We gaan ervoor, part III

Hoi Yvonne,
Even over hoeveel dagen je nog gaat werken als de baby er is. Ikzelf werk nu ook nog fulltime en ga straks 3 dagen werken. Dat lijkt mij wel prettig. Ik zit in de gelukkige omstandigheid dat we ons dat financieel gezien kunnen veroorloven. Manlief gaat ook een dagje minder werken voorlopig.
Maar dat is voor iedereen anders. Je schrijft zelf al dat je het geld hard nodig hebt. Het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd om meer dagen thuis te blijven. Je moet gewoon doen wat voor jullie het beste is. Natuurlijk moet je genoeg tijd vrij maken voor je kindje, maar je moet het ook allemaal financieel rond krijgen. Voor andere mensen is het altijd heel makkelijk oordelen over zoiets. Niets van aantrekken. Laat ze maar lekker denken wat ze willen en intussen ga je gewoon lekker genieten van je zwangerschap en straks van jullie kindje!

San, over de combinatietest. Wij hebben dat niet laten doen. Onze redenering was een beetje als volgt. Stel dat er een verhoogde kans op Down uitkomt, wat doen we dan? Als we geen vervolgonderzoek willen, dan kunnen we net zo goed de combinatietest ook al niet doen. En als we wel een vervolgonderzoek willen en daar komt uit dat het kindje inderdaad Down heeft, wat dan? Voor ons beide was het eigenlijk heel duidelijk dat we de zwangerschap dan toch niet zouden afbreken. Dus wat ons betreft had het helemaal geen zin om die combinatietest te doen.
Dit is voor iedereen heel anders. Sommige zouden er wel voor kiezen om de zwangerschap af te breken. En anderen willen gewoon graag van tevoren iets beter weten waar ze aan toe zijn. Voor sommige mensen is het een hele opluchting om te horen dat er echt maar een hele kleine kans is, waardoor ze zicht veel beter voelen. Dat is voor iedereen heel persoonlijk. Ik denk ook niet dat je hier een verkeerde keuze in kunt maken. Mijn advies: Je helemaal niets aantrekken van wat andere mensen ervan denken, maar het er eens  uitgebreid met je eigen man over hebben. Bedenken wat de gevolgen kunnen zijn en hoe je daarover denkt en hoe je daarmee om wilt gaan. Jullie tweetjes. Dan kun je denk ik het beste een beslissing nemen over of je het wel of niet wilt laten doen. Wat je ook beslist, succes ermee, meis.
Enne, gefeliciteerd nog met de goede echo. Hopelijk kan het genieten nu een beetje gaan beginnen.

Miep
21w2d

Goedemorgen dames,

Hier gaat ie al iets beter. Vannacht heerlijk geslapen en werd pas wakker toen de wekker ging. heb nog steeds weinig eetlust maar das alleen maar fijn. Hoop t weekend beetje bij te kunnen tanken. Heb in ieder geval niet zo'n last van mn bekken gehad gisteravond, ben weer lekker in bad geweest.

San: Van harte met je superecho meid!!!! heb je helemaal geen succes gewenst, sorry! 9 weken en 1 dag volgens je berekeningen, is dat de dag van DE daad of heb je toen je ei gevoeld? Bij mij was mn eisprong namelijk ook een dag na DE daad, misschien dat dat het is? En anders is 1 dagje te overzien gelukkig.
Ben het helemaal met Miep eens over de combinatietest. Wij hadden ook het gevoel dat als de kans hoger zou zijn, we het kindje niet weg zouden laten halen en de test daarom niet nodig vond. Ook zei de gyn dat ie het - als hij ons was - niet zou doen ivm gezondheid, leeftijd en geen verhoogde risico's in de familie. Maar er zijn folders over, kun je via de vk krijgen en op internet is er uiteraard veel te lezen. Goed met je man over hebben, is helemaal jullie keuze!

Yvonne: idem, ben het weer met Miep eens. Als jij 4 dagen gaat werken dan is dat jouw keuze. Laat je door niemand iets aanpraten! Ik ga 3 dagen werken, ik vind dat de max en betekent uiteraard dat we vanaf juli meer op de centen moeten letten. Slecht hebben we het niet maar er komen kinderopvangkosten bij en er komt minder salaris binnen. Maar dat heb ik er voor over. Is helemaal aan jou / jullie meid! Sommige stellen kiezen er ook voor om beiden 4 dagen te gaan werken, mss is dat een optie?

Marieke: meid take it easy! Steken, waar? Nog steeds bij je lies? Misschien heb je de vk al lang gebeld, hopelijk kan ze je gerust stellen. En hoop voor jou dat je vader mee kan naar Amsterdam voor dat examen, anders ga jij je straks nog drukker maken om de heen- en trugreis dan om dat hele examen....
Zo te zien ben je goed bezig met studeren, goed man!! Laatste examen dus? Nog bedankt voor je lieve smsje...

Laura: gaaf hoor die kavel, helemaal leuk dat project lijkt me. Jammer van de collega maar aan de andere kant: je hoort ook wel eens dat het fout gaat.
Balen van je ongi, verdorie!!!

Meiden ik ga aan t werk...

Greets Janneke

Goeiemorgen meiden,

Ik heb jullie advies opgevolgd en een afspraak gemaakt bij de huisarts! Op 21 januari dus het duurt nog even, maar dat heb ik zelf voorgesteld omdat manlief dan ook mee kan.En dat vind ik wel prettig.

Ik blijf hier wel schrijven, maar ben ook een ander topic gestart bij "Als zwanger worden langer duurt". Vind het wel prettig dat ik daar meiden tref die hetzelfde hebben meegemaakt of met hetzelfde worstelen. Wie weet doe ik daar goede ideeën op!

Ga nu weer snel aan het werk.....

Fijne dag allemaal!
Liefs Laura

Hoi allemaal!

@San: gefeliciteerd met je goede echo! Mooi dat het kindje goed gegroeid was, nu gaat het vast goed. Over de combinatietest: die heb ik met al mijn zwangerschappen laten doen. Ten eerste omdat het fijn is om rond de 12 weken weer een uitgebreide echo te krijgen, daar kunnen ze al veel afwijkingen zien en kom je met de 20 weken echo minder vaak voor nare verrassingen te staan. Bij verhoogd risico op Down zou ik voor een vruchtwaterpunctie kiezen, dat is veiliger dan een vlokkentest. Behalve Down kunnen ze met vervolgonderzoek ook andere afwijkingen en syndromen opsporen. Alleen bij zeer ernstige afwijkingen zouden wij voor een abortus kiezen. Ik moet ook aan mijn andere dochters denken.

@Yvonne: als jij 4 dagen per week wil blijven werken is dat jouw keuze, er zijn genoeg moeders die dat doen. Daar heb ik bewondering voor, ik vond het moeilijk combineren. Heb je goed uitgerekend hoeveel de opvang gaat kosten? Als die kosten hoog zijn is het financieel soms beter om iets minder te gaan werken. Of gaat je familie helpen met opvang? Misschien kan je kortere dagen werken? Ik ben na mijn eerste kind 20-25 uur blijven werken, gespreid over 4 of 5 dagen (5 uur per dag). Dat was ideaal want ik was lekker vroeg weer thuis en mijn man zorgde voor mijn dochter. Na de tweede ben ik gestopt met werken tot ze 2 was. Daarna weer een halfjaar 20 uur p/w gewerkt (4 keer 5 uur), mijn man zorgde weer voor de kids, maar dat beviel toch niet. Hij is hopeloos met het huishouden en voor mij was het teveel om 20 uur te werken en ook nog het hele huishouden te doen. Ik mis mijn eigen inkomen wel heel erg, vind het zo vervelend om mijn man steeds om geld te vragen. De kinderbijslag is dan wel voor mij en de kids maar dat is 120 euro per maand daar kom je niet ver mee.

@Laura: balen van je ongi! Goed van je dat je die stap hebt gezet voor verder onderzoek. Vaak lees je dan dat de vrouw dan net voor die onderzoeken opeens spontaan zwanger wordt!

@Janneke: doe het lekker rustig aan, je verlof begint al bijna en ze redden het op kantoor wel zonder jou!

@Marieke: vervelend die pijn, ik hoop dat de VK je gerust kan stellen en je je snel weer beter voelt. Ik snap wel dat zo'n reis naar Amsterdam dan een hele opgave is. Ik hoop dat je vader mee kan.

Ik moet aan de slag hier thuis!
liefs
Marijke
20w5d

Hoi!!

Net de vk gebeld en voor 12 uur komt ze even langs, ben benieuwd.... nu zit je ook elke keer maar te piekeren of het goed is.....

Janneke fijn dat je je wat beter voelt!! En bijna weekend!! Heerlijk kun je even bijtanken!!

San en Yvonne wat de andere meiden al zeggen volg je eigen hart en gevoel dat is vaak het beste!! Een ander kan makkelijk oordelen maar niet in jullie sutuatie en/of portomonee kijken!!
Ik werk nu 18 uur en blijf dat doen neem alleen ouderschapsverlof op voor 2 uur per week dus eerst werk ik dan 2 dagen....
Combinatietest hebben wij niet gedaan, omdat wij het zeker niet zouden laten weghalen.

Marijke, kan me voorstellen dat je het minder vind minder inkomen maar als het kan zo is het wel weer rustig lijkt mij, als ze ziek zijn enzo ben je er voor ze...

Nou ik ga even proberen me weer op mn studie te concentreren....

Ik laat wel even wat weten als de vk is geweest!!

Groetjes, Marieke

Hallo!

Ik wordt af en toe een beetje gek en onzeker van de adviezen die ik om me heen krijg te horen. Mensen horen dat je dan waarschijnlijk direct na de 1e mk weer zwanger bent geraakt en omdat het nu voor de 2e keer weer is misgegaan krijg ik soms te horen: 'misschien dat je te snel zwanger bent geraakt'. Maar goed; volgens de vk kon het geen kwaad om direct weer zwanger te raken en ik had was er zelf ook wel aan toe. En nu krijg je ook wel weer te horen: 'neem eerst de tijd voor jezelf voordat je weer zwanger wilt worden' of 'misschien is het verstandig om eerst de onderzoeken af te wachten' (bloedonderzoek duurt zo'n 10 weken...). Het is natuurlijk helemaal mijn eigen keuze en ik hoef ook geen verantwoording af te leggen tegen de anderen maar volgens mij vinden sommigen het moeilijk te begrijpen dat je gewoon graag zo snel mogelijk weer zwanger wilt worden... Het verlangen naar een kindje blijft en ik ben er emotioneel wel aan toe om er direct weer voor te gaan en ik ga wel voor de onderzoeken maar ik ga niet wachten totdat alles onderzocht is voordat we er weer voor gaan. Maar goed, is soms lastig te begrijpn voor anderen... Gelukkig wil mijn man er ook wel weer direct voor gaan en dat gaan we dus ook doen maar het is gewoon vervelend dat anderen die goed bedoelde adviezen gaan geven waar ik niets aan heb, alsof hun weten hoe ik me voel.

Dat moest ik even kwijt hoor...sorry van het gezeur. Verder heb ik even niet bijgehouden of ik nog op iemand zou reageren, dit moest alleen even van mijn hart.

Groetjes, Hiltje

Hiltje snap je helemaal hoor!! Je weet toch zelf wat je wilt, en de vk heeft toch ook gezegd dat het geen kwaad kon, en Janneke en ik zijn ook meteen zwanger geraakt....
Gaat toch ook goed....
En heb je net heftige week gehad, dan zit je er ook niet zo op te wachten denk ik....
Meid doe rustig aan...

Nou dat moet ik ook, zit nog een beetje confuesed op de bank hier....
vk is net geweest.
Moet helemaal rust houden!
Gaat goed met de zwangerschap/beeb maar mn baarmoedermond is wel beetje week, en dat moet dus niet want het kindje moet nog wel even blijven zitten.....
dus nu bed/bankrust....
Je schrikt toch wel even.....
Nou daar zit ik dan ..... kom straks wel weer even langs moet ff laten bezinken denk ik,o ja en even urine laten onderzoeken voor eventuele blaasontsteking.
Mocht niet zelf wegbrengen, gelukkig wil de burman dat wel doen...

Groetjes, Marieke

Hello,

Oef Marieke: das even schrikken meid! Jullie kindjemoet zeeeeker nog even blijvern zitten! Goed rust houden meid... Betekent dat ook geen school en geen examens meer? Anyway, kan me voorstellen dat je beetje beduusd bent. Take it easy!
Tis niet niks he, zo'n zwangerschap...
Sterkte!!

Hiltje: wat een onzin wat die mensen zeggen. Ik herken het wel hoor, ik was na mijn miskraam ook meteen zwanger. En dat het mis is gegaan heeft niks te maken met het meteen weer zwanger worden. Mijn vk zei toen: je lichaam wordt toch  pas weer zwanger als het eraan toe is. Niks van aantrekken dus!!!
Laat je niet gek maken, echt niet.

Greets, Janneke

Terug
Bovenaan