Hi allemaal, had ook al in t novemberforum op deze topic gereageerd. Ik denk zeker wel dat iedereen zijn eigen mening hierover mag hebben en dit ook mag uiten. Ook als je nooit hebt gerookt of nu niet rookt of nu wel rookt. Maar ik vind wel dat iedereen het zelf moet weten! Ik vind het absoluut slecht om te roken tijdens de zwangerschap. En ik denk ook niet dat stress nu zoveel slechter is dan sigaretten. Maar ik rook dus ook 5 sigaretten per dag. Ik ben bijna de hele zwangerschap vrij depressief geweest en wilde t roken niet opgeven. Dat was nog iets van mij, buiten alles wat je moet opgeven tijdens de zwangerschap.
En ja, natuurlijk vind ik het een wonder! En ben ik dankbaar dat ik makkelijk kinderen kan krijgen en ik heb al een dochter (bij wie ik overigens niet heb gerookt tijdens de zwangerschap), dus ik ken de waarde van een kind! Hoe dubbel ook, in huis wordt niet gerookt, dat kan ik dan weer niet.
Van mijn vk heb ik gehoord dat het niet bewezen is dat je er groeiachterstand, gehoorproblemen of astma ed van kan krijgen. Idd vroeger 'mocht' je wel roken. M'n schoonmoeder rookte bij alle drie haar kids een pakje per dag en ze zijn alledrie helemaal gezond.
Bij mij in de familie heeft niemand gerookt tijdens de zwangerschap (van de tantes) en 13 van de 21 neefjes en nichtjes heeft astma.
Maar goed, het blijft idd een discussie waar je over kan blijven praten. Het is en blijft beter niet te roken tijdens de zwangerschap, maar ik denk niet dat degenen die nu roken gelijk in de stress moeten schieten, want ik denk niet dat als je het op een paar sigaretten per dag houdt, je van beschadiging van je kindje kan spreken.
succes allemaal met de zwangeschap!
Jude 41+1