Baby’s geboren in september

Joyce Wat heftig voor jullie van je schoonvader. Vooral ook voor je man. Ik hoop dat het toch goed behandelbaar is! Ik wens jullie heel veel sterkte.
Hier slaapt de kleine al vanaf een half jaar (ben het eigenlijk alweer kwijt) twee slaapjes per dag. Wij zitten nu juist op de wip van 2 naar 1 slaapje. Het us idd heel verschillend per kind. Ik kijk wanneer ze moe is/wordt. Meestal gaat ze 's ochtends slapen, zo'n anderhalf uur en in de middag niet meer. Behalve wanneer ze moe is, dan leg ik haar wel in bed. Of ze doet een powernap in de maxi cosi als ik boodschappen ga doen of tijdens het wandelen. Vandaag hebben we juist het ochtendslaapje overgeslapen. Ze was nog zo lekker aan het spelen en ik moest ook nog ergens heen. Toen heeft ze rond 1200u een kwartier in de auto geslapen. Half 2 terug en 2 boterhammen en heb haar daarna op bed gelegd. Zo kan het dus wel eens wat verschillen. De oudste 2 zaten bij ons ook rond 1 jaar op deze overgang.
Gisteren hebben we de avondfles weggelaten. Dat ging goed. Eens kijken wat we vanavond gaan doen en wat ze aangeeft. Ze krijgt namelijk nu elke avond yoghurt na het eten. De ochtendfles gaan we pap van maken of andere dingetjes, zoals havermout met fruit. Verder gaan wij geen gewone melk aanbieden bij het eten of tussendoor. We drinken zelf ook geen melk. Ze drinkt overdag de hele dag door water.
Qua verjaardag gaan we lekker wandelen met de hele familie en aan het begin of einde een kofferbakpicknick doen met thee, koffie en wat lekkers.. ?
Qua cadeau krijgt ze een tipi, want ze is gek op tentjes en verstoppen. Prentenboeken vind ik ook erg leuk en mooi.. eindeloos lezen en kijken met elkaar.

Ps: qua eten eet ze vrij netjes haar brood (stukje voor stukje) en warm eten voer ik. Ik heb een hekel aan etensmijterij en wil absoluut niet dat het een spelletje wordt en eten met andere dingen geassocieerd wordt. Heb dus nooit zelf met de handen laten eten (ook al zou dat goed voor de ontwikkeling zijn door ze dat te laten ervaren) en ga dat nu met nr. 3 ook niet doen.. ? Tot moment dat ze echt groot genoeg is. Heb altijd goede eters gehad daardoor! Terwijl we verder helemaal niet zo netjes en megaopgeruimd zijn hoor. Maar met eten vind ik dat wel echt een gedoe! ? 

Mevrouw besloot vanochtend uit te slapen dus had ze genoeg aan 1 dutje vandaag, wel meteen 2,5 uur. Onze dame eet vaak ook netjes maar als ze 'genoeg' heeft gast ze spelen en gooien inderdaad.
Hier had ze ook al lang een loopwagen en loopt er goed achter (in 't begin liep ze alsof ze achter een rollator liep) van ons krijgt ze een keukentje maar ze krijgt ook een poppenwagen, ballenbak, loopauto/skelter in 1, puzzel, spelletjes, knutselspullen en vtech speelgoed (haha handig als je op 't lijstje ziet wat mensen afstrepen) een hoop gaat naar boven en dan wisselen we komende maanden af.
Op haar verjaardag gaan we voor het eerst naar de dierentuin met z'n 3tjes en de dag erna hebben we 3 shifts waarin mensen komen

Hier wordt juist alles zelf met de handjes gegeten. Niet dat ik dat ideologisch of pedagogisch nou zo belangrijk vind, het is zo gegroeid. Daardoor eet ze juist enorm goed. Ook de havermoutpap gaat er zo met handjes in haha. De helft doe ik er met de lepel in. Dat gaat prima. Ze is zeker aan het spelen /ontdekken met haar eten maar ik heb daar helemaal geen probleem mee. Voelen, knijpen, proeven, roeren, in de mond, uit de mond en dan gaat ondertussen de hele maaltijd naar binnen. Op de grond smijten vond ik een tijd geleden nog grappig, toen ontdekte ze de zwaartekracht en wist ze niet beter. Nu is het echt klieren en mag het niet meer. Dus dat is wel irritant maar ze leert al steeds beter luisteren. Gaat vanzelf wel weer over ☺️
Melk drinken doen wij ook niet en krijgt onze dochter ook niet per se. Ben er nog niet zo mee bezig geweest. Heel eerlijk ben ik blij als we van die poedermelk en fles af zijn. Ze krijgt hem hier alleen nog in de avond en in de middag uit een beker. 
De 360° beker wordt hier eindelijk begrepen! Drinken daaruit vindt ze ook heel leuk nu haha. Uit een open beker gaat ook heel goed. Ik zoek een mooie open beker met twee handvaten. Iemand nog een goede tip?

Hier gaat het eten eigenlijk best goed. Hij gooit wel eens korstje op de grond en kijk dan waar het gebleven is maar verder gaat het goed. Ik wissel eigenlijk een beetje af. Het grootste gedeelte voer ik met een vork of lepel, soms pakt hij zelf de vork of leg ik bijv een worteltje op zijn blad en pakt hij dat zelf. 

Vandaag is hij 11 maanden dus hier duurt de verjaardag ook nog heel even. Hij krijgt een grote houten speelgoedkist (gemaakt door opa) een mini bakfiets, een loopwagentje en een tipitentje. Hij kan nu net sinds twee weken staan en een paar stapjes zetten aan de rand van zijn ledikantje dus ik denk dat het loopwagentje hier wel op het goede moment komt. We hebben er 1 gekocht waarbij je de wielen stroever of juist soepeler kan instellen. Lijkt me wel handig. 

Wat heftig Joyce, zo kort achter elkaar. Heel veel sterkte voor jullie!
Bij ons wordt ook volop achter de loopwagen gewandeld en op alles geklommen, tis echt een klein klimgeitje. Los staan doet ze door een hulpmiddel even los te laten, nog niet zonder hulpmiddel. 
Haha ja geknoei met eten, ik hou er wel van dat ontdekken. Ik geef haar vaak zelf de lepel dan stopt ze het eten in de modn of tegen het gezicht. Ze kan het eten nog niet zelf scheppen uit de kom zou maar zeggen. Op een vorkje prikken ook nog niet, die motoriek zit er echt totaal nog niet in ;) Een broodje pakt ze ook zelf met haar hand, ook al zijn het dan vaak heel snel stukjes achter elkaar de mond in?
Geven jullie al stukjes fruit en groente. Ik weet dat het zou kunnen maar durf het niet. Misschien toch maar eens beginnen met iets simpels als zacht fruit.
Ze doet trouwens ook steeds alles na, zo grappig. Vooral wat andere kindjes doen. 

Jeetje Joyce. Wat vreselijk. Heel veel sterkte voor jou en de familie.
Wij geven al heel lang stukjes fruit en groente. Hij heeft gepureerd en geprakt nooit lekker gevonden. Ook avondeten eet hij nu met ons mee (zoutloos, met soms een heel klein beetje jus of ander sausje) en ook in stukjes. Gaat hier super, hij heeft nog nooit zoveel gegeten.

Ik snij ook alles al tijden in stukjes, ook met avondeten snij ik alles zo dat ze het goed kan vastpakken. Van in lange smalle reepjes, dat gaat nu goed. Ook bijvoorbeeld fusili eet ze gewoon zo op. 
Gewoon proberen, het gaat een paar keer mis (verslikken) maar de volgende keer gaat het dan weer beter :)

Terug
Bovenaan