Dag meiden!
Jojo en Mylene, van harte gefeliciteerd!!! Wat een geweldige start van 2008!!! Een heel fijne zwangerschap gewenst!!!
Jannetje, ik woon in de buurt van Gent. En jij? Zo te lezen ben jij net als ik een Nederlandse die in Belgie woont. Mijn man is belg. En je werkt ook in de zorg? Ik ben vpk in een verpleeghuis. Toch grappig dat we allebei weer naar een NL forum komen. Ik heb het in Belgie erg naar mijn zin maar ik ben er echt wel eentje van 'oranje boven'.
Billie, op je vraag over de zwangerschap en bevalling: Ik heb een heel goede zwangerschap gehad. De eerste 12 weken vond ik best spannend en toen ik tot 2x toe iets bloed verloor toen kneep ik hem toch wel!!! In mijn achterhoofd wist ik wel dat het misschien mis zou kunnen gaan maar tja daar ga je toch niet vanuit... (nu voor de tweede denk ik dat veel spannender te vinden). Dat bloedverlies was allemaal ok, niks aan de hand. Ik ben maar 1 maandje misselijk geweest (vanaf 1 januari hehe),en meestal alleen maar 's ochtends. En ik was errug moe, ik was soms kapot en jankte al gelijk als iemand na een drukke dag zei: En, hoe gaat het? Maar verder geen kwalen en alles ging voorspoedig. Ik heb erg van de zwangerschap genoten, vond het enorm bijzonder. Ik had een groei-kalender die ik veel bekeek, en in die tijd was er de serie "In the womb"; geweldig om te volgen als je zelf zwanger bent! Zo bijzonder hoe snel zo'n kindje groeit!! Ik heb 3 mnd voor de bevalling zwschverlof gehad; heerlijk!!! Ik heb ervan genoten.
Mijn bevalling ging ook best vlot. Het word regelmatig nog eens opgehaald omdat we met de buren zaterdagavond uit eten waren en ik ineens hartstikke buikkramp kreeg. Iedereen schrok zich rot, al dacht ikzelf dat het gewoon van het vette eten kwam. Eenmaal bij de buren thuis nog een sappige 70'er jaren video gekeken met daarop voorlichting over de bevalling, was lachen! 's Nachts om 05.30 echter zijn de vliezen toch gebroken, ik verloor steeds kleine beetjes vruchtwater. Eerst even een uurtje afgewacht en dan manlief wakker gemaakt en op het gemak naar het ziekenhuis (hier in B bevalt bijna iedereen in het ZH en manlief vond dat wel zo prettig). 9u nog geen ontsluiting en geen weeen. Tegen 09.45u begonnen de weeen, 12u 3cm ontsluiting. De weeen kon ik goed opvangen. Ik wilde graag in bad bevallen, en omdat ik hoorde dat het bad verlichting gaf wilde ik zo lang mogelijk wachten om in het bad te gaan. (Pas als ik het zwaar zou krijgen wilde ik verlichting krijgen, was bang om er te snel aan te wennen hahaha. Stom achteraf.) Alles ging prima zolang mijn man zijn mond maar hield tijdens de weeen en van me af bleef, het was iets wat ik zelf moest doen. Uiteindelijk vond ik het wel zwaarder worden, om 15.15 zat ik in bad. Check voordat ik bad ging: 5cm ontsluiting. En toen kreeg ik de ene wee naar de andere (bijna geen tijd om bij te komen) en al heel snel persdrang. Omdat ik bijna een uur aan het persen was (au dat laatste stukje om het hoofdje eruit te persen deed verdomde zeer!!!) hoorde ik ze zeggen dat ze misschien een knip moesten geven. Dat hielp: binnen een paar minuten was ze daar! Om 16.33 is onze prachtige gezonde dochter geboren in het bad. En ik heb het gedaan zonder pijnstilling en zonder inscheuren en helemaal zelf. Ik was trots op ons drietjes.
Al met al vond ik dat het "goed te doen" was de bevalling, ik kijk er positief op terug. Toen ze er nog maar net uit was heb ik al gezegd: Oh dat doe ik nog wel een keer!
Ik heb het achteraf als positief ervaren om in het ziekenhuis te bevallen en daar ook 3 dgn te blijven (lekker 'rustig' (mijn ouders logeerden gelijk bij ons natuurlijk), fysio vanaf de eerste dag, controles werden iedere dag gedaan)
Dan verder over nu: ik heb laatst stiekum toch uitgerekend wanneer mijn NOD is; deze woensdag. Het lijkt alsof ik iets stevigere en iets gevoelige borsten heb, dus wie weet... Ik durf er alleen niet teveel op te hopen; straks word ik gewoon voor de 10de keer ongi. We zullen zien. Ik wil proberen niet gelijk morgen al te testen (moeilijk...!). Hopelijk is het raak!
Groetjes, een in 'spanning'zittende Esther.