WIEBELMEIDEN 8

hysterosalpingografie
Dit onderzoek wordt vaak toegepast in het kader van onvruchtbaarheidsonderzoeken om de baarmoeder en eileiders nader te bekijken. Een hysterosalpingogram (HSG) is een röntgenfoto die de baarmoeder (hystero) en de eileiders (salpingo) zichtbaar kan maken. Door de combinatie van röntgentechnologie met een röntgen contrast vloeistof die in de vrouwelijke voortplantingsorganen wordt ingespoten, biedt HSG een optimaal waarnemingsveld.

reden van de uitvoering
uitvoering
reden van de uitvoering
Met de hysterosalpingografieprocedure kan een arts bepalen of de eileiders van een vrouw open, gezwollen of geblokkeerd zijn. Deze test maakt ook een evaluatie mogelijk van de omvang, vorm en structuur van de baarmoeder.

uitvoering
De test vindt gewoonlijk plaats op een radiologische afdeling en duurt meestal ongeveer 15 minuten. Het maken van de röntgenfoto zelf is snel klaar, maar de noodzakelijke voorbereiding neemt meer tijd in beslag vanwege het inbrengen van de instrumenten. Er zijn verschillende instrumenten waarmee een HSG kan worden verricht. Altijd wordt echter eerst een eendenbek (speculum) ingebracht waarna de baarmoedermond gedesinfecteerd wordt (meestal met jodium). Daarna wordt de baarmoedermond met een klein tangetje vastgepakt om hem in positie te kunnen houden. Dit kunt u even voelen als een prikje.
Vervolgens wordt door middel van een ander instrument een speciale contrastvloeistof op olie- of waterbasis door de baarmoederhals in de baarmoeder gebracht. De route van de vloeistof wordt gevolgd met röntgenopnames. Bij het opvoeren van de druk zal deze vloeistof vervolgens via de eileiders in de buikholte terechtkomen. Op deze manier kan de beweging van de vloeistof gevolgd worden als deze van de baarmoeder naar de eileiders stroomt. Dit helpt om de vorm en structuur van de baarmoederholte te bekijken, alsmede of de eileiders open of geblokkeerd zijn. Er worden stapsgewijs enige röntgenopnames genomen; vaak wordt het normale resultaat een ‘fill and spill’ genoemd - de kleurstof vult de holte en eileiders en spoelt uit de uiteinden van de eileiders, daarmee aangevend dat deze open zijn. Als reactie op dit onderzoek kan de eileider soms verkrampen waardoor het lijkt alsof hij geblokkeerd is. Duidelijke uitspraken kunnen daarom alleen gedaan worden als het onderzoek normaal is. Bij afwijkingen op een HSG zal vaak een kijkoperatie volgen om deze al dan niet te bevestigen.
Tot de mogelijke bijwerkingen behoren:

Kramp (vergelijkbaar met menstruatiepijn)
Vaginaal bloedverlies (vaak kortdurend)
Licht gevoel in het hoofd of soms kortdurend flauwvallen (zgn. vasovagale collaps)
Zeer zelden treedt er een complicatie op:

Allergische reactie op de  contrastvloeistof
Infectie
Soms worden antibiotica voorgeschreven om infecties als gevolg van de procedure te voorkomen. Sommigen adviseren tevens om voorafgaand aan de procedure een pijnstiller (zoals Ibuprofen) te slikken,  om eventueel ongemak te beperken. Een gunstige bijwerking is dat er aanwijzingen zijn dat een HSG in sommige gevallen de vruchtbaarheid vergroot, in het bijzonder als HSG-olie wordt gebruikt in plaats van de wateroplossing. Volgens artsen heeft HSG mogelijk de volgende effecten op het lichaam: de eileiders worden gespoeld, waardoor eventuele slijmpropjes worden verwijderd. Het kan misschien zelfs de eileiders recht maken, de trilharen van de eileiders stimuleren of het baarmoederhalsslijm verbeteren. Artsen onderzoeken momenteel deze interessante samenloop van omstandigheden.
naar boven

het is idd wel een verschil ja! maar we zijn zover nog niet!
we wachten eerst maar weer af tot volgende week....

xxx mier

Hoi Mier,

Fijn dat er nu actie ondernomen word en dat je dan volgende week al terecht kan, echt super. Kan me voorstellen dat je heb zitten huilen hoor bij de gyn, heb ik zelf ook een aantal keren gedaan. Het is ook echt klote allemaal, maar het gaat helemaal goed komen. Mijn duimen blijven draaien voor je!!

@Pink, Fijne vakantie en veel lees plezier!!!!

Liefs xxx

He Mier,

fijn dat je serieus wordt genomen en dat er nu echt actie wordt ondernomen. Ook erg prettig dat je volgende week al terecht kan om je eisprong te laten monitoren en niet eerst weer een maand moet wachten.
Voel je je nu wat opgeluchter?

liefs
vs

Hoi Mier,

Ik heb gisteren op mijn werk nog wel even snel op de PC gekeken, maar kon niet reageren met 27 kleuters om me heen.
Gisteravond moest ik ook weer naar het ziekenhuis voor een informatieavond, dus kom ik nu pas toe aan een reactie.

In ieder geval fijn om te horen dat de gyn reden ziet om actie te ondernemen.
Ik zou in december een HSG krijgen wanneer de Clomid niet voldoende zou hebben geholpen. Dat was bij ons niet meer nodig. Het voordeel van een laparscopie (schrijf ik het wel goed?) is idd dat er eventueel meteen wat gedaan kan worden wanneer de gyn op verklevingen of iets dergelijks stuit.
Het is in ieder geval goed om in beeld te hebben hoe dit er bij jou uitziet.
De hormonen die jij misschien gaat krijgen, is dat ook Clomid?

Ik vind jouw verhaal zo op het mijne lijken (qua uitslagen destijds van het zaad e.d.), dat ik ook voor jou hoop dat het net als bij ons zal gaan.
Een echte oorzaak is ook niet aangetoond bij ons, maar waarschijnlijk was mijn eigen eisprong niet krachtig genoeg.

Veel succes meid en houd je ons op de hoogte?

Liefs, Twinkel3

Ha lieve Mier en Pink.

Sorry sorry sorry dat ik pas zo laat reageer. Er is in mijn omgeving nogal wat narigheid aan de hand dus vandaar.

Mier ben blij te lezen dat het goed gegaan is gisteren en dat er actie ondernomen gaat worden!

Pink. jij bent er al vandoor met stapels boeken. Lekker relaxen, heerlijk genieten en tot snel weer.

x-vlinder

ik denk idd twinkel dat we dan clomid krijgen (ik heb er eigenlijk niet om gevraagd) maar ze had het over tabletten om die cyclus weer wat regelmatiger te krijgen en tdan beter te kijken wanneer mijn eisprong dan is.
ik denk ook niet dat we super veel hulp nodig hebben,alleen een klein beetje hulp,dus misschien met wat hormonen dat mijn eitjes goed gaan springen...
eindelijk neemt ze ons serieus en hoop dat ze ons fanatiek gaan helpen na deze cyclus en met die kijkoperatie (ik dacht zelf aan een hsg) maar zei wilde gelijk toch een ltt doen (kijkoperatie) dus ben benieuwd. we vinden het wel spannend allemaal maar eindelijk wat hulp....
ik heb er echt alles voor over !!!!

xxx mier

vs je vroeg ofdat ik wat opgeluchter ben,nou idd hoor ik ben erg blij dat ze ons gaan helpen want ik zag er wel erg tegenop om naar het ziekenhuis te gaan en om weggestuurd te worden ,,van ga nog maar een paar maanden aanklooien,,

vlinder maak niet uit dat je wat later reageer hoor,ik vind het superfijn dat jullie bij ,,ons,,
nog komen posten,geef toch steun...

xxx mier

Terug
Bovenaan