zijn er ook rokende aanstaande mama's met heel veel schuldgevoel?

hoi

Ik heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschappen.
Heb me altijd rot gevoeld bij elke sigaret dan dacht ik verdorie kan ik het nu echt niet laten?antwoord nee.
Ik veroordeel dit onderwerp niet ik snap wat je bedoelt.
Alles in het leven heeft risico`s
Ik ben nu bijna 4 weken van het roken af omdat ik in het ziekenhuis heb gelegen met benauwdheid op de borst,mijn zoontje van 4 kwam huilend bij mijn bed staan en zei indringende woorden:mama ik mis je thuis zo ik wil dat je mee naar huis gaat,dames kan jullie zeggen dat ging me door merg en been ik heb toen besloten te stoppen ook ik dacht altijd dat gaat me niet lukken.
Nu het me wel lukt ben ik supertrots op mezelf.
Veel succes meiden

groetjes Iris
 
Chapeau Iris!
Heel veel succes met het gestopt blijven!

En Claudia, voor mij hoef je niet weg hier hoor. Ik snap wat je wilt zeggen maar hoop dat je ook snapt wat ik jou probeer te vertellen.
 
@Aeryn ik probeer ook te snappen wat jij bedoelt, hoop dat we het hier bij kunnen laten, het forum wordt er anders niet veel gezelliger op, en laten we eerlijk zijn, we zijn hier toch omdat we allemaal iets moois verwachten?

@Iris mama van 2 kindjes, ik ben supertrots op je!
 
Tip voor rokende zwangeren:
drink elke dag min. 1 glas verse sinaasappelsap.
Klinkt natuurlijk hartstikke dom, maar mn zusje (kraamverzorgende) vertelde dat een rokende zwangere dat elke dag deed en bij de geboorte een goede (geen zwarte) placenta had.

En ik ben het helemaal eens met Claudia! Als je weet dat bepaalde te vermijden dingen invloed hebben om een zwangerschap-verdere gezondheid van een kind, dan probeer je het te laten.
Ik ga er vanuit dat je het ook laat om filet-american of ander rauw vlees te eten. Zeg maar, het lijstje wat je moet laten staan om te eten als je zwanger bent?

Niet dat het een garantie geeft op een gezond kindje (nu of later), maar wel een mindere kans.
En echt, ik prijs mezelf gelukkig dát ik het probleem van stoppen met roken niet ken. Want dat lijkt me beremoeilijk!!
Al kan ik me de heftigheid van Claudia ook voorstellen, als je een diagnose krijgt.
 
@ Claudia:

Sorry dat ik dit nu pas allemaal lees, maar ik sta wel 100% achter je. Ik vind je reacties behoorlijk netjes vergeleken met de tierende Lilala. Bah... moet dat nou zo? dit is een open forum en iedereen mag zijn emning hebben, ook als je het er niet mee eens bent. Dus Lilala... ik denk dat jij nog heel wat te leren hebt!

@ iedereen:
Ik lees hier voornamelijk alleen maar redenen van rokenden om door te roken of om het enigszins te vergoeilijken. "Stress is slecht, dus rook die paar maar!" "Vroeger zijn er genoeg gezonde kinderen geboren van rokende moeders!" Ik ben zelf opgegroeid met een rokende vader. Dus ik ken alle redenen om te blijven roken heel goed! Ik heb zelf 8 jaar flink gerookt. Ik heb dit roken nooit goed gekeurd van mezelf. Nooit! Ook niet met redenen als: "Ach de lucht is ook al zo slecht met al die uitlaatgassen" "Ach, mijn opa is 90 geworden maar pafte nog veel meer!"
Nee, mensen... als je rookt in je zwangerschap dan kies je er zelf voor. Ook als je kindje daarna met de gevolgen zit. En dat ze het vroeger ook allemaal deden, tja... is dat dan een reden om het ook maar te doen?? Vroeger was roken gezond... stressverminderend... maar met de onderzoeken van tegenwoordig weten we wel beter. Trouwens vroeger was roken over het algemeen alleen aan mannen besteed, weinig vrouwen rookten hoor. Het was voor vrouwen vaak een schande om te roken. Pas na de jaren 80 is dit voor vrouwen ook gewoonte geworden.
Roken = kankerverwekkend
Roken = slecht voor de ongeboren vrucht
Roken = slecht voor hart en bloedvaten
En zo kan ik nog wel doorgaan! En ik snap het allemaal, we zijn zo verslaafd en we kunnen niet stoppen. Maar sorry hoor, dat zijn echt maar ideeën in je hoofd. Stoppen kan iedereen! Echt waar. Die knop moet om! En bij sommigen blijft die mogelijk om toch weer te beginnen er altijd. Wij hebben ook 3 pogingen gedaan die mislukten. Die drie pogingen mislukten omdat we altijd het idee hadden: we kunnen toch weer beginnen als het te moeilijk wordt.

Voordat we van ons eerste kindje zwanger wilden worden, zijn we gestopt. Met het idee: we willen ons kindje een goed voorbeeld geven en ik wil geen schuldgevoel hebben tijdens de zwangerschap. Het is slecht voor onszelf: ik wil geen longkanker bij mezelf veroorzaken (wie werkt voor zichzelf nou mee zo'n vreselijke ziekte) en ik wil gewoon van die stress af zijn om maar altijd aan die sigaretten te moeten denken. Ik wil gewoon dit leven niet meer. We beginnen een leven zonder sigaretten en zonder roken. En dit was de omslag. De knop was helemaal om. Het was gewoon geen optie om weer te beginnen, we hadden een keuze gemaakt. Natuurlijk hadden we lastige momenten en soms enorme zin in sigaretten (die zin is er soms nog), maar we zijn nooit meer begonnen.

En jullie kunnen dat ook! Roken veroorzaakt stress, steeds wanneer je lichaam afkickt van die nicotine komt er een stressstofje vrij... die laat je denken "Ik heb er één nodig!" dat is de verslaving! Die verslaving ben je na 48 uur kwijt, echt waar, maar het is de gewoonte die het m doet. Bij de koffie hoort een sigaret, bij een glaasje fris ook, op een verjaardag ook, file?? even roken.... enz... wanneer je stopt met roken zul je er achter komen dat je leven ook net zo prima en gezellig is als met die sigaret. Je kunt het jezelf weer afwennen. En het is nog veel gezonder ook. je meot alles gewoon tien keer over doen zonder die sigaret! En elke keer denk je gewoon: zo, ik hoef niet meer. Wat een bevrijding! Denk niet: ik mis wat, nee je leven is rijker geworden!

Mij kun je niet wijs maken wat slechter is voor je kind: blijven roken of tijdens de zwangerschap stoppen. Stress is pas slecht voor je kind als het voor een hoge bloeddruk zorgt en dit een lange tijd aanhoudt.. Zorgt het niet voor een hoge bloeddruk dan is het niet eens slecht. Dus ja.... wat kies je! Van roken weet je zeker dat elke sigaret slecht is! (als ik het natuurlijk wel duidelijk dat 3 sigaretten op een dag minder reden tot zorgen is dan een pakje) Van stoppen weet je dat het veel beter is, behalve als het langdurig voor een hoge bloeddruk zorgt. Dus ik zou gewoon elke week mijn bloeddruk laten opmeten en direct stoppen! Wordt de bloeddruk door het stoppen toch weken te hoog dan kun je altijd nog weer beginnen met een paar sigaretten... maar geloof me... dit laatste komt echt niet voor hoor. Het is gewoon het idee: stress is slecht dus ik kan beter blijven roken. in mijn ogen de meest geslepen reden voor de rokende zwangere om door te roken en de stap tot stoppen niet te nemen. En trouwens als het roken je zo'n schuldgevoel geeft en dus stress... dan kun je altijd nog beter stoppen... dan ben je het schuldgevoel in ieder geval kwijt! Toch??

Nou, dames.... zet die knop om en ga ervoor! Zoek afleiding en je zult zien dat het met die stress echt wel losloopt. Je moet jezelf gewoon die keuze niet meer aan doen. Daar krijg je zo'n stress van! Zal ik wel of niet??? Nee.... je doet het gewoon niet meer. En je zorgt ook gewoon dat je geen sigaretten meer in huis hebt! Weg ermee! hup... jij bent sterker dan die sigaret hoor. Het is maar een stinkstok met hele negatieve gevolgen en jij bent een weldenkend mens die zelf kan beslissen. Sigaretten zijn geen vrienden, maar duiveltjes die je aan een lijntje houden en constant voor stress en een slechte gezondheid zorgen. Ze zijn de moeite niet waard!

Kies voor vrijheid.... een leven zonder sigaretten!
 
Nog 1 ding: roken is iets wat je jezelf aan doet. Je kunt jezelf er mee kapot maken. Veel rokers halen de 70 niet eens. De kans dat je er ziek van wordt is gewoon heel groot. Roken is jezelf systematisch kapot maken.
Maar op de straat overreden worden door een auto die niet uitkijkt is een heel ander verhaal. Daar heb je niet zelf voor gekozen. Dat risico loop je altijd.
Maar door niet te roken, loop je minder risico om kanker te krijgen dat is gewoon zeker.
Vergelijk dus geen appels met peren! Roken en ongelukken kunnen krijgen is iets heel anders!

Ps. Sorry mijn verhaal is wel heeeeeeeel lang geworden!
 
@Bloempje27 nou kijk als we even wachten dan heb ik nog meer medestanders, hahahah nee alle gekheid op een stokje, misschien is mijn tekortkoming dan wel dat ik het niet zo goed kan samenvatten zoals jij bijvoorbeeld doet, maar in mijn 'heftigheid/emoties' wil ik snel reageren en komt 't er soms niet zo uit als hoe ik het bedoel, voor jou geldt dan ook je brengt mijn gevoelens/emoties heel goed onder woorden! dank je wel daarvoor!
lfs
 
Terug
Bovenaan