Baby’s geboren in september

Hummus op brood is inderdaad ook nog een goed idee!
Wij eten zelf helemaal niet zo gezond maar voor de kleine wil ik het graag anders. Hopelijk gaan we zelf ook steeds betere keuzes maken omdat we hem het goede voorbeeld willen geven ?
Hier nog geen kruipen of zwaaien. Hij staat wel steeds op handen en knieën in kruiphouding klaar maar hij komt nog niet verder dan heen en weer wiegen en een 'hupje' naar voren. Valt wel op dat hij zich bij ons op bed toch aardig kan voortbewegen. Maar dat is dus nog niet echt kruipen te noemen. Hij kan wel stevig zitten inmiddels. Zit dan bijv een kwartiertje zittend te spelen. Hij komt nog niet zelf tot zit. 

Hier ook 2 slaapjes nu.. ochtend en middag. Meestal 2x1.5 uur. Soms is ze na 1 uur al wakker, soms slaapt ze ineens zo 2 uur? Ik kijk ook heel erg naar de wakkertijden, 's ochtends is ze echt na 2 uur weer moe, in de middag redt ze vaak wel 3 uur. Nagenorg altijd komt het dan zo uit dat ze uiterlijk 19u naar boven gaat, soms slaapt ze dan gelijk, soms nog even 'spelen/kletsen' maar om half 8 is het wel gebeurd.
Eefje- Hier altijd alles vers. Soms sta ik wel eens in de supermarkt van oke welk fruit zal ik nu weer kopen? Of welke groente voor haar vanavond in welke combi haha.. Maar vind juist wel leuk om te bedenken. En zo leert ze m.i. het beste unieke smaken te kennen.
ZazouSept hier op brood vaak ook avocado, ook wel eens 100% pindakaas of wat ei. Gaat er allemaal goed in? Hoeveel voedingen bv geef jij nog? Eet ze qua vast voedsel al veel? Tot wanneer wil jij bv blijven geven??

Mientjeee Haha, herkenbaar. Soms eens even op zoek naar inspiratie en afwisseling. In het algemeen kook ik heel puur voor madam, vaak eet zij wat eerder dan wij, dus maak ik het voor haar apart: courgette, bloemkool, wortel, bataat, broccoli, bieten. Maar ook stukjes bietenblad, pastinaak. Vaak gemengd met stukje aardappel. Afentoe stukje vlees. Of ik pureer er avocado doorheen voor de goede vetten of drupje olijfolie. Meestal ook beetje water om het iets smeuigger te maken. Het is zo klaar, kort koken, en ik gooi het in de mixer. Eens kijken of spinazie al mag, anders maak ik vanavond een spinaziestampotje met aardappel. Zaten enorme bladeren in ons groentepakket! Ook knabbelt ze aan grote stukken komkommer.
Qua fruit eet ze het meeste appel. Ik probeer er altijd wat ander fruit doorheen te doen, zoals banaan, druiven. Peer vindt ze ook heerlijk! 

Mientje, de 'bedoeling' is vier voedingen. Soms zijn het er vijf als hij 's nachts een keer extra komt. Ik vind het nog zoeken met het eten. Ik heb de vaste voeding en bv nu echt om en om maar lees ook dat mensen bijv na de boterham meteen een bv er achteraan geven. Hoe doe jij dat? Vandaag is het bijvoorbeeld zo:
5.30 wakker en bv
verder geslapen tot 9. Eruit en fruithap gegeten.
11u bv en weer naar bed.
geslapen van 11.30 tot 13.30.
Nu om 14 uur boterham en waarsch ergens rond 16/17 weer een bv. Dan weer slapen en als hij wakker wordt zijn avondeten.
Hij kan behoordelijk wat tijd laten tussen de borstvoedingen. Drinkt gerust om zeven, twaalf, zes en elf. Op zich vind ik dat wel prima want met de late voeding slaapt hij (soort van) door. Als hij zijn laatste voeding om zeven uur krijgt wordt hij 's nachts wakker, ook als ik ze korter op elkaar heb gegeven die dag en hij er dus wel vier heeft gehad. Hij eet aardig wat al vind ik: fruithap, boterham en zijn groetenhap heb ik op advies het cb wat opgehoogd. Ik gaf tussen de 100 en 150 gram en doe nu tussen 150 en 200.
Hoe lang ik nog door ga met de bv weet ik nog niet goed. Ik vind het iig mooi als ik de 9 maanden haal. Vind dat een bijzondere grens op een of andere manier. 9 maanden in mijn buik en 9 maanden gevoed. Ik ga 3 juni voor het eerst weer naar de praktijk en ga dan niet meer kolven tussen de middag. Dus ben erg benieuwd wat dat met mijn productie doet. Zou de ochtend en avond voeding nog wel graag een tijdje volhouden als het goed blijft gaan. En jij?

Ik geef zelfs al knoflook en ui, haha. Ben nu ook voorzichtig begonnen met andere kruiden en specerijen aanbieden. Peulvruchten als bruine of zwarte bonen, rode linzen, kikkererwten is ze dol op. Die maken natuurlijk lekkere prutjes! Ook sterk smakende via als sardines gaan gewoon op.
Ik kan jullie ook zomerfruit aanraden: aardbeien, frambozen, blauwe bessen, wilde perziken zijn hier allemaal een groot succes. Vooral aardbeien. Klassieker natuurlijk.
Pindakaas op volkoren brood wordt hier niet gegeten, vindt ze te plakkerig. Dus ik heb een bananenbrood van amandelmeel gebakken en daar gaat dan de pindakaas op. Eet ik zelf natuurlijk ook gewoon op haha.?
Het is voor ons een kleine aanpassing naar babyproof heb ik gemerkt. We eten heel vaak eenpansgerechten, stoofpotten, soepen of peulvruchten met veel groenten. Ik kook nu echt nog maar 1 keer, meestal laat ik de zaken die ze niet mag gewoon weg (bewerkt vlees, kaas enz.) of vervang ik met andere eiwitbronnen en voeg ik pittige kruiden en zout voor ons later toe. We eten bijna nooit meer pizza en patat helaas....... Hiervoor wel hoor! Als ze weer eens bij opa en oma is gaan wij patat eten voor de tv ?
Ben ook benieuwd naar die spinazie... Bladgroente heb ik nog niet durven geven.

Leuke ideetjes allemaal. Ik dacht dat aardbeien nog niet mochten op deze leeftijd. Ga ik ook eens proberen dan!
Hij heeft vanmiddag een beetje makreel op brood gehad, dat vond hij ook heerlijk!
Grappig om te lezen dat sommige kindjes al een soort met de pot meeeten en dat anderen (waaronder ik) alles nog apart maken.

Oh... Ik gebruik eigenlijk alleen de lijst van het Voedingscentrum waarop staat "wat kun je beter niet geven".   Heeft dat iets te maken met allergieën? Hier ging het in ieder geval goed ;)

Makreel op brood, ook een goed idee!

Dat heeft geloof ik met allergieën te maken inderdaad Minni. Bepaald fruit zoals aardbeien en kiwi lokken op jonge leeftijd eerder een reactie uit dacht ik. Volgens mij wordt geadviseerd om te wachten tot ze iets ouder zijn maar ik ga me er nog eens verder in verdiepen! Soms zijn de adviezen ook wel tegenstrijdig vind ik. Ik had een keer pruimen gegeven nadat ik had gelezen dat dat al jong mocht, las ik later op een andere site dat je daar ook beter mee kan wachten. 

Terug
Bovenaan