Wat een ontzettende vervelende en vooral nare start! Er zijn al vele reacties gegeven en eerlijk gezegd heb ik ze niet allemaal gelezen. Ik hoop voor jullie dat je er wat aan hebt.
Ik wil eigenlijk meer een warme knuffel geven en delen dat je niet de enige bent met deze gevoelens. Op een huilbaby na (onze dochter heeft zo haar momenten, maar dan wilt ze vooral gewoon bij mij zijn en knuffelen), is het heel herkenbaar. Na complicaties tijdens mijn zwangerschap, een traumatische bevalling en heritge complicaties erna, kon ik na twee weken niet meer. Gelukkig herkende ik de symtomen en de combinatie van trauma, oververmoeidheid en de hormonen waren gewoon een hele ongelukkige mix waarvan ik niet wilde dat mijn dochter daar de dupe van werd. Ik ben toen direct met mijn vriend in gesprek gegaan om samen te kijken hoe we dit konden opvangen. Hoewel ik het nog iedere dag vervelend vindt, omdat hij full-time werkt, ben ik dankbaar dat hij de 24:00 uur voeding nu geeft, zodat ik wat meer kan slapen. Verder rommelen we na zes weken nog steeds aan. Het meeste gaat nu wel en soms weten we het ook even niet. Zoals vannacht. Dan is het gewoon accepteren dat het zo gaat en doen wij ons best. Meer kun je niet doen. Zo’n eerste kindje is gewoon uitvinden hoe het allemaal werkt. Ook al zag ik het op dat moment niet, toch gaat het actief reageren op je kindje en er tig keer uitgaan, uiteindelijk voorbij. Je gaat geluidjes en huiltjes herkennen en je weet wanneer er wat aan de hand is. Dit heeft tijd nodig. Naast het feit dat jullie kleintje veel huilt... ik hoop dat je daar al extra steun bij krijgt, mocht het iets anders zijn dan het feit dat het een kwestie is van wennen en dat het dag/nacht ritme er nog zeker niet is. De eerste twee weken heb ik ‘s nachts haar non-stop op mijn buik gehad. Overdag sliep ik dan extra op het moment dat zij ook sliep. Het is pittig, het gaat voorbij.
schroom niet om extra hulp in te schakelen. Vermoeidheid doet zoveel met je. Mijn schoonmoeder past nu een keer per week een paar uur op, zodat ik extra kan rusten en sinds deze week heeft mijn vriend een papadag. Dan is de verantwoordelijkheid even helemaal voor hem. Het is tenslotte ook zijn dochter. Voor mijn opgelopen trauma krijg ik nu professionele hulp en ga ik nog een keertje in gesprek met het ziekenhuis. Die van mij had namelijk niet nodig geweest. Ik hoop dat ik heb dan een plekje kan geven en het achter mij kan laten.
Vergeet niet dat deze grote levensverandering tijd nodig heeft. En blijf delen, want je staat er niet alleen in/voor.
Ik hoop desondanks dat je ergens kunt zien/voelen wat voor rijkdom er in je leven is gekomen. Die kleine zonnetjes worden grote stralen, waarbij je straks een positief keerpunt zult ervaren.
sterkte!