Vaccinatie

Mama poekie,

Het voelde voor mij niet goed om een prik te nemen terwijl ik een kleine in mn buik had. Na zijn geboorte heb ik wel laten vaccineren en ja of de ene prik nou een maand eerder is of niet ik heb liever dat ik zie of er iets gebeurd door zo een vaccinatie ipv dat hij nog in mijn buik zat en niet wist wat het deed. Het was dus echt puur mijn gevoel op dat moment.

[quote quote=10459061]BA bij mij ging dit precies hetzelfde ze heeft zeker niet gezegd dat ik hem moet nemen. Het is ook niet denk ik het probleem dat je van het prikken ziek wordt, maar je weet de gevolgen niet voor je ongeboren kindje daar is nog te weinig over bekend in dit stadium. Zelf overweeg ik het nog een keer rond de 25 weken wie weet hoe de wereld er over 13 weken ruim 3 maanden dus eruit ziet.[/quote]Ja precies ik vind het ook gewoon een eng idee dat je niet weet wat de gevolgen voor je baby is. Vooral ook omdat er gezegd wordt dat de COVID vaccinatie nog steeds in een test fase zit tot 2023??
Dus mij nog niet gezien. Mijn omgeving neemt de vaccinatie wel al maar ik neem geen risico met een kleine in mijn buik.
Precies er veranderd elke week wel iets dus wie weet wat er tot dan allemaal komt en gaat.

@wolkjes https://www.ad.nl/nieuws/zwanger-en-corona-dan-loop-je-meer-risico-om-op-ic-te-belanden-maar-sta-je-achteraan-voor-vaccin~aa02e406/
Het is gewoon een regel dat intuberen niet gedaan wordt bij vrouwen die voorbij de 28weken zwangerschap zijn.

Zie het zo, laten vaccineren voor Corona voelt misschien niet prettig, want wat doet het met je ongeboren baby? Maar ook door het oplopen van Corona is het niet duidelijk wat de gevolgen voor de baby (en jezelf) zijn. Er zijn mensen die een ‘mild’ verloop van Corona hebben, maar nog lang met klachten lopen: kortademig, hoge hartslag bij minimale inspanning, moe enz.

Het is dus gewoon een rot tijd. Want achteraf weet je pas of je echt het beste gedaan hebt.

Voor mij voelt het zo: ik weet niet 100% zeker of ik een besmetting kan voorkomen. En dan heb ik liever een vaccin wat inmiddels een redelijk gecontroleerd verloop heeft (al vele zwangere vrouwen zijn ons voor gegaan). Dan een besmetting waar ik niet van weet hoe mijn lichaam, en dus ook de baby erop gaat reageren.

ja ik probeer ook wel zo te denken...
zouden ze overal ter wereld zwangere vaccineren, baby's risico laten lopen ??
en idd hoe een besmetting verloopt kan je ook niet garanderen...
pfff zucht

@ KarenvV,
Bedankt. Ik moet eerlijk opbiechten dat ik het nieuws een beetje langs mij heen heb laten gaan de laatste tijd. Maandag ben ik 28 weken en ik merk toch dat mijn longen minder ruimte krijgen. Ook om ons heen doen mensen steeds minder voorzichtig dus ergens voelt het wel prettig om een vaccin te krijgen… het idee dat de baby gehaald word als ik op de ic beland vind ik erg onprettig.

https://www.oudersvannu.nl/commercieel/wat-je-als-aanstaande-ouder-wilt-weten-over-het-coronavaccin/
Dit kreeg ik gisteren door gestuurd en alles samen zet het mij toch aan het denken…

Ik zie het zo:

Van zowel een Corona besmetting als het vaccin weten we de uiteindelijke effecten niet voor de ongeboren baby. Nog niet mogelijk geweest te testen. Ik hou me dus ook niet bezig met wat er al wel getest is, want voor mij zijn die resultaten niet relevant, ze geven met geen antwoord op mijn werkelijke vraag.

Dus ik moet zelf die vraag naar waarde inschatten, en dat is voor mij simpelweg een kansberekening.

Als ik kies voor het vaccin, kies ik voor een 100% garantie mijn kindje bloot te stellen aan een mogelijk negatief effect. Hoe groot die kans op dat effect is, weet niemand.
Als ik kies voor geen vaccin, kies ik voor een kans van X% (geen idee hoe groot, maar we zijn 1,5 jaar verder en ik ben nog niet besmet geraakt. En nu zijn steeds meer mensen gevaccineerd, dus die kans wordt alleen maar kleiner) om besmet te raken, en daarna een kans van 4% op de IC te belanden met ernstige klachten. De kans om mijn kindje via die weg bloot te stellen aan een mogelijk negatief effect, wordt dus verkleind door het feit dat ik 1) eerst besmet moet raken, en 2) bij die 4% moet horen.

Als je mij zou vragen mee te doen aan een loterij, waarbij ik eerst geselecteerd zou moeten worden (wat dus nu in 1,5 jaar nog niet is gelukt) en daarna bij 4% zou moeten horen om tot de prijswinnaars te horen, zou ik daar niet heel veel geld voor over hebben. ?‍♀️

Het is maar net hoe je ermee om gaat.

Ik ben nu 25 weken en ik wacht met mijn vaccin tot na de bevalling.

Mooi en duidelijk verwoord CoVo, dat geeft mij weer het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt om na mijn zwangerschap te vaccineren. Ben inmiddels 36+4, dus mijn 2e prik zou dan ook of net voor of net na de bevalling ingepland zijn, dat zag ik sowieso al niet zo zitten. Maar ook ik heb Corona 1,5 jaar buiten de deur weten te houden. Was ook soms wel spastisch voorzichtig ivm medisch traject, dus wilde geen enkel risico lopen. Het is nu wel wat lastiger, omdat ik om mij heen merk dat men veel makkelijker wordt en zelf dus extra alert moet blijven in deze laatste weken. Gelukkig hoef ik niet zo lang meer ?

Ik begrijp wel dat wanneer je nog pril zwanger bent de keuze lastiger is om het wel/niet te doen. Er is gewoon nog niet zoveel bekend over eventuele gevolgen voor het ongeboren kind. Wanneer je zelf in een risicogroep valt of door werk grote kans op Corona hebt, dan zou ik me denk ik wel tijdens de zwangerschap hebben laten vaccineren.

Terug
Bovenaan