voedingsschema

quote: Anoniem reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-02-2005 12:26:03'));

Hoi Anoniem...
Wat doet je kindje in de tijd van groente tot de laatste fles?

Hallo,

Mijn dochtertje is 16 weken en ik  wil beginnen met bijvoeding, waar kun je het beste mee beginnen met pap of met fruit? (ze krijgt nu 5 flessen van 180 cc).En wanneer kun je dit het beste doen, gelijk na een fles of moet er wat tijd tussen zitten?
Graag jullie ervaringen.

Groetjes

Ik heb een tweeling (2 meisjes) van bijna 6 maanden  die nu 'op het volgende schema zitten':
08.30 uur: flesvoeding 150 ml.
12.30 uur: flesvoeding 150 ml.
16.00 uur: fruithapje
17.30 uur: flesvoeding 180 ml.
22.00 uur: flesvoeding met nutrix 210 ml.

Nu zijn het redelijke goede drinkers en gaat het merendeel van de fles er meestal ook gewoon in. Maar nu wil ik eigenlijk graag de laatste voeding laten vervallen. Kan dat zomaar en hoe moet ik dan de rest van de dag 'indelen'? Mag ik al fruit én groente gaan geven? Wij wonen in Spanje en soms is het gewoon wel erg handig om eens nederlandse tips te ontvangen. Met name omdat de Spanjaarden het hebben van dikke baby's als een vorm van welvaart zien en zij dus de kleine kindertjes zoveel mogelijk vol stoppen.

Ik verneem graag jullie reacties.

Zonnige groeten,
Janet.

Hoi Janet,

Ik denk dat je de laatste fles wel kan laten vervallen. Youri is 4 maanden en krijgt ook 4 flessen, maar wel 4 van 210 cc en in de laatste fles Nutrix. Daarnaast krijgt hij 's ochtends fruit en 's avonds groenten (soms met een danoontje start erbij).

Ik zou eerst beginnen met het introduceren van groenten en misschien moet je de andere flessen iets meer geven. Ik heb de indruk dat je vrij weinig geeft.

Je zou dan misschien het beste het fruithapje 's ochtends al geven, bijvoorbeeld om 10 uur of 10.30 uur. En dan je derde flesvoeding iets vroeger, in de plaats van het fruithapje. Dan kun je tegen 18.00 uur groente geven.
En waarom zou je niet proberen de laatste fles wat vroeger te geven, bijvoorbeeld om 20.00 uur? Dit heb ik twee weken geleden ook gedaan bij Youri. Dit ging prima en nu slaapt hij lekker van 21.00 uur tot 7.00 uur. (Misschien nog langer, maar dan moet ik er uit)

Je moet gewoon proberen. Lukt het niet, dan ben je zo weer terug omgeschakeld naar het oude. Maar mij is wel al gebleken dat  de meesten  vrij makkelijk een ander schema aannemen.

Succes!

Groetjes,
Maike

Hallo vaders en moeders,

Ik heb net alle vragen en reacties eens gelezen omdat wij onze dochter Kris van 4 1/2 maand steeds wakker moeten maken voor de laatste fles. Ik ben de  BV aan het afbouwen en nu hebben we vandaag voor het eerst de laatste fles weg gelaten. Het is 04:37 en ze slaapt nog, alleen ik niet meer, haha.
Voor alle moeders met bv: ik heb Kris een flesje na de BV aangeboden en zo werd de nachtvoeding steeds later en was het uiteindelijk pas 7:30 voordat ze kwam.  
succes

mijn zoontje is nu bijna 16 weken. zijn voedings schema is als volgt

07:00 fles 180 cc
11:00 fles 180 cc
15:00 fles 180 cc
19:30 fles 180 cc
23:30 fles 200 cc (verdikt met nutriton of rijstebloem)

ik ga binnenkort starten met fruithapje maar hoe moet ik dat doen. ik weet dat het het handigst is tussen twee voedingen door maar moet ik dan voedingen op gaan schuiven of gaan minderen in hoeveelheid?? hij groeit nu al erg hard. zo'n 700 a 800 gram per 14 a 16 dagen.( teveel dus) maar kwa heoveelheid voeding is er niks geks aan de hand.

Voedingschema moet je op kind zelf aanpassen omdat elk kind toch weer anders is.

Mijn dochter wou al heel snel na  vier flessen per dag maar omdat ze toen nog zo jong was moest ik wachten tot dat ze  2 maanden was maar dan moet je wel meer voeding gaan geven  per fles om aan de hoeveelheid te komen. Vanaf 5 maanden ben ik weer terug gegaan naar 200 cc per fles. Nu  met 6 maanden heb ik  Derde  fles gesplitst in 2 flessen van 100cc. Bij mijn oudste  heb ik ook gedaan vanzelf ging hij naar drie flessen per dag en toen naar twee flessen per dag hoe ouder dat hij werd hij begon het meer als drinken te zien in plaats van eten.      

Mijn dochter is nu 6 maanden en  op dit moment  is  voedingschema zo maar kan het kan zo weer veranderen ligt aan haar en haar behoefte wat zij nodig heeft.Ze gaat s'avonds 18.30 en 19.00 na bed dat is tevens haar laatste voeding tot de volgende dag 07.00.

Haar eerste   fles 200cc   07.00
09.00 krijgt een fruithapje
ochtendslaapje
11.00 fles 100cc
12.00   krijgt nog wat fruit.
Middagslaapje
15.00 fles 100cc
16.30 en 17.00 warm eten en fruithapje
18..15 18.30 laatste fles 200cc.

Fruithapje verdeel ik overdag heen ik geef het niet 1x ze vindt heerlijk.

Succes

hallo iedereen,
Ik heb zojuist een lange reaktie getikt die volgens mij niet verstuurd is. Geen tijd voor een nieuwe, maar wil wel even kwijt:
niemand heeft het over hoe aktief de kinderen zijn en volgens mij maakt het nogal een verschil uit. Mijn kind (Pim, 10.5 mnd) is erg sterk en aktief (kroop met 4.5 mnd, liep langs het meubilair met 6 en liep los met 8.5 mnd).
Laat je niet gek maken en vertrouw je instinct. Routine ontstaat vanzelf, kinderen geven zelf aan hoeveel/wanneer ze willen eten.
Geniet van je kind!

Terug
Bovenaan