vaker plassen. Heb alleen last van mijn rug als ik te fanatiek heb schoongemaakt/geklust. Dan slaap ik daar ook lastiger door, maar verder kan ik nog goed doorslapen gelukkig.. Ik gok dat hoe meer je (nog) werkt, hoe meer kwaaltjes je ervaart? Op onze cursus wordt ook regelmatig gezegd goed te rusten nu naar de aanloop van de bevalling (wat ik overigens steeds spannender vind).. Ik ben als de dood voor een knip  of veel te heftige pijnen die ik niet kan 'overwinnen' tijdens de thuisbevalling -.-

@KIimsie Haha dat vaker moeten plassen heb ik hier ook wel. Al klopt het vaak niet in mijn geval. Ons mannetje ligt nu al een aantal weken met het hoofdje naar beneden en soms weet hij net met zijn hoofdje op mijn blaas te duwen waardoor ik denk dat ik naar de wc moet. Daar aangekomen is het vals alarm...

Wat betreft het werken en ervaren van kwaaltjes zul je wel gelijk hebben inderdaad. Toch is het moeilijk om soms bewust rustig aan te doen. Vooral op momenten dat je je helemaal goed voelt/actief en je natuurlijk pas pijn/ongemak gaat ervaren wanneer je al weer teveel bent bezig geweest. Juist die momenten gebruik ik om snel even het huis aan de kant te maken, boodschapjes te doen etc. Gek hoe dat soort dingen gewoon vermoeiend kunnen zijn terwijl we in principe jonge sterke vrouwen zijn :p

Wat betreft de bevalling wordt ik eigenlijk steeds kalmer. Misschien is dit wel ontzettend naïef hoor... Maar op de cursus hypnobirthing die ik volg klinkt de uitleg/theorie achter het ervaren van de pijn erg logisch en het verminderen ervan ook. In principe komt het erop neer dat wanneer het zover is en de weeën beginnen je juist zo ontspannen mogelijk moet blijven. Zo heeft je lichaam de mogelijkheid om endorfine aan te maken. Dit werkt pijnstillend en kan even sterk zijn als morfine als ik me niet vergis. Gebeurt juist het tegenovergestelde, dat je gestresst/gespannen wordt zodra je weeën krijgt, dan zal je lichaam (vanuit een oerinstinct) denken dat je in gevaar bent.  Hierdoor probeert je lichaam je kleintje te beschermen door vooral niet verder te ontsluiten. De weeën gaan ondertussen gewoon door en zijn daardoor veel pijnlijker. In theorie is het dus heel makkelijk, gewoon ontspannen blijven. In de praktijk is dit waarschijnlijk een stuk lastiger, maar als je er op dat moment bewust bij nadenkt hoe je reageert op wat er gebeurt is het misschien makkelijker om rustig te blijven.

Maar goed, hoe goed/geruststellend de theorie erachter ook mag zijn, blijft ook hier spannend nog hoe het in de praktijk zal gaan. Heb geen idee wat ik uiteindelijk kan verwachten natuurlijk. Wel hoop ik door voor een thuisbevalling te kiezen me wat meer op mijn gemak/ontspannen te kunnen voelen. Misschien zelfs en film op te zetten ofzo om het zo relaxed mogelijk te maken :p

@ Wendy P: ik start vanavond ook met een 1e les van hypnobirthing. Het zijn 5 lessen en na lang twijfelen (en het al volgen van een cursus), wilde ik dit tóch nog proberen. Schijnt perfect aan te sluiten op de thuis/bad bevalling, hoop alleen dat ik niet hetzelfde krijg als bij de cursus samen bevallen maar echt wat meer 'ontspannings' technieken. Had/heb jij ook 5 lessen? Hopelijk kan ik daardoor ook kalmer en met meer vertrouwen naar de bevalling toeleven.

Nou, hopen dat de kwaaltjes een stuk minder worden als het verlof begint dan :)

dat hebben ze op mijn cursus ook gezegd en dat heeft mij ook relaxter gemaakt wat betreft de bevalling: gewoon zo ontspannen mogelijk zijn. Weet alleen niet hoe dat tijdens de bevalling zal gaan :p

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die met kwaaltjes rondloopt :).

Ik ga morgen met de gynaecoloog overleggen hoe verder. Maar de kans is inmiddels groot dat ik 6 weken van tevoren met verlof ga. Dat is al over drie weken!! Jeetje, wat dichtbij dan ineens.

Die bevalling komt dus ook langzaam dichterbij. Vorige week voorlichting gehad in het ziekenhuis over bevallen en de verlos- + kraamkamers bezocht. Nou, mijn man weet nu een beetje hoe die kleine eruit komt. Instant-respect :). Maar ik ga een geboorteplan maken. Niet groot, maar wel mijn wensen. Ik wil het namelijk gewoon over mij heen laten komen. Maar ik ben ook niet iemand die het per se zonder pijnstilling wil doen. Als het zeer doet, wil ik er iets voor! ;-) Maar aan de andere kant wil ik ook graag de baarkruk proberen. Of dat kan met verdoving, geen idee. Ook iets voor een afspraak met de gynaecoloog.

Maar het leuke is dat het buikje groeit, de babykamer bijna af is en de kleine zich wel lijkt te vermaken in mijn buik :). Dat maakt alles goed.

@Kiimsie Bij mijn cursus heb je twee avonden cursus van +/- 2.5 uur per keer. Daarnaast heb ik een digitaal cursusboek en een website waar ik kan inloggen om hypnosesessies en uitlegvideo's te bekijken/downloaden. (is de cursus van Mucha Mama in mijn geval) De eerste avondles hebben wij een aantal weken geleden gehad. Het was wel even wennen in het begin omdat het een beetje zweveriger over kan komen dan hoe de meest mensen er tegenaan kijken in onze samenleving :p. Maar als je eenmaal bezig gaat met de ontspannings- en ademhalingsoefeningen samen met je partner merk je al gauw dat het inderdaad wel ontspannend werkt. Daarnaast vinden zowel ik als mijn man het heel fijn dat we al een beetje op elkaar afgestemd worden zo voordat de bevalling zo ver is en hij ook weet wat hij voor mij kan beteken op dat moment. Anders wordt het zo'n "verloren puppy" idee :p

@Zwangere 22-er Dat is hem inderdaad, het klinkt zo logisch maar is in de praktijk iets waar je echt heel bewust hard je best voor moet doen op dat moment denk ik. En zelfs als dat niet lukt, aan het einde van de dag is de bevalling niet voor eeuwig en moeten al onze kleintjes er toch echt uiteindelijk uit. Hopen dat we alle pijnlijke en vervelende momenten dan snel vergeten :)

@Manon-77 Inderdaad wel verstandig dat je het meer ziet als wensen. Hier hetzelfde, ik weet hoe ik het graag wil, maar lukt dat niet dan zien we wel hoe het gaat en komt het ook vast goed. Betreft de pijnstilling en de baarkruk weet ik ook niet of het kan. In het geval van een ruggenprik zit je volgens mij sowieso aan bed gekluisterd maar met ander andere vormen van pijnstilling die je niet compleet verdoven is het misschien wel mogelijk. Wel goed om uit te zoeken inderdaad wat je nog voor keuzes hebt zodra je kiest voor pijnstilling.

Ook ik ga een plan maken inderdaad, met wat wensen. Gewoon een A4, niet te veel. Wil toch graag dat mensen rekening met me houden als dat mogelijk is :). Alles zeggen wat ze doen bijvoorbeeld, lijkt mij rust geven. En dat ik borstvoeding wil gaan geven en dat de kleine graag snel aangelegd moet worden van me :) als het kan tenminste.

Ik kan pas 21 november naar een open dag, veel te laat voor m'n gevoel :(. Maar het mag officieel pas na 25 november komen dus ben ik toch nog op tijd.

Manon, ik ga ook over 3 weken al, 6 weken van te voren. Lekker idee toch wel he :) dan lekker in m'n schulp kruipen en ontspannen. Wel veel zin in!

@ Wendy P: Ooh, 2 avonden maar! Wij krijgen 5 lessen, gok van ongeveer 2 uur want zolang waren we gister bezig. We hebben het boek 'Hypnobirthing: The Mongan Method' meegekregen inclusief audio CD en 31 geprinte a4tjes met 'huiswerk'. Dat digitale deel bij jouw cursus lijkt mij wel fijn, dat je gewoon kan inloggen, video's kan kijken e.d. Spreekt toch meer aan dan een boek. Ik was ook bang dat het zweverig zou zijn, vooral voor mijn vriend. Maar dat viel eigenlijk hartstikke mee, het zijn toch wel logische dingen en ik kan me best vinden in bijv. visualiseren van een goed verloop van de bevalling en het lekker aanmaken van veel endorfines :p

@ Manon 77: wat fijn dat de babykamer bijna af is! Bij ons is dat nog láng niet het geval. Mijn schoonvader en vriend willen zelf de radiatorkraan vervangen zodat we de temperatuur digitaal kunnen gaan regelen, maar tot nu toe lukt het nog totaal niet. Heb zelf zoiets van: waarom laten we niet gewoon iemand komen die er verstand van heeft en het gewoon goed en snel kan fixen? Maarja, dan stap je op tere mannen zielen volgens mij, dus bij dat voorstel krijg ik een boze reactie . :p

@ Zwangere 22-er: wel goed denk ik om alles op 1 a4tje te kunnen knallen, ik heb meerdere pagina's haha.. Mocht je in het ziekenhuis bevallen, dan kreeg ik gister de tip dat sommige mensen dat op de monitor plakken zodat iedereen die in je kamer komt er niet omheen kan (ook als het team wisselt van dienst bijv.). Geen idee hoor, misschien wel een handige tip. :)

Terug
Bovenaan