Wie kiest er ook voor flesvoeding?

Ik denk niet dat felheid of directheid iets met leeftijd te maken heeft. (of hoeft te hebben) Ik ben van begin jaren 70 en ook redelijk rap van tong.
Waarom ergens doekjes om winden?

Maar goed, om antwoord te geven enkel op de vraag van de topicopenster.

NEE!! Ik kies niet voor fv.

Dat is interessant om te horen dat getrek aan je borsten niet bij borstvoeding hoort. Volgens de verpleegkundige stak mijn tepel niet genoeg uit en ze ging er spontaan aan trekken, dat was ook het moment dat bij de knop omging want ik had me namelijk 9 maanden voorbereid op BV geven. Ja, ik heb zelfs een cursus gevolgd, ik was er helemaal voor. Tot het niet meteen lukte (dit was nog in de verloskamer) en dat ik mijn topje (wat ik dus angstvallig had aangehouden tijdens de bevalling uit schaamte voor mijn borsten) uit moest en ik daar in mijn blote borsten zat met een stel vreemden om me heen  en dat getrek begon en toen ging de knop om.

Hoi mommy75,
oh oh wat vreselijk hoe dat bij jou is gegaan!!
En zo zonde, want je was zo goed voorbereid! (beter dan ik toen ik er aan begon, ik heb echt ook deels geluk gehad besef ik)
Heb je ooit een klacht ingediend hierover bij het ziekenhuis? Echt niet netjes.
En je bent al op je meest kwetsbaar als je net bevallen bent; echt heel erg dat dat zo gegaan is!

Het is ook wel je lijf waar dan wat aan gebeurt, en niet zomaar wat, normaal ziet niemand je alles en in je blootje; en dan ineens.....maar dat ze letterlijk aan je gaan sjorren....bij mij zou ook de knop omgaan
;-0

als je er ooit nog aan zou beginnen dan hoop ik dat een dergelijk scenario je bespaart blijft en dat je een positieve ervaring ertegenover kunt stellen.

Wat is dat toch met ziekenhuizen? Bij mijn bevalling ook al, pffff, ik was bevallen en pas 5(!!) uur later kwamen ze vragen of mn kindje misschien gevoed moest worden; ik was helemaal gaaar van mn bevalling en door alle hectiek wist ik niet meer van voor dat ik van achteren leefde; en niemand die me meehielp om te bedenken dat mn kind gevoed moest worden, manlief wasallang naar huis gestuurd door de verpleging.

En om half drie s nachts legde ik hem voor t eerst aan, mn zoon werd naast me neergelegd en weg was de verpleegster; en dan >?
ik kan er nog verdrietig om worden, het is allemaal zo intens, en dan mag je toch verwachten dat iemand een oogje in het zeil houdt?

maar goed, we hebben allemaal ervaringen sommige goed en sommige minder goed; maar ze doen wel wat met je.
Ik wil nooit meer in het ziekenhuis bevallen met hoe het allemaal gegaan is, maar ja, feitelijk help ik mezelf daar echt niet mee, want wat moet dat moet.

Dus ja, mijn ervaringen vormen mij verder natuurlijk ook, en ik zal ook een aantal dingen opnieuw moeten bekijken wanneer ze voorvallen en me er dan opnieuw toe bepalen.
Nogmaals Mommy 75 ik vind het heel erg dat dit zo gegaan is bij jou, ik kan niet anders zeggen...

groetjes Kim

Het gevoel achter wat je ook kiest moet goed zijn anders kan je iets niet met de volle 100% doen of het nu FV of BV is, het is alleen jammer (en ik denk ook dat KT dit voor een groot deel bedoeld) dat mensen (en ik zie helaas vaak jonge mensen) met de verkeerde feiten / verhalen een beslissing nemen.

wat fijn hoe je dit opschrijft, dit komt inderdaad heel erg in de buurt van wat ik bedoelde!
Gewoon dat ik het zo jammer vind hoe mensen, en met name jonge mensen, tot hun keuzes komen.
Ýk ben blij dat je dit zo neerzet.

het klinkt heel cru maar als je een auto koopt of whatever verdiep je jezelf ook erin, lees je van alles e.d. en DAN neem je pas een beslissing, met de keuze BV of FV word er vaak teveel geluisterd naar horrorverhalen en dat is zonde. Ik vind als je alles hebt opgezocht en je weet alles erover te vertellen en DAN beslist je er toch niet goed bij te voelen beter, dan kan ik daar meer respect voor hebben als dat je bang bent en je beslissing niet op de juiste feiten heb berust. En soms is het gewoon een gevoel en als je dat na al die feiten en ervaringen nog steeds hebt is dat OKAY! je MOET geen BV geven het is een keuze maar baseer deze wel op de juiste gegevens e.d.

Jij kunt bijna beter verwoorden wat ik bedoel dan ik ;-)

Ik kreeg van mijn zusje het verwijt dat ik egoistisch zou zijn door BV te geven omdat dan IK alleen de voedingen zou kunnen doen, het gebeurd dus aan beide kanten (de verwijten)

precies wat ik ook heb meegemaakt, egoistisch genoemd want 'hoe moet papa dan een band met t kindje opbouwen'....

Wat ik als een groot voordeel zie van FV is dat je het bijv. kan delen met je partner (vind hij ook enorm leuk!) dat is iets wat ik mis bij BV. Je kan het toch delen (de band maar ook als je moe bent of het effe niet ziet zitten)

Daarentegen is het nadeel weer van FV dat je alle flesjes hebt / klaar moet maken, schoon moet maken, BV is meteen gereed voor aktie  maar heeft ook veel nadelen voor de vrouw zoals lekkages, meer gebonden aan huis als je alles nog niet echt onder de knie hebt.

Ja mee eens, het is niet allemaal makkelijk bv geven, nu na 16 maanden voeden denk ik ook weleens, ; die nachtvoeding, die hadden we toch al laten vallen?' En logeren is dan toch lastiger, opa en oma vinden dat niet altijd even makkelijk, wat ik me kan indenken.

Qua gemak zitten er dus overal nadelen en voordelen aan.

yes ponyville, je hebt gelijk.

Qua voedingswaarde blijft FV een vervanging van het echt werk maar als je hierdoor lekker in je vel zit en je partner vind het ook leuk om mee te helpen is dat toch keigaaf?

Ik heb een schoonzusje die twijfelde over of ze bv wilde gaan geven, mijn broer zei; 'het wordt de fles, dan kan ik m ook flesjes geven' .
Uiteindelijk heeft ze toch een cursus gedaan, op aanraden van de vk. Ze voedt nu al zes weken en mijn broer is superbetrokken, en je kan zien dat hij het ook tof vindt dat hun kindje het zo goed doet op de mamamelk.
Mijn schoonzusje zit te voeden alsof ze nog nooit anders heeft gedaan, en dat vind ik voor hun gewoon mooi!
Omdat ze zichzelf dat niet zagen doen, maar toch het de kans gaven. En zij hebben ook hun dingen moeten overwinnen, in het ziekenhuis hebben ze haar aangepraat dat ze te vlakke tepels had om bv te geven ;-0
niets bleek minder waar, maar omdat het kindje in het ZH wel met tepelhoedjeg evoed werd, en s nachts gewoon flesjes kreeg; (verpleging wilde haar niet naar baby afdeling helpen brengen); heeft hij nu wel een fikse tepelspeen verwarring en kan niet direct aan de borst.

Ik ben heel trots op mijn schoonzusje, maar ook als ze overgegaan was op fles dan was ik ook trots op haar geweest want het is mn schoonzusje die maar mooi haar kindje op de wereld gezet heeft. En ik zie aan haar dat ze zich in alle sgoed verdiept, en als ze dan tot andere keuzes en conclusies komt dan ik....so what?
Ik vind het heel leuk om het met haar daar over te hebben, gewoon ook over de verschillen.

Misschien moet ik haar dit eens zeggen,
hihi sorry Ponyville, dit kwam er zomaar tussendoor.

nou, wat mooi om te zien hoe dit draadje dan eindigt.

groetjes Kim

Nou weet je, met een maand of 8 begon ik wel een beetje  te twijfelen over of ik het wel wilde. Ik vond dat zelf nogal raar omdat ik me er zo in verdiept had en ervan overtuigd was dit het beste was en dat ik ervoor ging. Dus er was wel al een lichte twijfel en toen dat hele gedoe op die verloskamer. Ze heeft daarna nog voorgesteld dat ik eraan trok (ze had schijnbaar door dat ik het niet fijn vond dat zij het deed) maar dat kon ik niet om een of andere reden (zal wel met het complex te maken hebben). Het is jammer dat het zo gelopen is, maar ik vind wel dat ik op die verloskamer de goeie keuze voor ons op dat moment heb gemaakt. Dat werd nog eens bevestigd doordat na 2 dagen mijn hechtingen  van de knip sprongen, dat deed echt enorm zeer en ik lag  in een kraamhotel en  de zusters daar hebben twee nachten voor hem gezorgd omdat ik me niet eens meer kon omdraaien in bed. Daarnaast was  mijn zoontje een grote baby   (en een grote peuter ) hij is amper ziek geweest   voor hij naar de peuterspeelzaal ging (was nog nooit verkouden geweest voor zijn tweede verjaardag). Vandaar dat ik nu meer neig naar het   flesje.

Maar bedankt voor het begrip, ik snap ook wel dat het voor jou moeilijk is als je iets graag wil doen en je ondervind zoveel onbegrip en tegenstand van je omgeving. Maar je moet maar denken, het is hun probleem en niet het jouwe. Zolang jij doet waar je je prettig bij voelt zit het altijd goed en kunnen anderen de boom in, toch.

quote: mommy75 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 20:48:41'));

Nou weet je, met een maand of 8 begon ik wel een beetje  te twijfelen over of ik het wel wilde. Ik vond dat zelf nogal raar omdat ik me er zo in verdiept had en ervan overtuigd was dit het beste was en dat ik ervoor ging. Dus er was wel al een lichte twijfel en toen dat hele gedoe op die verloskamer. Ze heeft daarna nog voorgesteld dat ik eraan trok (ze had schijnbaar door dat ik het niet fijn vond dat zij het deed) maar dat kon ik niet om een of andere reden (zal wel met het complex te maken hebben). Het is jammer dat het zo gelopen is, maar ik vind wel dat ik op die verloskamer de goeie keuze voor ons op dat moment heb gemaakt. Dat werd nog eens bevestigd doordat na 2 dagen mijn hechtingen  van de knip sprongen, dat deed echt enorm zeer en ik lag  in een kraamhotel en  de zusters daar hebben twee nachten voor hem gezorgd omdat ik me niet eens meer kon omdraaien in bed. Daarnaast was  mijn zoontje een grote baby   (en een grote peuter ) hij is amper ziek geweest   voor hij naar de peuterspeelzaal ging (was nog nooit verkouden geweest voor zijn tweede verjaardag). Vandaar dat ik nu meer neig naar het   flesje.

Maar bedankt voor het begrip, ik snap ook wel dat het voor jou moeilijk is als je iets graag wil doen en je ondervind zoveel onbegrip en tegenstand van je omgeving. Maar je moet maar denken, het is hun probleem en niet het jouwe. Zolang jij doet waar je je prettig bij voelt zit het altijd goed en kunnen anderen de boom in, toch.

Ik sluit me helemaal aan bij wat je op het laatst zegt, je hebt volkomen gelijk.
En ik vind het heerlijk om te horen dat het zo goed gaat met je zoontje, dat wil iedereen toch met zn kindje, dat het goed gaat en dat er keuzes gemaakt worden die goed aanvoelen op het moment dat ze gemaakt moeten worden.
Gek he, met voorgevoel, dat achteraf vaak blijkt dat je een goede keuze maakt.
Je zal er nooit achterkomen waarom je zo'n vage twijfel ging voelen met acht maanden, en bij de volgende bekijk je het weer opnieuw. Zo denk ik er ook over.

Als ik weer in het ziekenhuis moet bevallen dan ben ik beter voorbereid en ik weet beter wat ik wil, dus ik kan beter voor mijzelf opkomen. En hoe het dan gaat? Niemand kan het zeggen, en dat is misschien maar goed ook, volgens mij WIL ik alles ook niet van tevoren weten, ook niet hoe ik me zou voelen.

groetjes Kim

En op die opmerking van Sil, daar wil ik niet eens op ingaan. Voldoening?? van zo af geserveerd te worden??
Terwijl ik probeer om ergens serieus op in te gaan?
nee, ik krijg er geen voldoening uit en ik vind het juist goed dat deze discussie gevoerd kan worden. Maar blijkbaar kan hij niet gevoerd worden. Niet hier.

Het is gewoon een lachwekkende discussie geworden.
Ik kan zo'n reactie ook echt niet als serieus beschouwen en dan wek je zulke gedachten bij me op.
Ik kan me namelijk herinneren dat je al eerder zo'n discussie ontketend hebt, met je onnadenkende opmerkingen.
Maar goed, toen was je hem zelf begonnen. Nu werd er alleen om moeders gevraagd die fv gingen geven en niet om dit.
De opmerking over het dan maar geen kinderen nemen of de keizersnee viel bij veel moeders heel erg verkeerd. En ik vind het ook een heel erg foute opmerking.
Nu kom je met je uitleg over de gebruiken in zuid-amerika en een of andere pil. Als je dit duidelijk had willen maken, had je dit erbij moeten zetten.
 Wat betreft ponnyville; Ook moeders die beslissen om fv te geven, terwijl ze zich hier niet in verdiept zouden hebben; het blijft hún beslissing en ik snap niet dat een buitenstaander dat durft te bekritiseren.
En KT, jij vind de opmerkingen van Angelaatje misschien grof (wat idd héél erg weinig met leeftijd te maken heeft; ook al zo'n opmerking die helemaal nergens over gaat)
maar ik vind jouw eerste reactie heel erg grof en bevooroordelend.
Oké, misschien denken mensen te makkelijk en willen ze geen moeite doen, maar dat blijft hun besluit.
Ik snap niet dat een ander zich dáár druk over kan maken.
Sil
(voor de duidelijkheid; ik heb óók bv gegeven!)

Pff.. wat een discussie..
Weer ff terug naar het begin...
Las Vegas zegt dat ze er zo moe van wordt dat ze haar keuze steeds moet verdedigen.. en dat is ook zo.. alle hulpverleners hameren erop dat BV toch echt het beste is en willen je overhalen om BV te gaan geven. Laten we er nou even vanuit gaan dat al die hulpverleners dat doen omdat ze het beste met jou en je kindje voor hebben. BV is in de meeste gevallen de beste voeding voor kind èn moeder.
Toch ben ik het met je eens dat wanneer je ervoor gekozen hebt om FV te gaan geven en je hebt je goed laten informeren (en je keuze is dus niet louter gebaseerd op de in dit topic veelbesproken fabels..) men je keuze moet respecteren en er niet meer over zeuren. Verdedigen zou niet nodig moeten zijn, want jij hebt mag ik hopen óók het beste voor met je kindje èn jezelf..

Toch nog weer even over BV...
Want de reden dat er zo fel wordt gereageerd door de BV moeders is dat ook zij zich vaak moeten verdedigen. (en dat hier dus ook doen, omdat er in veel reacties een oordeel wordt gegeven over BV.. geen wonder dus..)
Als je langer dan een paar weken BV geeft ben je al gauw zo'n fanatiekeling in de ogen van velen.. Waarom nou toch?
Geef je nog BV aan een kindje ouder dan een half jaar (helemáál wanneer je dat in het openbaar doet) kun je heel wat kritiek van je omgeving te verwerken krijgen..

Ik geef nu 16 maanden BV aan mijn zoonje.. ik moet al meer dan 10 maanden aanhoren dat het nou toch wel eens genoeg is geweest.. krijg afkeurende blikken wanneer ik mijn zoontje voed.. er worden zelfs hardop opmerkingen geplaatst als: "Geeft toch gewoon de fles.. dit ziet er toch niet uit zo'n groot kind aan de tiet."

Het is dus echt niet zo dat alleen de moeders die FV geven zich moeten verdedigen.
Kies je voor de fles!? Prima! Als dat bij je past is dat goed.
Maar doordat er bij het verdedigen van deze keuze (wat ik toch iedereen zie doen, terwijl iedereen juist zegt dit niet te willen) vaak zo negatief over BV gedaan wordt, gaan de BV moeders zich ook verdedigen omdat zij zich ook aangevallen voelen!

We lijken ons dus eigenlijk allemaal te moeten verdedigen voor onze keuze...
Moeders die FV geven in het begin.. moeders die langer BV geven wanneer hun kindje wat ouder is..

quote: sil27 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 21:27:32'));

Wat betreft ponnyville; Ook moeders die beslissen om fv te geven, terwijl ze zich hier niet in verdiept zouden hebben; het blijft hún beslissing en ik snap niet dat een buitenstaander dat durft te bekritiseren.

Als je de feiten niet kent neem je geen bewuste beslissing maar neem je er vaak een uit angst, of onwetendheid. Dat is geen echte beslissing alhoewel het er natuurlijk wel eentje is.

Terug
Bovenaan