♥️ april/mei 2020 baby's ♥️

@LieveSam Het bezoek is gelukkig een stuk beter gegaan dan vorige week. Dat komt mede doordat we het anders hebben aangepakt. Eerst even rustig wakker worden op haar kamer. Daarna kon het bezoek heel even kijken en is mijn vriend met haar op de kamer gebleven. Ze ging ook wel weer huilen, maar werd gelukkig weer rustig waarna ze toch weer 2 uurtjes in bed is geweest (deels slapend, deels wakker).

Ze is morgen 7 weken. Ze slaapt vaak overdag 1 of 2 slaapcycli en snachts komt ze nog vaak voor borstvoeding (om de drie uur sowieso). Weten jullie wanneer die slaapcycli aan elkaar worden gekoppeld zonder onze hulp en de borstvoeding snachts wat minder wordt? :)

@Juuntje: dat verschilt volgens mij echt per baby! Onze dochter slaapt eigenlijk vanaf het begin al zelf meerdere cycli aan elkaar. En als ze de laatste avond voeding (rond 23 uur) genoeg had gedronken aan de borst kwam ze soms pas weer om 5.00 a 6.00 uur. Volgens mij is daar niet echt een dag of week voor te zeggen.. helaas ;)!
Komt jullie baby nog veel/vaak snachts? Misschien drinkt ze steeds net genoeg om die drie uur te overbruggen.

@juuntje dat verschilt per,kind. En als,je denkt dat ze eindelijk langere,blokken maken, kan dat ook zomaar weer veranderen. Dus daar is niets zinnigs over te zeggen. Maar bedenk dat nachtvoedingen voor de hersenontwikkeling van je uk heel erg goed,zijn!
Ik lees bij veel over de sprongen, maar weten jullie dat dat onderzoek van dat boek ondertussen achterhaald is? Maar babys zijn net mensen en hebben zo hun dag niet. Dr ontwikkeling van kinderen gaat wel spronggewijs maar niet bij elk,kind precies hetzelfde en op hetzelfde moment. Tis niet voor niets dat hoe ouder ze worden hor groter de range is waarin de sprong plaats kan vinden?  

@MamA J: klopt inderdaad wat je zegt over dat het per kind anders is. In dat boek zelf wordt ook aangegeven dat het per kind kan verschillen en dat er wordt uitgegaan van gemiddelden. Daarnaast is er inmiddels ook een herziene geüpdate versie uitgebracht. 
Wel benieuwd naar wat er volgens jou achterhaald is?
Ik vind het tot nu toe wel een fijn boek om te lezen om zo meer te leren over de ontwikkeling van onze dochter :). Of het precies op de dag af klopt vind ik dan weer minder relevant! 

@ teske. Als,je wetenschappelijk onderzoek doet moet het onderzoek herhaalt worden, voordat het echt bevestigd kan worden.  Zodat je meerdere gelijke resultaten hebt en het dus niet gebaseerd is op toeval. Naast dat de onderzoeksgroep die bij de studie voor het boek gebruikt wordt veelste klein is (voor mijn master had ikzelfs meer respondenten nodig!) zijn, blijkt het onderzoek ook niet te herhalen met dezwlfde soort resultaten. Dus ja ergens in het 1e jaar gebeuren al die,dingen. Maar de sprongen op dat moment is dus niet bewezen. Dat bedoel,ik met achterhaald. De resultaten zijn nergens op gestoeld, maar de marketing erom heen was /is wel perfect.
Daarnaast toen ik het boek las(wel oudere versie) snapte ik echt niet hoe negatief je kan kijken naar een kind! En dan bedoel ik de stukjes van wat ouders zeggen als. Hij doet t expres , hij huilt om mij uit te proberen enz. Die kijk deel ik totaal niet en vond de algehele lijn negatief. Maar dat kan zomaar in de herziende versies veranderd zijn. 

https://www.trouw.nl/nieuws/oei-ik-groei-leidt-tot-bittere-ruzie-van-wetenschappers~b361efcd/ 
Hier legt de trouw keurig uit wat ik bedoel. Zelfs in 1997! Was dus al,bekend dat de theorie van de sprongen niet zo verloopt als echt gezegd in het boek. (Als je wat langer dan ik nu, 1 min?, zoekt kan je ook betrouwbaardere bronnen dan de trouw vinden)

@MamA J: interessant inderdaad. Had zelf al wel gevonden dat het onderzoek in andere landen herhaald is en er wel vergelijkbarel resultaten werden gevonden. Wil natuurlijk nog steeds niet zeggen dat het absolute waarheid is!
Qua respondenten / onderzoeksgroep is het inderdaad vrij weinig. Maar ligt ook aan het soort onderzoek (kwalitatief of kwantitatief) dat je doet wat daarin acceptabel is volgens mij. 
Grappig van die negativiteit..die ben ik tot nu toe nog helemaal niet tegengekomen! Zullen ze er vast uit gehaald hebben ?! Ook voor de marketing denk ik!

Dat met die sprongetjes weet ik ook niet precies. Mijn dochtertje zou vanaf vandaag dr sprong in gaan maar ik merk al vanaf ongeveer zaterdag verandering in haar gedrag. Hangerig, minder drinken en slecht slapen. Vanaf zaterdag ben ik trouwens over op flesvoeding van Hipp en dit krijgt ze sinds vandaag volledig. Merk wel dat ze vanmorgen wat moeite leek te hebben met de ontlasting en heb vandaag nog geen poepluier gehad. Ze lijkt wel last van haar buik te hebben. Consultatiebureau zei dat ik het maar in de gaten moet houden en dat het wel normaal is. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan mij gerust stellen? Ik vind het zo zielig. Tot gister kreeg ze nog 1/2 flesjes borstvoeding.
Ze ligt nu al lekker 2 uur in haar eigen bedje te slapen! Dat is wel een record hier. Ik wil haar straks als wij gaan slapen een voeding geven en dan kijken of ze de nacht daar kan slapen. Vind het wel spannend. Morgen naar het ziekenhuis om bloed te prikken omdat ze nog wat geel ziet en ook haar oogwit geel is. De huidskleur kan komen door de huidskleur van haar vader (getint) maar haar oogwit hoort inmiddels wel wit(ter) te zijn.
Ze weegt nu trouwens 4,5 kilo en is 57cm. Echt een ukkie nog ?. 
Hebben jullie trouwens nog tips voor goede, betaalbare draagzakken? Ik heb een draagdodk maar vind dat toch een gedoe met knopen en zakt snel uit vind ik. 

Terug
Bovenaan