Ik dacht, ik kom hier nog eens kijken, is alweer zo lang geleden! Ik inmiddels ook alweer 34w4d. Wat gaat het snel! Ik mag qua zwangerschap niet klagen; m'n buik is bescheiden en geen last van maagzuur oid. Laatste 2 weken wel sneller moe, dus als m'n andere 2 op school zitten ga ik even plat.
De afgelopen periode was hectisch. Met de 20 weken echo kregen wij te horen dat ons mannetje een enkelzijdige schisis heeft. Het is zeker dat hij een lip- en kaakspleet heeft. Of het gehemelte ook open is, zullen we pas zien als hij geboren is. In de meeste gevallen is dit wel zo. Op dat moment kan er ook geen borstvoeding gegeven worden (in ieder geval niet 'live'), omdat ze dan geen vacuüm kunnen maken. Dat nieuws was echt een klap en het heeft echt een tijd geduurd voor dat verdriet een plek had. Daarbij kwam dat er nog een aantal andere softmarkers te zien waren waardoor we ook een vruchtwaterpunctie hebben laten doen. Heel onwerkelijk dat je dan in angst zit over 'ben ik over 2 weken nog wel zwanger?', en dat terwijl ik 'm vanaf 15 weken al heel goed voelde. Het vooruitzicht dat ik mogelijk binnen korte tijd zou bevallen van een ienieminiemensje, maakte me heel bang. Maar gelukkig was de uitslag van de punctie goed, dus konden we ons gaan richten op info inwinnen over de schisis. Inmiddels zijn we goed voorbereid en weten we dat de komende jaren pittig worden qua operaties en mogelijk problemen met voedingen , maar we kijken nu ook heel erg uit naar zijn komst. Want ook al ziet hij er niet helemaal gaaf uit, het blijft natuurlijk nog steeds een kindje wat ontzettend gewenst is met kleine handjes, teentjes, neusje, etc... Ik ben heel benieuwd wanneer meneer zich gaat aandienen. Hij is al een paar weken ingedaald en ik heb al aardig wat voorweeen gehad. Waarschijnlijk ga ik niet verder dan 39 weken; de groei van het hoofdje loopt 3 weken voor op schema, dus waarschijnlijk zal ik ingeleid worden als hij zelf niet eerder komt. De laatste weken gaan ongelooflijk snel, dus ik probeer nog even heel erg te genieten van deze bijzondere periode!