Beste dames die zich ergeren aan mijn inbreng,
Vrijheid blijheid. We communiceren in betrokkenheid.
Wie van ons heeft de wijsheid in pacht? Ik niet, jullie wel.
Het is zoeken. In de discussies mag je niet te kort door de bocht gaan, dan vlieg je eruit. Een zaak ligt nooit zo simpel als je op het eerste oog denkt.
Vrijheid blijheid ….. is je gang gaan, doen wat je wilt, autonoom zijn. Autonoom beslis je als zinnige verantwoordelijke vrouw met een kind in de baarmoeder, door gebruik te maken van kennis die toetsbaar is, dus wetenschappelijk bewezen ? meest effectief en behulpzaam op de lange termijn voor jezelf en je kind en bij je past.
In dit geval ging het over bevallen en gebruik van je eigen power. Ja, je eigen power van het cruciale moment (blijkbaar zijn jullie daar ongewis van of bang voor) en de bewezen tevredenheid en het welbevinden over ‘het zelf doen’ bij de natuurlijke start en het bevallen.
De natuur heeft het goed geregeld is geen doctrine, heeft een gedegen wetenschappelijke onderbouwing . Steeds meer artsen en verloskundigen zijn doordrongen van het feit dat wij professionals door ‘doen’ veel verdoen en het proces onnodig verstoren. Ja, veel ingrepen roepen we in mijn vakgebied op, door onnodige interventies als strippen op een onjuist moment en inleiden omdat het weekend wordt of de moeder het beu is.
Een goed gesprek, de bekende verloskundige die je thuis bezoekt om erover te praten en je support te geven . De verloskundige die je hand vasthoudt als het moeilijk is met het opvangen van de weeën, niet weggaat en bij je blijft tot het allemaal over is. Dat doet meer dan een ruggenprik kan doen. Bewezen dames met onderzoek. Andere mening andere methode. Kies wat je wilt, je bent autonoom.
Zeer waarschijnlijk hebben jullie de hele zwangerschap geen slok alcohol gedronken en geen aspirine genomen en moedig je nu een ander aan een grote stoot pijnstillers te nemen, snel in te laten grijpen en zo voort. Opjutten of autonoom kiezen stimuleren? Voor mij is het adviseren de confrontatie met de eigen bevalling en de onzekerheid daaromheen te ontlopen of zie ik het fout?
Happy Birth ….. de weg is lang, de hobbels zijn hoog en de confrontatie hard. Zonder inspanning geen ......
Eigen baas in eigen buik …. en hoe plooi ik dat met de rechten en autonomie van mijn bloedeigen kind.
Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.