wie rookt er nog ??

Hoi Dames,
Laat ik voorop stellen dat ik heel makkelijk praten heb, want ik rook niet, heb ook nooit gerookt. Ik ben al van kinds af aan astmatisch, dus dan laat je het wel achterwege. Misschien stoot ik mensen tegen het verkeerde been als ik dit vertel, ik heb er over gedacht en ik doe het toch.
MIjn zus kreeg 16 jaar geleden een pracht van een dochter, gezond, alles erop en eraan. Hoewel mijn moeder toen al erg ziek was had ze het kunnen laten om tijdens de zwangerschap te roken. Binnen een jaar stierf mijn moeder en weer 3 maanden later bleek mijn zus opnieuw zwanger te zijn. Uitgerekende datum: de eerste sterfdag van onze moeder. Mijn zus schoot er zo van in de stress dat ze het roken niet kon laten. Alle begrip natuurlijk, je wilt niet dat je kindje geboren wordt op zo'n rotdag. Cindy werd 9 dagen te laat, met een keizersnee geboren, dus de stress was voor niks geweest. En helaas heeft Cindy wel CARA. Vooral toen ze heel klein was heeft ze er erg veel last van gehad. Nu is ze ruim 14 en is vaak nog erg verkouden met veel benauwdheid. Hoewel mijn zus er tijdens haar zwangerschap achter stond dat ze rookte, heeft ze er nu spijt van. Ach, misschien had ze toch wel cara gekregen, het zit immers in de familie.
Ik hoop voor jullie dat jullie kindjes prachtig gezond geboren worden. Jammer dat jullie zwangerschappen zo stressvol zijn. En daarom heb ik er ook wel begrip voor, ik heb gehoord dat het erg moeilijk is om te stoppen (gelukkig dus geen ervaring mee).
Waar ik geen begrip voor kan opbrengen is vrouwen die de alcohol de eerste 20 weken kunnen laten staan en daarna zeggen dat een glas wijn geen kwaad kan en vervolgens elke dag een gals wijn drinken. Het zal allemaal best zo zijn, maar je weet niet of je je kindje er iets mee aandoet. En als je het de eerste 20 weken kon laten, waarom dan daarna niet? Nou ja, ook hier heb ik makkelijk praten, ik drink ook niet. He bah, ik lijk wel een geitenwollensokkentype!
NOu sterkte allemaal,
Patricia

nou heb ik toch1 voor deel IK DRINK OOK NIET hahahaha nooit gedaan

kussies vero

Hallo allemaal!
Ik was de afgelopen jaren een enorme roker, echt ik rookte zeker een pakje per dag als het niet meer was en ook al was ik niet zwanger, dit stond me toen al erg tegen, maar zoals de rokers weten, stoppen doe je niet zomaar even...
Ik had altijd het idee dat zodra je zwanger was je gewoon kon stoppen, zomaar, uit liefde voor je ongeboren kind zeg maar. Ik bEn ook cold turkey gestopt zodra ik wist dat ik zwanger was (na twee weken dus ongeveer) maar jezus wat was dat moeilijk! Ik had nooit verwacht dat het nog steeds zo moeilijk zou zijn, ook al ben je dan zwanger. Gelukkig heb je het voordeel dat je ook stopt met drinken, omdat een sigaretje en een drankje nogal eens hand in hand gaan haha, en het dan helemaal moeilijk is.
Nog steeds als ik met vriendinnen afspreken die roken kan ik mezelf wel opvreten en ik ben dan ook als de dood dat ik na mijn bevalling meteen weer ga roken, dat zou ik zo stom van mezelf vinden! Maar ik weet donders goed dat het enige dat me op dit moment van het roken afhoudt mijn babytje is...
Wat mij heel erg heeft geholpen is het verhaal van een vriendin. Zij had een documentaire gezien waarin je het effect van een sigaret op de ongeboren baby zag. Bij elke hijs die de moeder nam verkrampte de baby helemaal in elkaar. Bij elke hijs! Ik vond dat zo zielig klinken, terwijl ik de docu zelf niet eens gezien heb dus misschien heeft ze het gewoon verzonnen haha (ze rookt zelf trouwens ook dus ben benieuwd hoe ze het zelf zal doen als ze zwanger is...)
In ieder geval snap ik heel goed dat het ontzettend moeilijk is om te stoppen, ongeacht wat je van te voren misschien denkt. Wel ben ik het eens met de mensen die geirriteerd raken over de excuses die gemaakt worden. Ik kan me daar ook een beetje aan storen, aangezien mijn eigen situatie om te stoppen ook niet ideaal was.
Ach ja, zo maakt iedereen gewoon zijn eigen afwegingen!
Groetjes Bebek

Awww dat klinkt wel heel zielig dat van in elkaar krimpen...

Je hebt helemaal gelijk dat het stoppen ontzettend moeilijk is. Ik ben zelf zo'n beetje door een hel heengegaan. Ik rookte voordat ik zwanger werd meer dan 30 sigaretten per dag, dus ik weet echt wel wat roken is.

Stoppen met roken zorgt er trouwens voor dat je bloeddruk daalt, want door de nicotine die continu in je lichaam komt krijg je juist een hoge bloeddruk.

Maar stoppen met roken lukt toch pas als je er zelf helemaal achter staat. Zolang dat niet het geval is heeft proberen ook geen nut.

Liefs Danique
37w1d

Hoi!
Allereerst: Ik rook niet, nooit gedaan, dus ook ik kan makkelijk praten.
Maar mijn zus rookte wel tijdens de zwangerschap en mijn nichtje is ruim 3, niet te klein geboren en nog steeds kern gezond. Dat wil niet zeggen dat roken niet slecht zou zijn voor de a.s. baby.
Toch kreeg mijn zus het advies: als je stopt met roken, krijg je zoveel stresshormonen dat dit ook niet goed is voor je baby. Dus wat is dan slechter?
Ik kan niemand advies geven over wel of niet stoppen, uit ervaringen binnen de familie weet ik gewoon dat het verdomd moeilijk is.
En wat te denken van roken na de zwangerschap, met de kleine in de huiskamer? Ik weet niet, dat is volgens mij net zo slecht. Maar dan kan je overwegen om voortaan buiten (of in de garage) te roken.
Dus laat je niet veroordelen omdat je toch rookt in je zwangerschap, maar als het je wel lukt om te stoppen: heel veel respect daarvoor! Succes.
Tamara.

Riskant topic, je kunt nagaan dat je hier ook negatieve reacties opkrijgt, en op mijn begrip hoef je ook niet echt te rekenen.

babies in de baarmoeder krimpen inderdaad in elkaar bij elke hijs die de moeder van een cigaret neemt! Ik vind dat ontzettend zielig!  Als je dat een keer hebt gezien dan is het echt onvergeeflijk als je door blijft roken.   Misschien houdt het er verder weinig aan over op de lange termijn, maar op de korte termijn doe je  je kind echt iets vervelends aan. En dat wil je toch niet?

Stress is ook nooit goed, maar heeft in ieder geval niet zo'n direct waarneembaar krimp-effect op je baby. Bovendien zal je kindje na de bevalling moeten afkicken van de nicotine. Bedenk je dat ook als je weer een cigaret opsteekt.

Het lijkt wel alsof je bij dit soort discussies pas recht van spreken hebt als je zelf het gerookt. Belachelijk natuurlijk, maar goed. Nou goed dan, ik heb ook jaren gerookt. Ik rook nu niet, en vind stress, hoe zielig je verhaal ook is, een slechte reden om door te roken. Het verbaast me dat rokende zwangeren die stress als excuus gebruiken niet spreken over de stress die het roken oplevert (je maakt je dan toch zorgen over  de mogelijke effecten van het roken op  de gezondheid van het kindje lijkt mij?).

Dat er af en toe gezonde kindjes uit rokende moeders geboren worden, of juist zieke kindjes uit gezonde moeders, is natuurlijk absoluut helemaal geen bewijs dat roken niet zo schadelijk zou zijn.  Tenzij je jezelf graag voor de gek wil houden.

Tuurlijk is stoppen met roken niet makkelijk, daarom noemen we het ook verslaving. Maar probeer dan in iedergeval nu iets heel moeilijks te doen...STOP MET ROKEN!!!

veel succes aan alle zwangeren die stoppen of in ieder geval drastich minderen,
Janneke

Tot mijn grote verbazing zie ik bij dit topic opnieuw dat vrouwen het elkaar soms zo ontzettend moeilijk maken. Halloo, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje!! We hopen allemaal een gezond kindje te krijgen en de liefde die we nu al voelen voor dit kleintje is niet iets waarover gemarchandeerd kan worden. Dus vrouwen die roken, gestressed zijn, overbezorgd, supervrolijk, ontspannen  zijn enzovoorts houden allemaal van hun kindje en dat is niet iets wat maar zo even door een ander beoordeeld kan worden omdat een gedrag anders is dan waar je zelf voor kiest.
Ik snap werkelijk niet waarom we niet wat aardiger en begripvoller voor elkaar kunnen wezen. En als je het niets vind, hou dan lekker je mond.

groetjes
Go

Ook daar ben ik het helemaal mee eens! Er zijn er hier bij die vrouwen beoordelen en dat vind ik inderdaad ook niet echt terecht... Maar goed, ieder zijn mening, dat moet wel kunnen, maar misschien op een iets andere manier!?!

We worden allemaal mama!!!

Groetjes,

Terug
Bovenaan