Zwanger en uitgerekend in april 2016

Hoi allemaal,

Lynkenuts, hier hetzelfde probleem.. Ik kreeg in week 34 ineens erg last van jeuk. Bij mij alleen niet op mijn voeten en handen, maar over mijn HELE lichaam. Vooral mijn buik en benen.

De verloskundige vertrouwde het toch niet helemaal, ondanks dat ik het niet helemaal aan het plaatje voldeed. Ook bij mij is er bloed geprikt en ik had een waarde van 26. Ik kreeg ook medicatie en een week later ben ik weer geprikt. De jeuk werd erger en de medicatie is opgehoogd. Ook ik ben medisch geworden en moet in het ziekenhuis bevallen. Mijn voorkeur was thuis, maar ik heb me erbij neer gelegd.

De gynaecoloog gaf aan dat ik met 37/38 weken wordt ingeleid, omdat de risico's dan worden vergroot. Wel gaf hij aan dat de risico's maar een klein percentage zijn en ik heb er zelf ook veel over gelezen. Ik ben zelf verpleegkundige en dan ook erg nieuwsgierig. Ik hoop dat ik je een beetje gerust kan stellen als het percentage maar met 1% / 2% verhoogd is t.o.v. vrouwen die geen zwangerschapscholestase hebben. Ook nemen de risico's pas toe vanaf week 37/38 en voor die tijd is er dus eigenlijk 'niets' aan de hand. Ik word ook goed in de gaten gehouden.

Gisteren had ik weer controle, ik heb nu 1cm ontsluiting, maar dat zegt niets. Hier kan ik ook weken mee doorlopen. Het enige punt is dat mijn waarden nu 104 zijn!! Dat is natuurlijk veel en veel te hoog. In 1 week tijd enorm gestegen. De gynaecoloog en ook wij hadden dit echt niet verwacht. Ze zien juist vaak dat de waarden m.b.v. de medicatie onder controle blijft dus maak je niet meteen teveel zorgen. Ik ben blijkbaar een uitzondering hierin.

Daarom is besloten om mij met 36.6 weken in te leiden, dit is volgende week donderdag en afhankelijk hoe snel het gaat heb ik dus volgende week donderdag met 36.6 weken ons kindje in mijn armen of precies met 37 weken. Als deze waarden zo hoog zijn leiden ze niet later in dan 37 weken. Ik gaf aan dat ik me wel zorgen maakte. Ik vroeg: wat nu als die waarden zo hoog zijn en nog hoger worden, heeft ons kindje hier dan écht geen last van? Ook niet voor de 37 weken?
De gynaecoloog gaf aan dat dit niet het geval is en sinds ze zwangeren inleiden met 37/38 weken is het percentage van de 'gevolgen' enorm gedaald. Ze kunnen niet bewijzen dat het helpt, maar eigenlijk weten ze het wel zeker. Er wordt nog verder onderzoek naar gedaan.

Er is ook geen reden om ons kindje eerder te halen gaf hij aan, omdat dat meer risico's met zich mee brengt dan mij inleiden met 37 weken.

Super spannend allemaal en ik baal er ook van dat mijn zwangerschap zo eindigt. Ik probeer positief te blijven en vooral goed op de kindsbewegingen te letten. Dit is mij ook geadviseerd. Mocht ik mij zorgen maken of ons kindje minder voelen bewegen, moet ik uiteraard meteen bellen.

Tot nu toe ziet alles er goed uit en ons kindje groeit ook goed, ik heb genoeg vruchtwater en ons kindje is ook beweeglijk.
Ik ga er vanuit dat alles goed komt, nog even geduld!

Groetjes Sandra

Derde keer mama

slapen gaat hier ook op en af. Gisteravond veel kramp en harde buiken toen ik op mijn rechter zij lag. Dit herkende ik nog van mijn tweede, toen uiteindelijk in het zieke huis geweest omdat het tot spugend toe door ging.  Nu dus optijd een warme kruik er tegen aan en op mijn andere zij gaan liggen, trok toen snel weg. Bizar want vlk weet ook niet waar dit vandaan komt!

Vandaag is het indalen begonnen denk ik. Veel steken naar onder, door naar mijn liezen en bovenbenen. Gelukkig zag ik maandag op de echo dat de kleine weer goed is gaan liggen dus geen probleem!

Sandra,

wat heftig zeg! En dat die waardes alsnog stijgen na medicatie is ook wel raar. Ik ben ook verpleegkundige dus zou me ook hierin gaan verdiepen als het mij overkwam.

Wel een raar idee dat je dan over ruim een week je kleine al vast hebt.

Bij ons is nu alles wel klaar en mag de kleine komen! Ik heb er z'n zin in en kan niet wachten. Net zoals mijn kinderen die ook erg nieuwschierig zijn naar hun broertje of zusje.

Hoi Irma,

Ik heb begrepen dat de doorbloeding minder effectief is als je op je rechterzij lig, mogelijk heeft het hiermee te maken?
Op je linkerzij is de doorbloeding beter waardoor jij en je kindje meer zuurstof en bloed krijgen. Ik heb geen idee of het hieraan ligt hoor.. Het is maar een hypothese haha

Het was inderdaad wel even schrikken. Helemaal omdat we het allemaal niet verwacht hadden dat het zo hoog was. Ik heb daarom meteen van alles opgezocht en kwam allemaal geruststellende verhalen tegen, niet 1 negatieve. Dat stelt mij ook wel gerust.

Het is zeker een gek idee om te weten dat ik volgende week ons kindje in mijn armen heb. Veelal weet je niet wanneer het gaat komen en ik nu dus wel. Evengoed ook wel weer fijn om te weten waar we aan toe zijn en dat er zo goed gehandeld word. Ik voel me wel serieus genomen en ik heb echt het gevoel dat ze geen enkel risico nemen en me goed in de gaten houden. Dat is wel een fijne en geruststellende gedachte :)

Bij ons is alles ook zo goed als klaar. Mijn schoonmoeder komt me straks nog even helpen met het restant strijken, maar voor de rest is alles gewassen en klaar. Ik ben er ook klaar voor en ons kleintje is super welkom!

Groetjes Sandra

Ha mama's,

Ow Sandra wat vervelend om te lezen. Mijn waardes zijn gelukkig na wat gestegen te zijn op de medicatie iets gezakt. Nu is het goed de jeuk in de gaten houden maar voor nu onder controle inderdaad.

Ik ben zelf ook verpleegkundige, en waar ik tegen aan loop is dat de ene gynecoloog het hartstikke serieus neemt en dus weigert risico te willen lopen.  En van de week bij zo'n arts assistent in opleiding die er dus inderdaad heel laconiek over doet van ja het gaat bijna nooit mis. Ik blijf erbij.. liever nu te vroeg dan te laat! Met name doordat er dichtbij door andere redenen een bevalling mis is gegaan. En dat ik inderdaad na wat resurch lees dat waardes ook ineens zo hard kunnen stijgen. Maar ben gelukkig niet op mijn mondje gevallen dus dat scheelt weer!

As donderdag mag ik gelukkig weer terug op controle bij die gynecoloog die mij heel serieus nam en wordt alles voor week 37 besproken qua inlijden. Nu 35.4 dagen en het schiet al aardig op.

Voor de andere mama's.  Ik weet me goed bezig te houden. Maar alles in een rustig tempo. Zo mailde de makelaar gisteren dat we as woensdag kijkers krijgen voor het appartement. Ow die zag ik even niet aan komen en heb echt bijna mijn vinger af gebeten. Alles helemaal klaar... geverft, gewassen... om nog maar over mijn nesteldrang te zwijgen.

Makelaar pakte het heel fijn op. We hadden hem namelijk nog niet ingelicht over onze zwangerschap. We wachten af en ik hou gewoon rustig een beetje het huishouden bij. Mijn vriend wilt gelukkig van het weekend de badkamer alvast voor mij poetsen en ik heb mijn moeder als hulptroep bereid gevonden om mijn ramen te komen wassen. Ben er toch wel achter dat zo'n dikke buik heeeel erg veel energie kost!

Voor de mama's met verlof, genieten genieten. Want soms gaat het toch wat sneller dan gepland.

Sandra heel veel succes met het laatste weekje zo ongeveer. En ook ik hoop voor Pasen mini in onze armen te mogen sluiten.

Xx

Hoi Lynnkenuts,

Vervelend dat jouw behandelaars zo wisselvallig zijn. Ik kan me voorstellen dat je daar wat zenuwen van krijgt. Fijn dat de gynaecoloog je gerust heeft kunnen stellen en dat je weer op controle bij hem/haar mag komen.

Ik moet a.s. maandag weer terug en dan wordt alles bij mij besproken over het inleiden e.d. Ik ben ook heel erg benieuwd of ik ondertussen of in ieder geval maandag al meer ontsluiting heb gekregen. Ik mag het hopen van wel, dat zou alleen maar weer schelen voor het inleiden. Ik heb in ieder geval alvast 1cm haha. Naar mijn idee rommelt het allemaal wel wat daarbinnen. Ik heb regelmatig last van menstruatieachtige krampen, de harde buiken komen wat vaker en houden soms wat langer aan. Deze zijn nog niet regelmatig hoor, dus het zijn geen weeën.
Hoe hebben jullie dit? Herkennen jullie dit? Zijn jullie al jullie 'slijmprop' verloren of hebben jullie al andere dingen mee gemaakt waarvan jullie denken: hey.. mogelijk komt de bevalling binnenkort?

Ik ga het rustig afwachten en ben ondertussen ook bezig met afleiding zoeken. Ik mag niet meer zoveel doen om echt de rust te pakken die ik nodig heb. Eigenlijk mag ik dus helemaal niks doen, maar dat lukt me niet zo goed hoor.. Ik doe beetje bij beetje een klusje.

Groetjes!

Hoi allemaal,

Zijn jullie nog een beetje actief op het forum? :p zo te zien is een ieder al lekker op zichzelf aan het concentreren voor de bevalling die er binnenkort aan zit te komen haha.

Ik wilde toch even mijn verhaal delen.. Ook voor de mensen die mogelijk ingeleid moeten gaan worden? Maar ook voor zwangeren die cholestase hebben net als ik.

Vandaag weer bij de gynaecoloog geweest en nog steeds 1 cm ontsluiting. Mijn baarmoedermond is al wel wat aan het verweken en dat is gunstig.

A.s. donderdag moet ik naar het ziekenhuis toe, krijg ik eerst een CTG en wordt er gekeken of ik mogelijk nog meer ontsluiting heb gekregen (is niet de verwachting). Mocht dit wél het geval zijn, mag ik weer naar huis en moet ik vrijdag terug komen en word ik ingeleid (weeënopwekkers via infuus). Mocht dit niet het geval zijn, wordt er donderdag een ballonkatheter geplaatst om de ontsluiting te bevorderen. Daarna mag ik gewoon naar huis toe en mijn dag invullen zoals ik het normaal ook doe. Vrijdag ochtend weer terug komen en dan word ik ingeleid.

Soms komen de weeën al zelf na het plaatsen van de ballon, dat zou natuurlijk mooi zijn. Dit gebeurd alleen niet vaak dus ik ga er niet vanuit. Ballon valt er vanzelf uit als er meer ontsluiting is. Hopen dat dit ook bij mij gebeurd. De verhalen die ik tot nu toe heb gelezen zijn allemaal positief. Vaak vindt er ontsluiting plaats, omdat het allemaal geprikkeld wordt.

Mocht dit onverhoopt toch niet het geval zijn, kom ik vrijdag ochtend terug en wordt de ballon met iets meer water opgevuld. Hoe dan ook zal dit dan moeten werken en wordt er vrijdag met het infuus gestart omdat ik dan precies 37 weken ben en ons kindje gehaald moet worden vanwege de extra risico's.
Dan is de vraag hoe 'snel' het allemaal verloopt. Of vrijdag of zaterdag hebben we ons kindje in onze armen.
Ik lees in ieder geval veel positieve verhalen over het inleiden en de meeste kindjes zijn binnen 12 uur geboren dus dat is best snel.

Ik ben erg benieuwd hoe het bij mij zal verlopen. Ik vind het super spannend, maar ik probeer het over me heen te laten komen. Ik ben er wel erg mee bezig merk ik, dus ik ga lekker afleiding zoeken :D

Groetjes!

Hallo mama's,

Vandaag precies 36 weken en ook voor mij zal dit zo ongeveer de laatste week zwanger zijn. Net als bij Sandra zwangerschapscholestase.  Ik hoor aankomende donderdag wat de gynecoloog van plan is in week 37. Morgen nog eens mijn waardes laten prikken. Ik heb het vermoeden dat het op aan het lopen is, omdat ik weer meer jeuk krijg. Ook gedurende de dag. We wachten donderdag af.

Sandra,  heel erg veel succes! Ik vermoed dat het bij mij soort gelijks zal gaan.

Verder heb ik gisteren echt een top dag gehad! Ik werd verrast met mijn eigen babyshower. Die had ik even niet meer zien aan komen. Ik was behoorlijk geëmotioneerd toen ik al mijn vriendinnen in mijn woonkamer zag zitten.  Voor het eerst was ik even geheel sprakeloos.  Ze hebben het heel erg goed verborgen weten te houden! Langs de leuke presentjes behoorlijk verwend en een buikschildering gekregen! Waanzinnig! Nou heb ik dus ook mooie foto's van mijn bolle buik samen met mijn partner. Ik had ze namelijk vandaag al in de mail!

Thuis is alles grondig schoon. Dit ook omdat woensdag dus die bezichtiging van ons appartement is. Allemaal spannend genoeg dus!

Verder iedereen nog een heel fijn verlof en succes met de laatste loodjes!

Xx

Oooh wat spannend dames! Jullie zijn nu of althans heel snel al bevallen van jullie kindjes! Jammer dat het anders loopt dan je verwacht had, maar wel heel fijn dat jullie in goede handen zijn. En dat jullie je kindje al snel in jullie armen hebben.

Ik ben nu met verlof. Lekker hoor, die rust. Maar soms ook wel een beetje saai... Heb nu alles gewassen en gestreken. Probeer elke dag wel een flinke wandeling te maken, om een beetje in beweging te blijven. Goed voor mij en voor de baby.

Die baby moet zich trouwens nog even rustig houden. Ik ben nu 37 weken zwanger, dus in principe zou ze mogen komen. Maar volgende week donderdag moeten we nog naar de notaris, om te tekenen voor ons nieuwe huis! Vind dat wel heel spannend, want dan ben ik 38 weken en 3 dagen. Ik hoop maar dat ik netjes binnen de statistieken val en dat dit meisje (eerste kindje) tussen week 40 en 41 komt...

Terug
Bovenaan