Hi Yvonne,
Jij bent net zo lang als ik bezig, maart vorig jaar begonnen denk ik? Balen he, dat lange wachten en iedere maand die teleurstelling. Wat is begonnen als een romantische spanning buigt bij mij langzaam om in onzekerheid en verdriet. Hoe zit jij erin?
Goed dat je naar de gyn 'mag' dan wordt er in ieder geval wat gedaan! Dat vond ik wel een opluchting.
Volgens mij werkt het niet bij elke gynaecoloog helemaal precies het zelfde, maar in principe beginnen ze met een totale screening. Of ze gelijk de eerste afspraak al beginnen weet ik niet, bij mij wel. Mijn man had al zaadjes ingeleverd bij het ziekenhuis voor onderzoek. Dat is meestal één van de eerste stappen. Bij mij deden ze de eerste keer al gelijk een inwendige echo. Dan gaan ze met een soort staafje naar binnen en kijken ze of je baarmoeder en eileiders er goed uit zien en of ze een rijpend eitje zien. Dat doet geen zeer hoor. Daarna zullen ze dit afhankelijk van je dag in de cyclus je nog een (paar) keer terug laten komen om te zien of er een eitje rijpt.
Je moet 1 x bloedprikken aan het begin van je cyclus en 1 x een week na de eisprong. Dan meten ze bepaalde hormonen. Eventueel krijg je een samenlevingstest. Dan moet je de avond vooraf gemeenschap hebben en kijken ze of de zaadjes levend door de baarmoeder mond komen. En dan kijken ze ook hoeveel 'slijm' je aanmaakt. Verder hebben ze bij mij een uitstrijkje gedaan, maar ik weet niet of dat standaard is.
Later kun je nog een HSG krijgen: een baarmoederfoto waarbij ze je eileiders doorspuiten met contrastvloeistof. Dan kunnen ze kijken of alle doorgangen open zijn. Als er dan niks gevonden wordt, wordt je vaak naar huis gestuurd om het zelf nog te proberen. Als ze wel iets vinden proberen ze dat op te lossen. Tenminste, zo gaat het bij ons ziekenhuis en ik heb hier van andere meiden soortgelijke testen voorbij zien komen.
Ik zit nu in afwachting van mijn ongi (nog anderhalve week ) en moet dan een afspraak maken voor de HSG en nog 1 x prikken. Dan heb ik de onderzoeken gehad. Tot nu toe hebben ze nog niks gevonden maar we hebben pas aan het eidne een totaal evaluatie.
Veel sterkte de komende periode.
@ Isolde: hoe is het met jullie? Ben je het weekend een beetje doorgekomen? Ik las op het topic 'geen zaadcellen' dat anderen goede ervaringen hadden in Duitsland. Gaan jullie nog stappen ondernemen voor een second opinion? Als je niet wilt antwoorden, begrijp ik dat wel hoor! Neem je tijd om de klap te verwerken!
@ De rest; goed weekend gehad meiden? We zitten allemaal in onze laatste anderhalve week toch? Duimen voor elkaar maar weer . Las op een ander forum dat Hopje zwanger is, zij kwam hier vorige maand vragen naar onze ervaringen omdat zij misschien ook naar de gyn wilde. Na een jaar toch uit zichzelf zwanger, dus het kán wel.
xxx
wenser