wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

Beste Taz,

beetje late reactie maar ik heb pas net ontdekt hoe ik me moet inloggen
Ik was er ook nog niet uit hoe ik het onderwerp 'fopspeen' moest aanpakken: ik had wel iets van, ik heb liever dat hij een speentje heeft dan zijn duim pakt want een speentje kun je op een gegeven moment weggooien.' Maar wat als hij vier is en hij nog heel erg hangt aan het speentje? ik heb kinderen van zes, zeven jaar gezien die overdag en óók buiten met een speentje rondliepen. Ik vond dat zo smerig!
Mijn manneke had ook een hele grote zuigbehoefte en je kon écht niet tussen hem en zijn speentje komen, hij had gewoon zijn hand ervoor! Totdat hij ongeveer twee maanden was en ontdekte dat hij geluidjes kon maken. Van de ene minuut op de andere (letterlijk) spuugde hij de tut uit en ik kreeg die bij hem er ook niet meer in.

Misschien gebeurt dat bij jouw zoontje ook wel??
 
hoi,

De speen........ als je er echt niet onder uit kan........volgens mij maak je zuigbehoefte alleen maar sterker, door dat ding er steeds maar in te stoppen.
Mijn 2 dochters, van 2 en  5 maanden, hebben allebei geen speen nooit gehad en duimen deed die van 2  alleen als ze in slaap moest komen en na 6 maanden duimde ze ook niet meer.
Die van 5 maanden doet het ook heel weinig ,overdag in ieder geval niet, dus als je ze laat duimen wil dat nog niet zeggen dat ze ALTIJD blijven duimen. Die van mij dus niet. Nooit geen gehannes met naar ze toe moeten omdat de speen uitvalt, en je gebit is toch al gevormd.

Persoonlijk vind ik de speen een zoethoudertje, gemakzucht van de ouders.

Bij prematuur kinderen vind ik het een iets ander verhaal, gezien ik een vriendin heb die ook een prematuur heeft.
Die heeft het zo gedaan, na 8 weken ging ze het afbouwen... eerst de ochtend niet meer (1 week) hij huilde dan wel, maar viel uiteindelijk in slaap en s'ochtends sliep hij na een week zonder speen in.
Zo deed ze iedere week na iedere voeding de speen weg.   na 6 weken had de kleine man geen speen meer!
Daarbij verdikte ze de melk met johannes broodpitmeel, waardoor hij wat harder moest zuigen aan de fles en ook dat nam zuigbehoefte weg.

Hij is nu speen loos en duimt ook niet!

succes
jonie
 
hoi,

Mijn dochterje was ook prematuur, 6 weken te vroeg.
En in het begin heeft zij in de couveuse ook een speen gehad, waar ik eigenlijk zwaar op tegen ben. Maarja de situatie was er nu naar, net als bij jouw denk ik.

Maar toen ze eenmaal 8 weken was ben ik de melk gaan verdikken met johannes broodpitmeel kan met borst en flesvoeding. koop je bij de etos of AH etc.
de melk ging steeds zo snel naar binnen, dat ze wel voldaan was maar er weinig moeite voor hoefte te doen.

Voor mij was het de oplossing... vanaf het moment dat ik dat deed (wel even zoeken naar het goede aantal schepjes bij de hoeveelheid melk, maar dat heb je zo door en een grotere speen omdat het dikker is natuurlijk)heeft ze de speen niet meer aangeraakt.
Nu doet ze soms het topje van der duim in der mond maar flink zuigend duimen doet ze niet.
Ze is nu 6 maanden en gezond, en wat voor mij dan heerlijk is geen speen geen gedoe en afleer drama's

Misschien is het voor jouw ook wel de oplossing!
Dat johannes broodpitmeel, staat op dat het voor spugende baby's is maar heel veel mensen gebruiken het ik heb het bij mijn eerste ook gebruikt en dat was ook geen spuger, maar wel speenloos.

succes ermee,

lina
 
Hallo, allemaal.
Ik heb 5 kinderen en allemaal hebben ze geen speen nodig gehad.In het begin wel geprobeerd hoor dat ze zo huilde,maar het lukte gewoon niet.
Ik had er 2 bij die duimde,maar dat is ook vanzelf over gegaan.Ik heb het nooit hoeven af te leren.
Ik ben er niet op tegen,een speen ,  als je je kindje zo de zuig behoefte kunt bevredigen.Maar ik zou wel zoiets hebben van alleen in bed.Maar ja ik heb makkelijk praten.
groetjes Roosje
 
Sommige kinderen hebben die zuigbehoefte nu eenmaal en dan vind ik die fopspeen een prima oplossing. Als ze eenmaal gaan lopen kun je het afbouwen maar voor die hele kleintjes: gewoon doen, het scheelt een hoop gedoe.
 
hoi, hoi

mijn  dochtertje Floortje, 7 maanden oud inmiddels, heeft vanaf week 6 een speentje. Ik heb daar in het begin erg moeilijk over gedaan. Maar ik heb het kunnen relativeren door te bedenken dat de pink in de mond en laten krijsen ook niet onze )nacht)rust bevorderde en vooral die van haar ook niet.
Soms ben ik wel eens jaloers op moeders, zoals ook in onderstaande mails, met kinderen die zonder speen naar bed gaan. Dat is bij mij oondenkbaar. Ik heb het echt wel geprobeerd. Ze huilt dan niet een klein beetje maar gaat echt krijsen. Ze krijgt de speen trouwens alleen als ze naar bed gaat. Ik moet er ook  af en toe  uit ´s nachts  en overdag  er naar toe om het speentje er weer in te stoppen.  Maar dat is inmiddels automatisme geworden.

Als alternatief voor een spuugdoekje doe ik een doekje van Koeka aan het speentje. Deze zijn wat kleiner dan een spuugdoekje en makkelijker door het gaatje van de speen te halen. Ik stop het doekje dan bovenin  in haar slaapzakje, trek het erna een beetje eruit zodat het wat tegendruk geeft tegen het speentje. Verder leg ik haar 2 lievelingsknuffeltjes in haar ellebogen zodat ze minder goed naar haar speen kan graaien.

Als ik over een tijdje af wil gaan bouwen wie heeft er dan een paar goede tips voor mij.
Ik zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Ze krijst echt enorm hard als ze de speen niet heeft. Of   moet ik maar gewoon wachten tot de leeftijd  waarop ik  haar speen aan een ballon kan hangen of aan Sinterklaas kan meegeven.

Overigens het consultatiebureau geeft aan dat een speen nog steeds kan als er tandjes doorkomen. Pas als het gebit  helemaal volgroeid is wordt het anders.

groetjes,

Charls
 
Valt op dat ouders  aan zich zelf denken omdat een speen 'zo lastig' is voor hen of omdat het niet leuk staat?!
Sinds 3 weken een kleine met enorme zuigbehoefte en last van krampjes.
Zonder enige twijfel de fopspeen gegeven om hem aan zijn zuigbehoefte te laten voldoen en enigszins zijn krampjes weg te zuigen.
Want  wat telt is zijn gemoedstoestand en behoefte.
En niet de gedachte van een ouder, dat een speen zo raar staat als 'ie 2 is.
 
Wat kan jou het nu schelen dat je baby een speen wil? Als dat ervoor zorgt dat je baby makkelijker in slaap valt en darmkrampjes wegneemt, dan zou ik er graag 5x per nacht uitgaan om even de speen terug te stoppen i.p.v. de hele nacht wakker met een huilende baby op je arm!
Ik heb zelf altijd geduimd en moest een beugel omdat mijn tanden scheef waren gegroeid; met de spenen van tegenwoordig ga je dat tegen, evenals de slechte spraakontwikkeling. Daarnaast raden ze ook een speen aan i.v.m. wiegedood en is het veel sneller af te leren dan duimen. Maar goed, iedereen moet lekker doen waar ie zelf zin in heeft, maar denk alsjeblieft aan je baby en niet aan wat anderen ervan vinden!
NB: voor kinderen van  2 jaar moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het ook geen gezicht vind en die hebben het volgens mij ook niet nodig...
 
Terug
Bovenaan