Baby’s geboren in september

Heeft iemand de gouden tip?
Oscar (6 weken) slaapt overdag nu steeds beter, en altijd in zijn eigen bed. In de namiddag laten we hem niet te lang slapen, en gaan we een uurtje wandelen met de wagen. Hij blijft dan wakker tijdens het avondeten en om 1815 krijgt hij een fles. We brengen hem om 1900 uur weer naar bed en dan gaat hij altijd heerlijk slapen. 
Om 2200 moeten we hem wakker maken voor zijn nachtfles (150 cc). Hij komt dan iedere nacht al rond een uurtje of 0200 en om 0500. Na 0500 uur slaapt hij niet meer. 
Stel we zouden hem om 2200 niet wakker maken voor zijn nachtfles, dan slaapt hij gerust tot 0100 uur door. Hij kan dus een ruk maken van 0600 uur, maar doet dit op het verkeerde moment. Hem niet wakker maken lost ons probleem niet op want dan moeten we er nog steeds 2x uit voor een nachtvoeding. Om 0100 uur en om 0500. Daarnaast ben ik het na 6 weken wel zat om de dag om 0500 uur te starten. Het is ook niet zo dat hij dan rustig even op mijn borst kan liggen. Hij huilt zodra we liggen en is stil zodra we staan / lopen.
Idealiter zou zijn hem om 2200 uur zijn nachtfles te geven, en dan rond een uurtje of 0300 en dan door tot 0700. Iemand een tip hoe we dit voor elkaar zouden kunnen krijgen? 
X

LadyJ: ja, echt zo'n bontje met 2 grote ogen erin.. #zeehondje ? Ik heb besloten het jasje te houden voor over een tijdje. Jan-mrt komen er ook nog aan. Nu heb ik haar in de wandelwagen in zo'n vestachtig jasje en dan gewikkeld in de puckababy gogo die we hadden gekregen. En dan nog een dekentje over benen en ondelijfje. Ligt ze ook lekker warm.
AvdS: dank voor de online tip. Klopt dat ze daar meer aanbod hebben. Zal eens kijken!
Nabijheid idd ontzettend belangrijk! Uit een heel bekend onderzoek met babyaapjes en 2 nepmoeders bleek dat ook. Aan 1 moeder hadden ze iets bevestigd: een neptepel oid waar echte melk uitkwam. En op de andere moeder hadden ze een stukje vacht bevestigd. De voorspelling was dat het aapje de meeste tijd te vinden zou zijn bij de moeder met melk. Maar daarentegen zocht het aapje steeds de moeder met de vacht op en bracht hij de meeste tijd door op het vachtje, vastgeklampt aan de moeder. Dit was een belangrijk onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij (een veilige) hechting. Ook kunnen baby's nog niet bedenken dat als je wegloopt bij box of wieg dat je in de kamer ernaast bent. Uit het zicht = weg. Als ze je echter wel kunnen horen, geeft dat het gevoel van nabijheid waar ze zoveel behoefte aan hebben. Pas bij 10-11 maanden komt het dacht ik dat ze snappen dat als iets uit het zicht is, het er nog wel is. Daarom slaapt ons dametje ook overdag lekker wel bij ons op de borst, naast in de box of wandelwagen. Eigenlijk alleen de nacht in de wieg, daar leggen we haar in nadat ze na de laatste voeding bij ons in slaap is gevallen. Je kunt ze daar echt nog niet mee verwennen (met dat bij jou slapen/in slaap vallen). Ik praat ook veel met/tegen haar: 'mama is in de buurt hoor'.
Ze slaapt nu trouwens wel in die slaapzak 's nachts. Het onderste deel heb ik onder de matras gevouwen. Mouwtjes eraf en nog een dun delentje erover heen. 
Ik ben er ook nog niet aan toe haar uit te laten logeren.. ? Knap hoor met de bruiloften! En ach, als je eenmaal daar bent valt het soms ook wel mee.
Gebruiker...533: onze dochter heeft niet mega last gehad van krampjes. Ze is nu 7,5e week en het is bijna over. Misschien minder pikant eten, uitproberen wat het doet als je zelf geen melkproducten tot je neemt ivm koemelkallergie? Weet natuurlijk niet of je bv geeft? Je kunt je kindje evt ook met het buikje op je onderarm leggen, hoofdje goed ondersteund en dan heen en weer wiegen.

Oh interessant wat jij vertelt Eefje. Het consultatiebureau had ons juist gezegd dat we haar steeds in bed moesten leggen ook overdag zodat ze zou leren slapen. Maar merkte al dat ze juist in de box overdag nog wel eens in slaap viel. Overigens slaapt ze al drie dagen opeens wel overdag, in de box? heerlijk! 
Wij hebben twee slaapzakjes van de prenatal, passen heel goed terwijl ze wel een klein hoofdje heeft. Maat 50/62 geloof ik en nu tweede halve prijs. Ik vind het er zo schattig uit zien ?
Ons meisje is alweer een maand oud wat vliegt de tijd zeg. Vorige week vond ik het even heel zwaar en wenste ik de eerste weken weg, maar deze week heb ik zo genoten. Mag van mij nu juist wel weer langzamer gaan haha?

O en nog een kleine aanvulling: als hij dan komt om 0300 uur dan drinkt hij hooguit 60 cc. Dus echt honger is het niet maar ik krijg hem niet meer in slaap zonder.

Zo, ik ben weer lekker bijgelezen :)
Een vraag voor de mama's die afkolfde melk per fles geven: hoe verwarmen jullie dit?
Ik geef volledige borstvoeding maar sinds een week krijgt onze kleine vent ook 1 keer per dag een fles. Ik zet de fles nu in een beker en giet er water dat van de kook af is bij en laat dat 5 min staan. Au bain Marie dus, maar op de fles stond dat het niet in een pan mocht met water dat kookt. Geen idee of dit goed is en of er handigere/betere manieren zijn. 

Zazousept: flessenwarmer! Te heet au bain marie zou geloof ik de antistoffen in de melk afbreken. Deed ik eerst ook.. oeps. Maar nu met de flessenwarmer. 
Liesforum: er is natuurlijk geen 'recept' dat voor elk kind geldt. En op het CB trekken ze een blik adviezen open en geven je iets waarvan ze denken dat dat voor jou kan werken nu. Allerbelangrijkste denk ik dat je je kind leert kennen en ontdekken en wat voor hem/haar maar ook binnen het eigen gezin werkt. Mijn dochter slaapt overal.. en dat gaat goed (het gaat net zoals bij mijn oudsten, dus ik neem voor mezelf ook die eigen ervaring mee). Over zoveel maanden wanneer ze uiteindelijk ook naar 2 slaapjes overdag gaat, ga ik haar wel overdag in het ledikant leggen zodat ze ook weet dat dat haar slaapplek is. En gebeurt nu ook wel, maar ik ga daar flexibel mee om. Terwijl ander kind misschien die structuur eerder nodig heeft. Het ouderschap is vind ik wat dat betreft een mooie reis naar je eigen intuitie en 'instinct' in deze nieuwe fase. En overgave ook belangrijk! In deze 'maakbare' wereld soms een beproeving...

Zazousept, als ik afgekolfde melk geef dan probeer ik dit vers te geven (binnen 6 uur) dit doen geef ik dan gewoin op kamertemperatuur.. het voordeel is dat wanneer het nog niet in de koelkast is geweest je de overgebleven melk nog kan invriezen...ook hoeft het dan niet binnen een uur op...ik geef ongeveer om de dag een flesje....

Pffff ik moet even m’n hart luchten hoor! Want het moederschap valt me toch soms ook echt zwaar. Ook al gaan de nachten hier echt mega goed. Ik vind het wel pittig hoor. Overdag kom ik echt nergens aan toe doordat onze dochter eigenlijk alleen maar bij me wilt liggen. Slapen doet ze wel in de kinderwagen als ik ga wandelen.
Gister en vandaag niet echt kunnen wandelen door het weer visite die gepland stond. Daarbij werkt m’n man best veel en ook nog in het weekend in combi met borstvoeding maakt dat eigenlijk alles wel op mij neer komt. Ook qua huishouden is hij nu hij weer gewoon aan het werk is, ook echt alles op mijn schouders. En ja ik weet heus wel dat ik hem dingen moet/kan vragen te doen. Maar zoals net dat heeft ze honger terwijl het eigenlijk nog geen tijd is voor de borst. Hij zit met haar, maar is mega onrustig waardoor de kleine ook onrustig wordt. Ik kan snel even een was uit de droger halen die er al de hele middag in zit. Ondertussen een soepje op het vuur omdat de visite een beetje lang bleef plakken. Kleine blijft brullen. ‘Ja. Ze wilt gewoon eten.’ Ja dat snap ik maar ik ook. Aangezien ik haar niet helemaal overstuur wilt laten raken, toch maar aan de borst. Man gaat gewoon een soepje eten terwijl ik borstvoeding geef. Vervolgens ruimt hij zijn bord op en gaat op de bank zitten. Geen vraag of hij iets voor me m’n doen, iets drinken of eten maken. Nee hij valt gewoon in slaap op de bank. 

de keuken is nog een bende, mijn soep staat er nog. Kleine is nog aan het boeren en ondertussen zit ik te huilen. Sorry hoor meiden maar af en toe verlang ik ook gewoon even naar iets vanuit hem. Al is het maar een glas water die hij uit zichzelf neerzet. Echt alles moet ik vragen of zelf doen. 

Misschien is dit weekend ook wel gewoon te druk en komt nu alles eruit maar ik moest dit gewoon even van me afschrijven.

Terug
Bovenaan