zindelijkheid

onze dochter van 2jaar en 1 maand,geeft absoluut niet aan dat ze het vies vind om haar plasje of drukje in een luier te deponeren!!!Ik geef wel steeds aan dat ze net als mama naar de wc moet!!

Maar als we haar daar op zetten vind ze dat eng,terwijl onze zoon al met 2 jaar overdag en `snachts zindelijk was,dat ging helemaal vanzelf!!!
Dus ik denk.....zij komt ook wel vanzelf,toch!!
 
Hoi allemaal

Onze dochter van 2 jaar en 10 maanden is al vrij lang overdag zindelijk. Ze was net 1 1/2 toen ze niet meer poepte in haar luier, ze was hier echt vies van. zomers hebben we haar toen in haar onderbroekje laten lopen en ze was vanaf toen ook met plassen zindelijk. Ik heb haar nooit een luier omgedaan als we weggingen, ook niet naar de winkel. Wel zette ik haar van te voren even op het potje of op de wc.
Overdag, als ze slapen ging, had ze nog een luier om. Deze wilde ze niet af, ze was bang dat ze in bed zou plassen. Toen ik zwanger was van onze tweede (ondertussen 4 weken oud) vertelde mijn dochter tegen iedereen dat als de baby geboren was, zij zonder luier 's middags zou gaan slapen. De eerste week hebben we haar hieraan niet herinnerd, maar daarna wel. Ze wilde niet en was bang om in bed te plassen. We hebben haar toen een klein kadootje belooft als ze zonder luier zou gaan slapen en een groot kado als ze dan ook niet had geplast in bed. De eerste middag zonder luier in bed, ze had een heel klein beetje geplast en was helemaal overstuur. We hadden haar een klein kadootje belooft als ze zonder luier ging slapen, dus dat zijn we ook gaan kopen met haar. De dag erna wilde ze de luier weer aan. Na veel aandringen liet ze de luier uit en toen ze wakker werd had ze niet geplast, dus werd een groot kado gekocht. Nu vertelt ze overal trots dat ze geen luier meer in bed om heeft 's middags.

Ik wil nog een maandje wachten en dan wil ik hetzelfde uitproberen met de luier               's nachts. Ik hoop dat dit net zo goed gaat als het zindelijk worden overdag en tijdens het middagdutje.
 
Met veel intresse lees ik alle reacties. Mijn dochter is nu 2 jr en 4 mnd. Ze is toen ze net 2 was, 1maand zindelijk geweest, ineens dag en nacht. Behalve "het poepie" deed ze alles op het potje of w.c. Toen is ze weer ineens gaan plassen in de luier. Zonder aanleiding. Nu begint ze weer intresse te krijgen voor het potje. Heeft deze week zelfs een hoopje op de pot gedaan. Ik probeer het te stimuleren door ze inderdaad in de blote billen te laten lopen. Ze gaat dan zelf op het potje zitten om de plassen. Ook het belonen :klappen, snoepje, sticker, werkt bij ons wel goed. Het heeft alleen tijd nodig voor ze echt zindelijk wordt. Mijn gevoel zegt dat het vanzelf komt. Kinderen geven op een gegeven moment zelf aan wat ze willen. Een beetje stimulatie kan natuurlijk geen kwaad op zijn tijd, maar ik denk dat als er teveel druk op ze wordt gezet, dat ze het dan helemaal niet meer willen. De tijd zal het ons leren wanneer ik voorgoed de luiers de deur uit kan doen.

Groet Sandra
 
Mijn zoontje is vanaf 1,5 zindelijk met poepen, gewoon doordat hij het zelf heel vies vond om in z'n luier te poepen en met 2,5 was hij helemaal zindelijk zowel 's nachts als overdag. Ik heb 'm wel nog een tijd lang om een uurtje of 11 uit z'n bed gehaald 's avonds om 'm te laten plassen. Ik lees net in het voorgaande berichtje dat het kindje boos wordt als ze wakker gemaakt wordt. Mijn zoontje vond het ook vreselijk als ik 'm  wakker maakte dus haalde ik 'm uit bed maar maakte 'm niet wakker en zette hem slapend op het toilet en dan deed hij z'n plas. En ook elke keer wat later laten plassen, en nu is hij helemaal zindelijk
 
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en wilde wel eens meepraten en ideetjes uitwisselen over bepaalde zaken.
Ik heb net een stukje gelezen over zindelijkheid.Mijn zoontje Thijmen is nu 2 jaar en 3 maanden en begint nu een beetje zindelijk te worden.Tot nu toe zette ik hem zelf op de wc en dan deed hij ook wel een plasje en de grote boodschap,maar dat was toch eigenlijk alleen maar omdat ik 'm op de wc zette.Uit zichzelf ging hij niet.Sinds 1 weekje geeft hij nu soms zelf aan dat hij naar de wc moet.Dan komt hij me halen en wijst ie naar de wc-deur.Als hij dan zijn plasje heeft opgehouden tot ie zat,prees ik hem de hemel in en dan glunderde hij.Ik heb ook al geprobeerd een onderbroek onder zijn luier te doen,maar dat helpt niet.Hij is net zo nat als anders.
Wil ik soms alles te snel? Als ik alle kindjes in Thijmen's omgeving zie (die zijn allemaal ongeveer even oud) zijn ze allemaal overdag zindelijk.Hij wil zelf graag zindelijk worden,want als ik aan hem vraag waar hij zijn plasje en de grote boodschap moet doen wijst hij wel naar de wc-deur.Hij weet 't wel,maar volgens mij is hij er nog niet aan toe om echt zindelijk te worden.
Ik hoef me toch nog geen zorgen te maken dat hij een laatbloeier wordt?
 
Mijn zoontje was overdag met 2 jaar en 4 maanden zuiver en 'snachts een maandje of 3 later. Wij hebben (nog steeds) een potje naast zijn bed staan. Al slapende zetten wij hem daarop. Zeiden dan, Je zit op je potje, ga maar plassen. en als ie dan klaar was legden wij hem terug in bed. Helemaal wakker was ie dus niet, maar hij plaste wel.

Tuurlijk ging het in het begin wel eens mis, maar ach.... een paar keer extra wassen vond ik niet erg. Na een week werd dat echt minder en na nog een week was het over.

Inmiddels is hij 3. Als ik weet dat ie nu veel gedronken heeft, maken we hem "wakker" als we zelf naar bed gaan om te plassen. Heeft gewoon normaal gedronken dan doen we dat niet, hij roept ons dan toch als hij moet plassen.

groetjes

nathasja

ps. Ik heb boven geen wc dus vandaar een potje naast zijn bed. Maar het bleek voor ons ook een super goeie oplossing te zijn
 
Hallo, ik ben nieuw en heb net een stukje gelezen. Ik zit met een probleem. Mijn oudste dochtertje is bijna 2,5 maanden en is al zindelijk van haar 2 jaar. Een maandje geleden heeft ze er een zusje bij gekregen. Nu plast ze terug in haar broek, al is het soms maar een klein beetje en doet ze de rest op haar potje. Maar zij trekt er zich niets van aan als haar broekje nat is.  Ze vindt het blijkbaar prettig. Is het om reactie uit te lokken of aandacht te hebben nu ze een zusje heeft, dat kan ik eigenlijk wel begrijpen. Maar dat ze het echt leuk vindt, daar heb ik het moeilijk mee. Of ik haar nu straf of beloon, het doet haar echt niets. Wie kan er mij advies geven want ik weet er eigenlijk geen raad mee.
 
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een dochter van 2,5 en een zoon van 12 weken. Ik heb, toen mijn dochter anderhalf was een potje in de woonkamer gezet, haar laten zien met een pop wat de bedoeling is. Ook een boekje van de kleine prinses (Waar is mijn potje?) gekocht en voorgelezen (is trouwens een heel leuk boek, mijn dochter vond en vindt het nog steeds geweldig). Verder heb ik niks gedaan, ze heeft er een tijd mee gespeeld (met kleren aan erop gaan zitten, haar pop erop zetten etc.) En een week na haar 2e verjaardag was het best warm en heeft ze buiten in haar badje gespeeld (in haar blootje). Ik had het potje buiten gezet en was even binnen iets pakken toen ze aan kwam gerend. Heel blij riep ze dat ze had geplast. Ik ben gaan kijken en inderdaad, ze was zelf op het potje gaan zitten. Sinds die dag draagt ze geen luier meer en is het in het begin nog een enkele keer fout gegaan, maar sinds juni eigenlijk niet meer. Zelfs niet toen ze een broertje kreeg. 's Nachts wil ze nog niet zonder luier. Ze is wel vaak droog als ze wakker wordt. Is misschien wel een goed idee om haar onderbroekje aan te laten onder de luier. Ga ik toch eens proberen vannacht.
groetjes nienemuis
 
Terug
Bovenaan