Baby’s geboren in september

Wat schattig! Ga ik ook eens proberen aan te leren. Kusjes geven doet hij volop, spontaan of op verzoek maar handkusjes is ook wel erg leuk.
Hebben jullie ook dat je je soms zo verbaast over wat ze al begrijpen op deze leeftijd. Als ik vraag: ga je nog klappen? Dan reageert hij echt meteen. Hij kan alleen nog steeds niet zwaaien. Misschien moet ik dat toch ook maar een beetje meer aanbieden/oefenen? 

Ik geef geen pap. Als ontbijt eet hij fruit met kwark en als lunch twee boterhammen. Als ik pap als ontbijt ga geven weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik het fruit moet 'laten' in het schema ?

Ja, ik geef vanaf 6 maanden de fijne granen bambix, eerst als lunch en nu in de ochtend, met fruit! Heb het nooit in de fles gegeven. Sinds een paar weken zijn we over aan het gaan op gewone havermoutpap. Het is nu tweederde havermout en eenderde bambix.  In opvolgende papjes (8maanden+) zit suiker en dat vind ik niet zo nodig. Bij ons is het juist een extra fruit moment. Meestal iets dat warm ook lekker smaakt, zoals banaan, appel of peer.  
Een vriendin van mij vindt dat onze dochter heel veel hapjes krijgt met een lepel. Klopt denk ik ook wel: ontbijt, fruithap met yoghurt,  in de middag een groentenhap, en dan avondeten. Maar onze dochter heeft nog steeds geen tanden dus ik kan niets geven om op te knabbelen, haha. Laatst verslikte ze zich hevig in een klein stukje mandarijn. Dus nu alles weer fijngeprakt, wel met steeds grovere stukken.
Ons meisje is juist volop aan het zwaaien, maar kusjes komen helaas niet meer. Eerst kreeg ik ze met open mond maar al een paar weken moet ze er niets van weten, haha. Alles op z'n tijd ;) Over dat begrip, vind ik heel selectief. Sommige dingen snapt ze echt heel goed, zoals zachtjes aaien en licht aan/uit. Ga eens klappen snapt ze niet bijvoorbeeld, maar doet wel mee als ik ga zingen. Motorisch is ze verder best snel, stapt sinds twee weken volop langs de meubels of aan de hand en kruipt vliegensvlug de kamer door ? Ze is nu 9,5 maand.

Goede tip Minni. Het fruit kan natuurlijk ook door de pap. Alleen even denken wanneer ik dan kwark geef, misschien als toetje na de groentehap. Het is wel weer wat extra's en hij is al zo flink. We zijn net naar twee boterhammen tussen de middag dus ik wacht weer even tot ik denk dat hij meer nodig heeft in zijn eetschema. We zijn wel definitief van drie naar twee borstvoedingen. 

Oh nog even over het geen tanden hebben,.. kauwen doen ze met de kaken en niet met de tanden. Dus je kunt gewoon met brood, een maisknabbel etc beginnen als een kindje geen tanden heeft. Ons kindje heeft zeven tanden en ik merk dat hij die wel gebruikt om bijv een stukje broodkorst los te trekken maar het echte kauwen gebeurt aan de zijkanten. 

Ja hier Eefje, wij geven altijd 's ochtends pap met een lepel. Dit doen we vanaf 6 maanden al denk ik. Nu krijgt ze de Olvarit 8+ granenpap. Maar ik denk dat we daar zo klaar mee zijn. Momenteel is het steeds een paar hapjes en dan slaat ze de lepel weg. Ze wil dan echt niet meer. De lepel geven om het zelf te doen werkt ook niet meer. Dus ik denk dat ik overga op de boterham. ?

Kan hier echt goed merken dat Indy ergens last van heeft. Ze zit in een sprong en er komen heel wat tandjes door. Ze zit echt een beetje met zichzelf omhoog, arm kind. Je ziet de frustratie in haar ogen zeg maar. Ze was wat later met tandjes krijgen, maar had er nu 6 tegelijk die doorkwamen. Dat kan toch ook geen pretje zijn.
Vandaag ging ze om 15.00u naar bed voor de middagdut en ze slaapt nog! Genoeg te verwerken, denk ik dan. Maar zie echt allemaal weer nieuwe dingen voorbij komen en dat is wel heel leuk. Blokken in de doos doen, zwaaien, dansen. Dat is zo grappig om te zien, doet ze zittend! ?

Ja klopt, Zazousept, van dat kauwen. Brood krijgt ze wel, en ook korstjes. Maar ik kan/durf bijvoorbeeld geen rauwkost te geven tussendoor (jullie dan misschien ook niet?) zoals paprika of komkommer. Dat wordt afgesabbeld en ik wil ook wel dat ze wat binnen krijgt. Alsnog geef ik dit af en toe, als ik geen tijd heb of te lui ben om een groente te maken, haha. Maar ik zat heel erg met die middagsnack van, wat geef je dan. Dat is (gare) groenten geworden bij ons. Af en toe geprakt, soms uit het vuistje. Maisknabbels krijgt ze als we zelf een borrel hebben. Ik vind het maar veel zooi geven dus ben er niet echt fan van ? 
Als jullie nog tips geven voor middagtussendoortje hoor ik het graag!
Ik voel nu trouwens wel een puntje in haar onderkaak... Begint het zo? ?
Joyce J, ik vind het heel herkenbaar, hier ook weer sprongetjes gedrag. Ze wil niet meer naar bed dus ieder dutje is het drama. 's avonds ook nu minstens een uur protesteren voordat ze wil gaan slapen. We zijn er weer druk mee ?

Ik geef eigenlijk niet standaard een tussendoortje. Ik heb het idee dat met de slaapjes en voedingen de dag al vol zit haha. Ik weet niet zo goed waar ik dan nog tussendoortjes moet stoppen Hahah. Vandaar dus ook fruit bij het ontbijt. ?. Die maisvingers geven inderdaad troep,.. maar hij vindt ze wel heeerlijk. Dus als hij een keer een tussendoortje krijgt is het feest haha. 

Hier ook nog steeds geen tanden (hij is dinsdag 10 maanden) maar hij eet wel wakker. Ik prak eigenlijk niets meer. Fruit gaat in stukjes en banaan wordt zelfs gewoon afgehapt ?, lekker lui dus.
Qua ontwikkeling gaat het hard. Hij staat de hele dag overal tegenaan en kan sinds gister ook weer zelf tot zit komen. Dus dat scheelt veel frustratie. Kusjes word ik mee overladen. In zn handen klappen heeft hij nog nooit gedaan. We doen het wel veel voor en ook liedjes met klappen, maar t zit er niet in haha. Ik vind het wel heel leuk om te zien hoe hij als een avonturier door de kamer kruipt en letterlijk overal tegenaan gaat staan (inclusief de kat, die gelukkig blijft staan voor steun). Vandaag schrok ik wel want meneer was de trap opgekropen, stond al op de eerste trede met zn handen op de derde. Er moet dus nodig een traphekje komen. 
Sprongetje hebben we hier ook last van. Het slapen overdag gaat weer ontzettend moeizaam en we zitten meestal op 2 dutjes van 30 tot 50 minuten, thats it. Bedtijd valt daardoor vroeg, vaak rond 18.15 al. Hij gaat makkelijk slapen maar wordt gedurende de avond vaak wakker en ergens rond 04.00 u ook. We hoeven er nooit naar toe want het zijn huilmomenten van nog geen 2 minuten, maar ik weet dat hij dus niet in een echt diepe slaap komt en dat is vervelend voor hem. Wens m meer rust. Het hangt allemaal samen met de dutjes overdag. Vandaag weer drama dus we weten wel weer wat voor nacht eraan komt. 
Gelukkig slaapt hij nu wel sochtends tot zeker 06.30. Al een ruime twee weken de 05... niet gezien. Dus dat is wel heel fijn!

Terug
Bovenaan