quote: Hopey reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-09-2007 11:45:04&apos

);
Saartje74,
Jij schreef dat je endometriose, verklevingen en cystes had. Ik ben zelf ook heel bang dat ik verklevingen heb, aangezien ik in het verleden chlamydia heb gehad en ze in het ziekenhuis veel antistoffen in mijn bloed hebben gevonden, wat duid op een heftige infectie in het verleden. Hierdoor kan het zijn dat ik verklevingen heb in mijn eileiders.
Of dat inderdaad zo is, daar kom ik pas achter als ze een kijkoperatie gaan doen bij mij. maar eerst willen ze nog het zaad van mijn vriend onderzoeken en mjn cyclus volgen. Als dat allemaal goed is, krijg ik een kijkoperatie.
Nu heb ik een paar vragen aan jou...
Weet jij wat bij jou de oorzaak was van de verlevingen en endometriose?
Hoe kwam je erachter dat je dat had?
Wat hebben ze bij jou bij de 2 kijkoperaties die jij hebt gehad gedaan?
Ik heb steeds vanaf 5 tot 10 (!) dagen voor de eerste dag van mijn menstruatie elke dag een beetje bruine afscheiding bij het naar de wc gaan. Had jij dat destijds ook? Kan dat een symptoom zijn van verklevingen?
Ik heb al een uitstrijkje laten maken kort geleden en dat was goed. Ook op SOA's getest en dat was ook allemaal goed. En ook geen bacterie of schimmel... maar waar komt dat bruine dan vandaan?
Ik heb ook geen vleesboom want ik heb al een inwendige echo gehad en daar leek alles goed.
Weet jij of je cystes ook op een inwendige echo kunt zien? Of zien ze dat alleen met een kijkoperatie?
Hoi Hopey!
Ik zie nu pas dat je allerlei vragen had.. ik ben nog niet bevallen (was gisteren uitgerekend) dus ik heb nog wel een paar minuutjes om je wat antwoorden te geven

.
Ik merkte eigenlijk vrij laat dat er iets aan de hand was. Stopte 6 jaar geleden met de pil, eerste jaar gebeurde er niks, tweede jaar ook niet... wel merkte ik dat ik geen 'normale' cyclus had. De ene maand duurde het 70 dagen, de andere maand maar 12 dagen voor ik ongesteld werd. En ik kreeg steeds meer heftige buikpijn tijdens m'n menstruatie, maar geen bruine afscheiding van tevoren zoals jij beschrijft. Naar de huisarts, en die verwees me meteen door naar het zh. Daar begonnen ze met bloed prikken en echo's om m'n cyclus in de gaten te houden. Ik moest ook temperaturen etc. Aan mijn bloedwaardes zagen ze een 'verhoogde tumor markers' (klinkt enger dan het is) en dat houdt in dat je vreemde cellen hebt die er niet horen, vaak een teken van endometriose. Na een kijkoperatie bleek ik het inderdaad te hebben: verklevingen in en aan m'n eierstokken en ook naar m'n blaas, nieren etc.
Ik ben toen overgestapt naar een academisch ziekenhuis ipv een streekziekenhuis omdat ik gewoon het beste wilde: een slimme zet! Helaas begonnen de onderzoeken wel van voren af aan.. weer echo's etc. en daar zagen ze inderdaad ook cystes op m'n eierstokken. Vaak verdwenen ze vanzelf, maar een aantal bleven zitten. Weer een kijkoperatie (inmiddels zijn we 3,5 jaar verder na stoppen met de pil). Die keer hebben ze met een laser wat verklevingen en cystes weggehaald. Na de operatie moest ik nog 3 maanden Lucrin spuiten, een middel waar je tijdelijk mee in de overgang komt en alle rommel eigenlijk 'verschrompelt'. Na de Lucrin begonnen met 3 keer IUI met alleen pregnyl en daarna 3 keer met Menopur en Pregnyl. De 6e keer (5 jaar na het stoppen met de pil dus) was het opeens raak, zonder dat ik er iets van verwacht had! Ik was me al aan het opladen voor IVF...
Sorry voor het lange verhaal, maar misschien herken je er iets in. Ze kunnen cystes dus wel zien op echo's (zijn vaak met bloed gevuld en dus donker), maar verklevingen niet. Kijkoperaties vallen reuze mee en vaak doen ze meteen een HSG als je toch onder narcose bent, scheelt weer

. Mijn tip: trek met alles zsm aan de bel, anders duurt het allemaal zoooooo lang. En ik ben echt veel beter geholpen in een groot ziekenhuis (VU in Amsterdam). Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden had en dat je heeeeeel snel goed nieuws hebt, van al die succesverhalen word je inderdaad wel blij!
Veel succes, Saartje