Baby’s februari 2022

@mamainfeb snap dat het dan vervelend voelt om te gaan werken maar het zal ook goed zijn. En na werktijd kun je weer heerlijk knuffelen. Ik ga ook kolven op het werk, maar ik begin half juni pas. Ik werk in het onderwijs en dan krijg je alle vakanties die in je verlof vallen weer terug. Beetje overdreven vind ik het maar goed, het is in mijn voordeel dus klagen zal ik niet.

Jolien begint morgen al op de opvang, en ik ben nog 3 weken vrij. Vind dat stiekem heel erg lekker. Even wat dingen voor mezelf doen. Dan vier werken werken, en daarna zomervakantie ?. Vandaar dus ook dat ik voorlopig nog niet van plan ben om te stoppen met borstvoeding. Het is nu maar vier weekjes kolven en dan ben ik weer vrij.

Gaan jullie al met 4 maanden beginnen met hapjes of pas bij 6?

Prikjes gingen goed. Ze gaf een goede schreeuw maar was snel te troosten. Wel de hele dag hangerig daarna en merkbaar pijn aan haar beentjes. Ik mocht ze niet aanraken dan was het gillen. Sneu. Maar wel een prima nacht gehad.

Wat wel minder was gister tijdens het bezoek was haar groeicurve. Ze is geboren met 4020 gram, na 7 weken was ze 5200 gram (dus prima) maar nu na 13 weken 5600 gram. Ze is dus maar 400 gram bijgekomen in 6 weken tijd. Dus ik moet binnenkort weer terug voor een extra controle en heb de lactatiekundige al gebeld om samen te kijken wat ik zou kunnen doen. Het cb adviseert om direct te gaan bijvoeden met groente en fruit. Maar ze is net 3 maanden. Ik vind dat nogal wat.

@CFK; herkenbaar, de bedtijd vervroegt steeds iets en hier is ze ook steeds makkelijker weg te leggen. De bedtijd is uiteraard afhankelijk van het tijdstip van de laatste voeding, dat varieert nog een beetje maar daar zal steeds meer ritme in komen. Hopelijk valt het vandaag mee met de prikjes, succes! ? 
@Uitje; Fijn dat de prikjes meevielen! Wat vervelend van de groeicurve. Kan me voorstellen dat je nog niet meteen wilt gaan bijvoegen met groente en fruit, ze zijn nog zo jong. Goed om iig iemand te laten meekijken! Is jullie meisje wel tevreden na de voedingen, en laat ze er goed tijd tussen? Onze dochter was ook flink minder gegroeid, ze is van de +2 naar de +1 lijn gegaan. Ik merkte dit op, maar de verpleegkundige zei dat dit oké was omdat zowel de lengte als het gewicht afbogen naar die lijn. Mocht het afbuigen doorzetten, wordt het natuurlijk wel een dingetje. Hoe was dit in jullie geval? Wat fijn dat je nog lang verlof hebt! Al vind ik het werken ook wel weer fijn hoor ?. Ik neig naar starten met hapjes bij 6 maanden, misschien iets eerder maar niet met 4. Dit aangezien de WHO 6 maanden hanteert, en dit in het buitenland overal geadviseerd wordt. Bij mijn zoontje begonnen we wel met 4 maanden, die heeft er geen last van gehad overigens. 
@Mamainfeb; ik kolf ook op werk, dit gaat echt prima en is me erg meegevallen. Eerste keer is even onwennig, maar daarna weet je niet beter.      
Hier vielen de prikjes ook mee, wel flink brullen bij het cb. Smiddags ook nog even na het slapen, toen zetpilletje gegeven en lekker bij me genomen en toen sliep ze rustig verder in de draagzak. Vannacht ik de puckababy mini geslapen ipv in de pacco, en wat een prima nacht! 19.45 laatste voeding, toen 1.20 en vervolgens pas weer om 7.20. Geen idee of dit het effect van de prikjes was, maar ik hoop het niet ?. We pakken meteen maar door met de puckababy mini! Afbouwen moeten we binnenkort toch, en je kunt maar beter op tijd zijn..

@uitje ik neig naar rond de 5 maanden starten. Ik wil op tijd starten met ei/pinda geven (voor de 6 maanden), maar 4 maanden voelt nog vroeg. Bij mijn dochter deden we combi Rapley en gepureerd en gaan dit nu weer doen.
@Willz, hoe doe jij dat met je melk bewaren op werk? En welke kolf heb jij? Fijn van de nacht! Hopelijk zet dit zo door. 

@Mamainfeb ik bewaar de flesjes onderin  de koelkast op werk, en leg het koelelement in de vriezer. Aan het eind van de dag neem ik de melk mee in het koeltasje dat meegeleverd werd bij de kolf. Ik heb de Medela Freestyle, bevalt goed! Ik kolf sowieso 9 keer per week, dus was wel de moeite waard. Welke heb jij, en heb je al een plan van aanpak? Het lastige vind ik dat mijn kolfschema nooit helemaal overeenkomt met hoe mijn dochter die dag drinkt (alles gaat op verzoek), waardoor het altijd weer een beetje puzzelen is. Maar ik vind het prima te doen! Ik hoop ook dat ze de trend doorzet, maar misschien sliep ze wel erg vast door de prikjes ? Het kan zo weer anders zijn!

@Willz ik heb een medela swing maxi en een youha the ins (namaak elvie, maar heel goede reviews) besteld. Ik heb gewoon een los koeltasje gekocht en wij hebben geen vriezer (wel een koelkast op werk). Ik heb de kolfruimte al gereserveerd voor 3x per dag, maar mijn zoontje komt ook niet precies op dezelfde tijden elke dag. Dus ben benieuwd. Ik kolfde regelmatig, maar aanleggen is zoveel makkelijker. Ik ga nu 3 dagen werken en mag hopelijk elke week 1 dag thuiswerken. Ben dan wel van plan om gewoon live te voeden. 

@mamainfeb, Willz en Uitje; wat knap dat jullie kolven op het werk. Ik wilde eerst dit ook 1x per dag doen maar geef nu de avond,nacht en ochtend borst en overdag fles en dat gaat eigenlijk goed. Ik heb nog wel voorraadje borstvoeding in de vriezer dus zal ik ook eens opmaken. Als ik dat een keer vervang ipv de fles, lijkt me dan geen probleem wel?

Mijn man wil wel graag oefenhapjes doen met 4 maanden dus dat gaan we heel langzaam opbouwen. Ik hoorde dat sommige mensen dan wel eens moedermelk er door heen doen. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?

Verder heb ik alles vaak op verzoek gedaan en wil ik nu mee ritme inbouwen. Iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen? Ze komt nu savonds tusse 17.00 en 18.30 en gaat daarna na bed maar ook steeds maar de vraag hoelaat ze dan komt..ook tusse 22.30 en 23.45 en snachts dus ook tussen 02.30 en 04.00. Vindt zo lastig.

@uitje; mijn dochtertje had wel een lange nacht de prikjes, daarna weer over haha. Bij jou wel door gezet?

@gebruiker... je kunt inderdaad wat borstvoeding door de hapjes doen, om het smeuïg te maken. Mijn nichtje van 7 maanden weigert hapjes van een lepel te weten. Dus mijn zus pureert de groente flink dun en mengt dit met moedermelk. Dan geeft ze het haar dochter in een papfles. Zo leert ze in ieder geval wat smaken kennen.
En onthoud, food under one is just for fun. Dus als ze nog niet willen, dan hoef het op zich niet. Melk is belangrijkste. Maar je wil niet straks als ze ouder wordt dat ze nog helemaal niets gewend is.

Op zich wel een oke nacht toch? Op deze leeftijd zijn 2 nachtvoedingen nog heel normaal. Als ze zelf altijd komt tussen 22.30 en 23.45u zou je haar wellicht wakker kunnen maken voor een voeding als je zelf naar bed gaat. Mijn meisje komt pas tegen 02.00u en een droomvoeding voor middernacht heeft dan geen zin. Maar als ze zelf toch al rond die tijd komt zou je het kunnen proberen.

Ze had na die ene goede nacht na de prikjes niet echt last meer overdag dus dat was fijn. Vannacht kwam ze pas om 03.30u, dus dat leek heerlijk. Maar vervolgens kregen we haar niet meer in slaap dus ben tot 06.00u bezig geweest haar weer slapend te krijgen haha.

@uitje dat het eten onder het jaar 'voor fun is' is helaas wel een beetje een fabel. Ze hoeven nog geen hele maaltijden mee te eten, maar qua ijzer hebben ze wel wat extra voeding nodig bijv (wat ze ook al uit groenten kunnen halen). Ik lees nu het boek 'eet als een expert -mini' en haal daar wel weer veel nieuwe informatie uit. Zoals dit. 
Jammer dat de nacht alsnog kort was! Hopelijk heb je dan tot half 4 wel wat uurtjes kunnen pakken  
@gebruiker, qua ritme/schema zou ik Snachts aan je kindje overlaten. Je zou eventueel een avond voeding om 22:00 uur kunnen geven en de volgende voeding je kindje zelf laten komen. Wij bieden niet actief een droomvoeding/avond voeding aan, hier bleek dat averechts te werken (was ook zo bij mijn dochter). 

Terug
Bovenaan