Zwanger en overgewicht!

Hi ik heb ook overgewicht en ben nu 22 weken zwanger. Ik vond het allemaal maar eng in het begin, zeker omdat je als je zwanger en overgewicht intypt bij google, je alleen maar nare berichten leest. Het begint al met de vruchtbaarheid en dan de eerste 12 weken, waar je allemaal niet verhoogde kans op hebt... Ik ben door de verloskudige doorverwezen naar een gynaecoloog, vanaf een bepaalde bmi wordt je automatisch doorverwezen om te kijken of je meer risico hebt. En ik ben lekker daar gebleven. De gyn is echt super. Ze zegt continu: jij hoeft je pas zorgen te maken als ik dat doe, en ik doe dat helemaal niet. Het overgewicht komt nooit te sprake als ik er niet over begin. Ik begin iets zekerder te worden in de zwangerschap, alles gaat volgens het boekje, en ik ben nog niets aangekomen. Het enige waar ik last van heb is hoge bloeddruk, maar dat is volledig onder controle.

ik moet gewoon elke keer voor mezelf onthouden dat elke zwangere vrouw zich zorgen maakt, en dat wij misschien ons heel erg focussen op de consequenties van ons gewicht, maar zo heeft elke vrouw wel iets.. Vertrouw in de natuur en in je lijf! (dat zijn een beetje mijn mantra's als ik me onzeker voel!)

Succes iedereen met de zwangerschap!
 
hoi saskia
ik had dat ook toen we bezig waren met zwanger worden,alles wat je leest op internet maakt je zo onzeker.
vooral ook de mindere kans op zwangerschap greep me erg aan.
ik loop gewoon bij de verloskundige maar moet ook een keer naar een gyn voor t geval dat.
verder loopt ook bij mij alles nog prima.
ook ik ben bang voor een hoge bloeddruk maar doet me gerust stellen als ik lees dat t bij jou gewoon onder controle is.
zo hebben we allemaal wat aan elkaar.
 
Hoi hoi,

ik wist niet dat als je boven een bepaald BMI zit, dat je dan naar de GYN doorverwezen wordt?? Bij mijn 1e zwangerschap mocht ik gwn bij de VK blijven, en bij deze ook denk ik. Tenminste, ze heeft ons nog niets verteld daarover
En meiden... Laat je niet gek maken door het i-net hoor. Want hoeveel meiden met overgewicht zijn er wel niet bevallen van een kerngezonde zoon of dochter??? Maar bij hoeveel vrouwen is het wel niet misgegaan, met of zonder overgewicht?? Als het niet goed gaat, heeft dat echt een reden, en is dat meestal met de celindeling al hoor.
Dus kom op!! Ga lekker proberen te genieten dames!!

Ik maakte mezelf ook erge zorgen van de week, dus heb ik een echo gehad (zie ook mijn topic "morgen een echo..." en het hartje van de kleine klopte, dus het zit wel goed zei ze. De kans op een eventuele mk is al afgenomen, omdat het hartje goed zijn werk doet!!

Groetjes Debby.
 
Hallo Dames!

ik ben hier net nieuw en deze topic sprak me gelijk aan. Ik 29 jaar heb een dochtertje van 3 1/2 en een zoontje van 2 1/2 en ben nu 18 weken zwanger  van mn 3e kindje(uitgerekend op 20 sept 2008)  en ja, ook ik heb overgewicht. De 1e keer was ik binnen 4mnd "proberen"  zwanger,  toen mn dochter  3 mnd oud was stopte ik met borstvoeding geven en was ik  direct zwanger van de 2e en nu ben ik binnen 3mnd proberen zwanger geraakt van de 3e, dus hoezo zou je met ernstig overgewicht ,minder gezond zijn of minder vruchtbaar? Ik denk dat roken en/of alcohol gebruik je een stuk ongezonder maken.

 Bij mn 1e zwangerschap begon ik met 128kg en op het eind woog ik 145kg  ik had namelijk erg veel last van vocht, mn dochtertje woog nl maar 2920gram! bij mn 2e zwngerschap begon ik met 133kg en heb me daarna niet meer gewogen, vond de vk ook niet belangrijk na  38wk beviel ik van een gezonde jongen en nu dus weer zwanger en woog met 15 wkn 141kg  en voel me prima! Ik krijg tijdens mn volgende afspraak met de vk te horen of ik naar de gyn word doorverwezen wat naar mijn mening onzin  is. Ik heb al 2 kern gezonde kinderen op de wereld gezet  ondanks mijn  overgewicht dus waarom ben je dan nu gelijk "medisch" niet iedere vrouw weegt even veel en ik vind die  nieuwe regels dan ook erg kort door de bocht. Zolang je je goed voelt, je bloeddruk in orde is en je suikergehalte op peil hoef je je  denk ik weinig zorgen te maken over het feit dat je een wat zwaardere zwangere bent, geniet juist van het feit dat je zwanger bent, en dus gezond. Deze speciale tijd is zo weer voorbij dus laat je niet gek maken door alle negatieve berichten.

jij verdient die roze wolk  net zo goed als een andere  eventueel minder zware zwangere!

groetjes!  
 
Hoi iedereen!

Volgens mijn verloskundige wordt je niet automatisch doorverwezen naar de gyn als je overgewicht hebt. Ik werd doorverwezen voor een consult om te kijken of het nodig was dat ik onder controle kwam te staan bij een gyn en deze besloot of ik terug naar de verloskundige ging of dat ze me hield als patient. En dat laatste gebeurde. Het is een combinatie van overgewicht, hoge bloeddruk en dat er suikerziekte in de familie voorkomt. Ik was wel blij, want het klikte volledig niet met mijn verloskundige. Die echt tussen de regels door echt liet doorschemeren dat ze het onverstandig vond dat ik zwanger was met mijn gewicht. Ik heb een een bmi van 41, en woog toen 129 kg. Maar mijn gyn vind dat dus ook niet zo van belang. Ze is echt super! De eerste keer dat ik er kwam, vertelde ik haar dat ik wat moeite had met inwendige onderzoeken en het liefst alleen onderga als het echt nodig is. Ze was heel begripvol en ze wilde toen een echo maken en ik vroeg dus of dat inwendig moest omdat geen slanke buik had. Ze vertelde me dat het natuurlijk wel invloed heeft, maar dat het ook veel met je bouw te maken hebt (waar en hoe je baarmoeder ligt enzo). Dus toen ik mijn broek opendeed en ging liggen, zei ze meteen: Oh dit lijkt me helemaal geen probleem, uitwendig was het toen met 9 weken alles prima te zien. Sindsdien voelde ik me wel een stuk zekerder.

ik heb ook al mijn vragen die ik had meteen bij haar neergelegd, over de risico's van overgewicht op de zwangerschap enzo en wat ik had gelezen op internet. Zij weerlegde heel veel dingen, bv vermindering van vruchtbaarheid kan inderdaad door overwicht ontstaan, maar dan wel met daarbij de kennis dat het dan vaak gaat om vrouwen die bv heel eenzijdig eten. De kans op een doodgeboren kindje is iets groter, maar maar 0,5% meer dan een vrouw met een normaal gewicht, dus dat is bijna te verwaarlozen. Ze zei dat wat je leest op internet vaak uit zijn verband is getrokken.
 
Hallo Allemaal,

Prettig om te lezen dat je niet de enige bent met overgewicht. Ik heb dit zelf nooit echt als een probleem gezien tot ik in januari voor het eerst bij de verloskundige kwam en zij aan mij vroeg wil je thuis of in het ziekenhuis bevallen. Ik antwoorden thuis en haar antwoord was dat kan niet want je bent te zwaar! Ik was eigenlijk een beetje overdonderd want dat had ik nooit zo bekeken. Misschien een beetje naief. maar goed. Voor het eerst ervaren dat overgewicht ook nadelen heeft. Ik ben behoorlijk lang 181 en draag kleding maat 48-50. doordat ik normaal een redelijk platte buik heb en de rest in proportie is valt het nooit zo op mensen schatten me dan ook slanker.

Behalve deze opmerking heb ik er nooit meer over gehoord alleen krijg ik bij 32 weken een extra echo om te kijken hoe groot " frummel " is. Verder heb ik geloof ik het een redelijke ideale zwangerschap. ik ben niet misselijk geweest of wat dan ook. Wat ik nu ga merken is dat ik niet meer zo actief en fit ben als voorheen. ik heb wel 1 vraag hebben jullie ook zo'n soort spierpijn tussen je benen/liezen?

O ja voor wie het wil weten ik ben morgen 26 weken zwanger.

Laat jullie in ieder geval niet gek maken door alle info,

Groet

Claudia
 
hoi,

Ik wil jullie even een hart onder de riem steken, een vrouw die overgewicht heeft tijdens een zwangerschap komt meestal volgens mijn ex- verloskundige en gyneocologen ( ben inmiddels moeder van drie kinderen en ben niet van plan om voor de vierde te gaan) minder aan dan een vrouw die een (normaal) gewicht heeft als je maar gewoon blijft eten soms is het zelfs zo dat deze personen afvallen en dat het kindje(s) jou op eten, zou zeggen eet normaal en drink veel water want je hebt natuurlijk wel weer meer kans op zwangerschaps-diabetes en hoge bloeddruk tijdens een zwangerschap met wat extra overgewicht, van mijn zoon nu 16 jaar geleden kwam ik in totaal 7 kilo aan met een beetje overgewicht, met mijn tweede dochter met een normaal gewicht begonnen kwam ik 35 kilo aan en met de derde ook hier weer wat overgewicht kwam ik maar 4 kilo aan, zoals ik al zei eet gezond, maar je moet niet vergeten je af en toe te verwennen hoor nu mag het af en toe.
Vergeet vooral niet om te geniten van jullie zwangerschappen.

groetjes bianca
 
Hey meiden,

Als eerste van harte gefeliciteerd allemaal!!!

Ook heb heb overgewicht.
Bij mijn eerste begon ik met 87 en eindigde met 113!!!
Bij de VK kon ik gewoon blijven, maar ze hebben mij wel eerst "besproken".
Aangezien mijn overgewicht met name rond heupen en benen zit/zat kon ik bij hen blijven.
Helaas met 36,5 wk kreeg ik zw.vergiftiging en belande ik in t z'huis.
Daar heb ik de rotste opmerkingen aller tijde gehad van de gyn!
Zoals doorbellen naar de afdeling dat ik kwam en dat als ze me zagen het wel zouden begrijpen!
En...ik zou  maar maar flink gaan afvallen straks na de bevalling....
wat een ... was dat zeg.
Na een inleiding uiteindelijk een spoedkeizersnede, de laatste weken waren voor ons echt verschrikkelijk.
we zijn er wel een mooie dochter rijker  door geworden, van maar 2760 gr, haha

Nu ben ik pas 4,5wk en 92 ! kilo.
Volgende week eens bellen met de VK...ben benieuwd.

Heerlijk om te lezen dat er meer mama's met overgewicht zijn!
O en ik had ook bij miss etam mijn kleding en neckermann heeft ook grotere maten!

Groetjes Nicole
 
Terug
Bovenaan