Baby’s geboren in september

Even wat anders dames, zijn er hier al mama's die nadenken over een tweede (of volgende) kindje? Eentje sowieso toch?
Ik heb steeds heel hard geroepen dat eentje prima is, maar merk dat ik toch steeds vaker nadenk over een tweede. Maar wij hebben over Indy al zo lang gedaan.... ? Ik wil eigenlijk niet meer het medische traject in.
Indy is geboren middels een keizersnee dus ik wil nog wel eventjes wachten, maar wat zouden jullie doen? Gewoon maar proberen? En als het niet lukt, dan lukt het niet, denk ik dan maar. Ik had al niet verwacht dat ik überhaupt nog mama zou worden. ?
Ik vind het lastig... Wat denken jullie?

Anders wacht je tot de kleine een jaar is (is wel verstandig met de keizersnede) en dan laat je de natuur gewoon zijn gang gaan? Dat het bij de eerste moeilijk ging wil niet zeggen dat het bij de tweede ook zo zal zijn. Ik heb al zo vaak gehoord van mensen die vruchtbaarheidsproblemen hadden en waar een tweede er zo achteraan schoot ☺️. Je lichaam weet nu hoe het moet. Zeker als je zegt; als het niet lukt is het ook goed en je staat er zo relaxed is zou ik gewoon kijken wat de toekomst je brengt!

Joyce J, als je er zo relaxed in kan staan zou ik inderdaad je leven leven en anticonceptie achterwege laten. Maar ik weet niet of dat wel zo makkelijk is. Als de wens er echt is lijkt het toch zwaar om door de hoop en teleurstelling heen te leven. Misschien kun je er dan beter wel "echt" voor gaan. De medische molen in is natuurlijk ook ongelooflijk zwaar en zeker nu je al een kleine hebt, dus ik kan me voorstellen dat je dat liever niet nog een keer doet. Maar wat Zazousept zegt, wie weet gaat het nu anders nu je al een zwangerschap hebt door gemaakt. Wat wil je partner? Dat kan soms ook wat duidelijkheid geven ;)
Ik hoef trouwens maar een halfjaar te wachten na mijn keizersnede.. Volgens mijn arts is er geen bewijs voor dat het beter is na een jaar (of zelfs een halfjaar). Daarom verschilt het zo per ziekenhuis, iedere gynaecoloog zegt wat anders volgens mij. Wel is je litteken dan stugger maar het is niet duidelijk of dat een voordeel is. Gevoelsmatig is het wel beter om te wachten, voel me nog steeds niet "de oude".
Ik heb juist nu angst dat ik nu niet meer zwanger kan worden door de keizersnee, dat het innestelen mis gaat, of dat mijn placenta in het litteken gaat groeien ofzo. Ik ben er nog steeds erg verdrietig over want ik ben bang dat mijn droom van een groot gezin nu niet uitkomt. Het heeft geen zin om er van tevoren al over te piekeren maar het houdt me best wel veel bezig. Al ben ook ik al dolgelukkig dat ik in ieder geval mama van 1 ben! Ik en mijn man hebben nu de "planning" om het in augustus weer te gaan proberen. Als ik ons kindje zie, en hoe leuk ze is, kan ik echt bijna niet wachten, haha. Maar het is goed zo, ook nog even het lichaam voorbereiden op een zwangerschap. Wil nog afvallen en mijn buik strakker trainen, dus daar heb ik nu de tijd voor. Vorige keer was ik ook gestopt met alcohol drinken, ik denk dat ik dat na mijn vakantie (?) ook weer ga doen. Dat soort dingen, haha.
IrisK, blij dat jullie kleine man weer opknapt! En inderdaad hopelijk gauw het snotneusje over :)

IrisK wat moet je zijn geschrokken! Ons ventje heeft ook heel vaak hoestbuien. Ik moet bekennen dat ik niet weet of het kroep is, omdat we 'gewoon' regelmatig met hem snachts staan te stomen in de badkamer. Hij heeft dan onwijze hoestbuien die zo 3 kwartier aanhouden en stomen is dan het enige dat helpt. De eerste keer schrok ik maar ik had al eens gehoord van pseudo kroep dus ben toen direct de badkamer in gegaan. Toen dat werkte heb ik dat de keren erna ook steeds gedaan. Vandaar dat we nooit op de hap zijn beland. 
Morgen hebben we wel weer een afspraak staan bij de huisarts omdat hij sowieso met zijn laryngomalacie een kno kindje is en we wel willen weten waar de hoestbuien vandaan komen.

Wij hebben het nog niet concreet over een tweede gehad maar we grappen wel eens dat we een broertje of zusje gaan maken ? mijn broer en ik schelen 3 jaar en ik dacht altijd dat dat wel ideaal zou zijn. Daar denk ik nu wel anders over, haha! Wil nu gewoon niet te lang wachten, heb het gevoel dat we al vrij laat zijn begonnen ?
Nog even en update over de pseudokroep, vannacht van 23.00 tot 01.00 wakker geweest ivm heel verstopte neus, maar niet meer die enge benauwdheid! Hij was om 5.00 weer wakker maar gelukkig na een slokje weer gaan slapen tot 9.00. Vandaag continue snot uit zijn neusje ?

Trouwens bij ons ging zwanger worden dus wel makkelijk (wel 1 vroege miskraam) maar ik kan me voorstellen dat het lastig is een keuze te maken als het betekend dat je weer een heel traject in moet.. aan de andere kant, het zou inderdaad ook kunnen dat het de tweede keer makkelijker gaat. Misschien helpt het om af te spreken dat je het een half jaar of jaar natuurlijk probeert (met een beetje rekenen ;)) en het daarna weer verder de kijken. 

Iris: wat een schrik van de pseudo kroep! Wat zijn het dan nog kleine kwetsbare wezentjes he. Gelukkig is het goed afgelopen! Hopelijk was het eenmalig! Prilgeluk: ook sterkte met vervolgonderzoek. En Anemoontje ook nog!
Marieke, volgens mij had jij het er over dat je je afvroeg of er iets is om je zoon mee te vermaken omdat hij vooral langs de bank wil schuifelen en al zijn speelgoed links laat liggen? Hier 'speelt' ons dametje met Duplo. Wij hebben natuurlijk nog heel wat speelgoed van de oudsten en ze vindt het heel leuk de Duplo uit elkaar te halen. Ik stapel dan wat dingen op elkaar en dan gaat ze ermee aan de slag. Het is eigenlijk vanaf 2 jaar, maar het is heel veilig. Gewoon blokjes op elkaar, wat dieren, iets dat rijdt. Vooral die dieren vindt ze ook erg leuk. Ander speelgoed heeft ze ook niet zoveel interesse in. Verder vooral alles in huis ontdekken.
Hier staat ze sinds afgelopen donderdag op 2 voeten. Trekt zich op in de box of aan bijzettafeltje. Ze begint het nu meer te doen en heeft het steeds beter door. Ook kruipt ze nu langere stukken op handen en knieën (tijgeren was het snelste). 
Voor degenen die het nog hadden over de motorische ontwikkeling en je afvraagt gaat dit wel goed met mijn kind (kan iets nog niet): misschien is dit toevallig een gemiddeld snelle groep. Hier staat de jongste dus al, maar de middelste ging tijgeren op dezelfde leeftijd. De oudste liep 'pas' met 17 maanden. Het is zo verschillend, ook dus soms binnen een gezin. Gewoon niet teveel vergelijken.. Want dat gaat gewoon door.. Bijv. straks met praten ('mijn kind zegt al dit/dat', 'oh bij mijn kind kan ik er nog niets uit opmaken, zijn nog vooral klanken'). Of met tekenen/fijne motoriek: 'mijn kind tekent al poppetjes met 2 ogen en een mond'. 'Mijn kind alleen nog 'maar' strepen en krassen'. En dan krijg je leren zwemmen.. letters/schrijven.. de citotoetsen vanaf groep 1 (jaja). Ze doen het toch op eigen tempo en manier... 
Over een tweede kindje.. Ik kan hier niet zo goed over meepraten (en heb misschien te makkelijk praten) omdat ik altijd vrij snel zwanger was en geen keizersnedes heb gehad. En hangt ook af van waarom het eerder langer heeft geduurd... Maar ik zou denk ik bij een keizersnede nog even wachten tot ik in de groene zone was (maar wordt dus medisch verschillend over gedacht begrijp ik) en dan idd de natuur maar gewoon zijn gang laten gaan en nergens van uitgaan. Doordat er al een kindje is, is er toch meer afleiding. 
Hoe gaat het met eten bij jullie? Ik was tussen de middag toch maar begonnen met boterhammetje en dan kijken hoeveel melk ze daarna nog wilde. Toen naar 2 boterhammetjes. En afgelopen donderdag waren er olk 2 vriendinnetjes te spelen en aten mee, dus wat drukker dan normaal. Ik zei nog 'ik moet haar zo nog de fles geven' (dus na 2 boterhammen tussen de middag). Maar ben dat in de drukte he-le-maal vergeten.. oeps! Pas na het middagslaapje en dacht ik 'kak!'. Maar ze vroeg er ook niet om. Dus toen hebben we maar besloten de fles voortaan weg te laten. Ze krijgt nu alleen nog 's ochtends en 's avonds een fles.

@JoyceJ: ik ben nu ruim 7 weken zwanger van de tweede. We wilde graag weer gaan proberen vanaf deze maand maar het gebeurde al eerder. Daar moest ik even aan wennen omdat het sneller ging dan verwacht (maar we zijn erg dankbaar dat het is gelukt!). Wij wilde heel graag twee kinderen dicht op elkaar, ik zie veel voordelen daarvan op de langere termijn. Maar goed, volgens mij hebben alle leeftijdsverschillen positieve punten en uitdagingen. Ik moet wel zeggen dat het hielp bij onze beslissing dat wij een hele makkelijke baby hebben, genoeg hulp hebben in de omgeving en ik heel snel herstelde van de zwangerschap en bevalling (ook geen keizersnede). Tot nu toe ben ik dus positief over onze beslissing maar goed het is nog pril en de eerste echo moet nog komen. Ik moet wel zeggen dat het soms door mijn hoofd schiet wat als het nu een tweeling is.. ;-). 
Ik hoop dat als jullie ervoor gaan het dit keer zonder medisch traject kan, ik kan me niet voorstellen hoe zwaar dat moet zijn geweest. Je leest inderdaad best vaak over stellen die na een traject makkelijker zwanger worden van een tweede. Als je zover bent zou ik, wat Minni zegt, anticonceptie achterwege laten en het z'n beloop laten. 

Terug
Bovenaan